اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۶۵

   تغییر قیمت سیمان غیرقانونی است

فارس| معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: تغییر قیمت سیمان و محصولات سیمان بر بدون هماهنگی با این سازمان حمایت غیرقانونی و با متخلفان برخورد خواهد شد. شهرام میرآخورلو گفت: بر اساس ابلاغیه ریاست‌جمهوری تنها دستگاه متولی بررسی و کارشناسی قیمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و دبیر خانه کارگروه کنترل بازار در نهایت پس از بررسی نظرات کارشناسی نسبت به تایید تغییرات قیمت اعمال خواهد کرد. او با بیان اینکه درخواست تغییرات قیمت سیمان و محصولات سیمان بر هنوز در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دبیرخانه کارگروه کنترل بازار مطرح نشده است، تصریح کرد: هر گونه تغییر قیمت این محصولات نسبت به قیمت‌های قبلی غیرقانونی است و قطعا با آنها برخورد خواهد شد. میرآخورلو همچنین در مورد نحوه افزایش قیمت بیان کرد: این شرکت‌ها در صورتی که تمایل دارند نسبت به تغییرات قیمت خود اقدام کنند باید درخواست خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند، تا پس از بررسی در صورتی که حایز شرایط بودند، نسبت به اعمال قیمت جدیدشان اقدام شود. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه تغییر قیمت در حد 12 درصد نسبت به ابلاغیه هفته گذشته انجمن صنایع سیمان اتفاق افتاده است، گفت: هیچ هماهنگی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه افزایش قیمت انجام نشده است و صنایع پایین دست صنعت سیمان نیز بر همان مبنا نسبت به افزایش قیمت‌های خود اقدام کردند که مکاتبات لازم از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با انجمن مربوطه مبنی بر برگشت قیمت‌ها انجام شده و در صورتی که واحدهای تولیدی از این اقدام تمکین نکنند، حتما مشمول برخورد تعزیرات حکومتی خواهند شد.

  افزایش روزانه لبنیات

ایسنا| با وجود آنکه در هفته‌های گذشته کارخانه‌های لبنی بدون مجوز قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند طی هفته گذشته هم به صورت روزانه این افزایش قیمت‌ها مجددا اعمال شد و نظارتی بر قیمت‌گذاری و برخورد با این روند صورت نمی‌گیرد. در این زمینه یک منبع آگاه با تایید افزایش قیمت محصولات لبنی به ایسنا گفت: شرکت‌های تولیدی بدون هیچگونه مجوزی از سوی دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات کرده‌اند. همچنین یک توزیع‌کننده محصولات لبنی گفت: شرکت‌های بزرگ و به نام تولید محصولات لبنی، با وجود آن‌که در هفته‌های گذشته قیمت همه محصولات‌شان را افزایش داده‌اند، در روزهای گذشته هم بدون کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی، روزانه به‌طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را برای محصولاتی همچون شیر، پنیر و ماست اعمال کردند. به گفته او، برخی از تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌های روزانه پیروی نکردند و در ابتدای هر هفته با ارائه بار جدید افزایش قیمت ۵۰۰ تومان بر قیمت محصولات خود به خصوص شیر لحاظ کرده‌اند. بررسی‌های میدانی در شطح شهر از واحدهای لبنیاتی سنتی نشان از آن دارد که این واحدها به صورت هماهنگ افزایش قیمتی را اعمال نکرده‌اند و تنها برخی از واحدهای صنفی با کسب اطلاع از افزایش قیمت محصول کارخانه‌ها، افزایش قیمتی را برای محصولات خود لحاظ کرده‌اند.

   بلاتکلیفی نانوایان

فارس| رییس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان اینکه از چهار سال پیش تاکنون قیمت نان افزایش نیافته است، گفت: هیچ بسته حمایتی تاکنون برای نانوایان ابلاغ نشده است. اصغر پابرجا گفت: با وجود اینکه در یک ماه اخیر وعده‌هایی برای بررسی قیمت نان از سوی ستاد تنظیم بازار داده شده است، اما هنوز هیچ تصمیمی برای قیمت نان گرفته نشده است. رییس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به اینکه از 4 سال پیش تاکنون قیمت نان سنتی و سنگک ثابت مانده است، گفت: با این وضعیت نانوانی‌های توان تامین هزینه‌های تولید از قبیل دستمزد کارگر، آب، برق و گاز را ندارند. او با اشاره به اینکه چندی پیش‌اعلام شد که قرار است به جای افزایش قیمت نان، بسته حمایت از نانوایان ارائه شود، گفت: تاکنون از سوی ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت هیچ گونه بسته‌ حمایتی به ما ابلاغ نشده و در صورت تدوین چنین بسته‌یی اتحادیه از محتویات آن اطلاعی ندارد. پابرجا با بیان اینکه براساس کار کارشناسی و همچنین اضافه نشدن قیمت نان در 4 سال گذشته و افزایش هزینه پیشنهاد اتحادیه افزایش 400 تومانی قیمت نان سنگ است، گفت: با توجه به مشکلاتی که نانوایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر دولت اجازه افزایش 200 تومانی نان سنگک‌را بدهد، باز هم بخشی از مشکلات نانوایان حل می‌شود. رییس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار کرد: وزن چانه نان سنگک 560 گرم است.

  لوازم‌خانگی ایرانی تا ۴۰ درصد گران شد

ایسنا| افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای سال تاکنون در کنار ادعای مطرح شده توسط واحدهای فروش مبنی بر توزیع قطره چکانی محصولات توسط تولیدکنندگان، به روشنی گویای بحرانی جدی در حوزه لوازم خانگی است. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، در ارتباط با افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی و نیز ادعاهای مطرح شده توسط فروشندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: لوازم خانگی تولید داخل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته که ۹ درصد آن مربوط به ارزش افزوده بود که قبلا توسط تولیدکننده پرداخت می‌شد. سه درصد مربوط به هزینه حمل و نقل است و ۱۰ درصد نیز سود عامل فروش لحاظ شده است. حمید رضا غزنوی ادامه داد: اینکه عنوان می‌کنند تولیدکننده کالا را به بازار نمی‌رساند، صحت ندارد؛ چرا که تولیدکنندگان هزینه روزانه دارند و باید از پس مخارج خود بربیاید و مطمئنا به نفع تولد‌کننده نیست که تولید نکند. غزنوی همچنین در مورد وضعیت پیش روی قیمت لوازم خانگی تولید داخل در سال جاری، اعلام کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از این قیمت لوازم خانگی افزایش نمی‌یابد چراکه بازار بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.

 

 

ارسال نظر