باز کردن گره صادرات در دست همه نهادهای اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۳

حسین سلاح ورزی حل مشکلات حوزه صادرات را نه در توان و قدرت یک وزارتخانه بلکه در گرو همکاری همه بخش‌های مرتبط با حوزه صادرات دانست و گفت: نباید صادرات معطل حل مشکلات خود در جریان بروکراسی ادرای باشد و لازم است با عزمی جدی برای برداشتن موانع و مشکلات صادرات غیر نفتی وارد عمل شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت کشور در گرو رشد صادرات غیر نفتی است گفت: صادرات غیر نفتی بر خلاف درآمدهای نفتی این ظرفیت را دارد که مسیر پیشرفت را برای ایران هموار کند؛ کشورهای متعددی در دنیا وجود دارند که بدون داشتن منابع خدادادی چون نفت و گاز و صرفا با اتکا بر صادرات غیر نفتی توانسته‌اند توسعه اقتصادی را برای کشور خود به ارمغان بیاورند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران مزیت‌های مهم صادراتی کشور را بر شمرد و گفت: با وجود برخورداری از امتیاز در بخش‌هایی چون گردشگری، دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی به دلیل برخورداری از درآمدهای نفتی و سایه انداختن آن بر مزیت‌های یادشده نتوانسته‌ایم از رشدی در خور در این بخش‌ها بهره مند شویم. وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی کشور ترکیه در ده سال گذشته گفت: در حالی که به لحاظ ظرفیت‌ها کشور ترکیه با ایران قابل مقایسه نیست اما آمار نشان می‌دهد ارزش صادرات این کشور به رقم 377 میلیارد دلار رسیده در حالی که ایران نزدیک به 45 میلیارد دلار صادرات دارد. این در شرایطی است که حجم صادرات ایران با وجود تمام تغییرات حدود 45 میلیارد دلار است.

حسین سلاح ورزی در ادامه گفت: با وجود این شرایط معتقدم می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به اهداف صادراتی دست پیدا کرد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد: دولت باید سعی کند قوانین و مقرراتی که دست و پای صادرکنندگان را بسته، باز کند، صادرکنندگان کشور این توانایی را دارند که با وجود مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی برای صادرات وجود دارد، رقم صادرات کشور را افزایش دهند. سلاح‌ورزی اظهار داشت: همه مسوولان بر این باورند که تولیدی موفق است که ضمن حضور در بازارهای داخلی بتواند به بازارهای خارجی نیز دست پیدا کند، در این میان مرتب واژه‌یی به نام «تولید صادرات گرا» را می‌شنویم که برای عملی شدن آن اقدام موثری صورت نمی‌پذیرد. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران عواملی چون هزینه بالای نوسازی خطوط تولید، نرخ بالای سود بانکی، حمل و نقل گران و... را به عنوان موانع اصلی بر سر راه رقابتی شدن کالای ایرانی، برشمرد و گفت: با این تفاسیر چگونه می‌توان از تولید‌کننده ایرانی انتظار داشت تولیداتش صادراتی باشد و بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند؛ بنابراین پیشنهاد من این است که همه توان خود را در مقوله صادرات برای رشد در حوزه‌هایی به کار ببندیم که مزیت تولید داریم.  عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه فقدان دیپلماسی اقتصادی برای کشورها یک نقص بزرگ دانست و گفت: ایران در شرایط امروز در وضعیتی قرار دارد که ضروری است منابع ارزی قابل توجهی برای تزریق به اقتصاد خود تامین کند و همین باعث می‌شود ضرورت ارتقای توان دیپلماسی اقتصادی، بیشتر از هر زمان دیگری احساس شود. وی گفت واقعیت این است که کیفیت مناسبات سیاسی با دنیای پیرامون و فقدان احساس نیاز به سرمایه و تکنولوژی خارجی موجب شده، ایران دیرتر از سایر کشورها نسبت به اهمیت دیپلماسی اقتصادی اشراف پیدا کند. در حالی که تعامل تیم دیپلماسی سیاسی کشور با بخش خصوصی شکل بهتری به خود گرفته و امیداست با تقویت این ارتباط بتوان راهکارهای بهتری از تلفیق تجربه بخش خصوصی و دولت برای عبور از مشکلات حال حاضر صادرات یافت.

 

ارسال نظر