اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۱۷

زمزمه بازرسی اجباری از آسانسورهای مسکونی

ایسنا| درحالی که سازمان استاندارد از بازرسی ادواری آسانسورهای واحدهای شخصی همچون واحدهای عمومی خبر داده است، رییس اتحادیه صنف آسانسور معتقد است تا زمانی که درخواستی از سوی صاحبان آسانسورهای واحدهای شخصی وجود نداشته باشد، امکان بازرسی‌های ادواری امکان‌پذیر نیست. سازمان استاندارد استان تهران بعد از آنکه استانداردسازی آسانسورهای عمومی را تا حدودی به سرانجام رساند و گزارشی در این زمینه مبنی بر اینکه در سال گذشته ۷۰۰ آسانسور در بیمارستان‌های شهر تهران مورد بازرسی قرارگرفته، استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات و طرح موضوع بازرسی اجباری استاندارد آسانسور برج‌ها و اماکن مسکونی در دستور کار قرار داده و این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان، باید صاحبان این واحدها در زمینه بازرسی‌های ادواری درخواست داشته باشند.

در این زمینه رییس اتحادیه صنف آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران، گفت: بازرسی‌های ادواری آسانسور از گذشته در دستور کار بوده اما بازرسی‌های ادواری آسانسورهای واحدهای مسکونی باید به درخواست صاحبان آسانسور انجام شود. علی‌اکبر ایلخانی ادامه داد: اتحادیه صنف آسانسور در زمینه بازرسی و استانداردسازی با سازمان استاندارد در ارتباط نزدیک است و آموزشگاهی در زمینه آموزش و ارتقای دانش فنی تکنیسین‌های مورد تایید اتحادیه دایر شده است و از سوی دیگر با همکاری شهرداری‌ها، ممیزی کیفیت و استاندارد آسانسورها انجام می‌شود. رییس اتحادیه صنف آسانسور خاطرنشان کرد: اتحادیه در زمینه بازرسی و استانداردسازی آسانسورهای اماکن عمومی همچون ادارات و بیمارستان‌ها می‌تواند دخالت داشته باشد اما در رابطه با آسانسورهای واحدهای شخصی اتحادیه بدون درخواست صاحبان آسانسور توان بازرسی و استانداردسازی آسانسورها را ندارد.

او یادآور شد: سازمان استاندارد برای واحدهای عمومی کنترل‌های ادواری خود را انجام می‌دهد و اطلاعات به دست آمده از این کنترل‌ها را برای بازرسی‌ها و استانداردسازی‌های پیش رو در اختیار اتحادیه قرار می‌دهد. ایلخانی در پاسخ به این سوال که چند در صد نیاز بازار از طریق تولید داخلی تامین می‌شود، گفت: حدود ۳۰ درصد از نیاز بازار به وسایل و تجهیزات آسانسور از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و این در حالی است که اگر ظرفیت تولید در کشور افزایش یابد این توان وجود دارد که حجم بیشتری از نیاز بازار از طریق تولید داخلی تامین شود.

افزایش صادرات ایران به قطر

فارس| رییس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به افزایش صادرات ایران به قطر گفت: برنامه‌یی توسط اتاق مشترک ایران و قطر برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری بین این دو کشور در حال تدوین است. عدنان موسی پور اظهار کرد: قبل از این اتفاقات تجارت ایران با قطر حدود 70 میلیون دلار بود، اما طی 8 ماه و تا پایان سال 1396 صادرات ایران به قطر به 250 میلیون دلار افزایش یافت. او افزود: در مدت مذکور روابط تجاری ایران با قطر تسهیل شد و بعضی از کالاهای ایران جایگزین کالاهای عربستان شد. رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به تدوین یک برنامه توسط اتاق مشترک ایران و قطر برای توسعه تجارت با قطر تا پایان سال جام جهانی 2022 گفت: این برنامه با دو هدف صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک در حال تدوین است که اگر دولت به وعده‌های خود عمل کند، پیش‌بینی می‌شود، در گام نخست یعنی سال 2020 صادرات ایران به قطر از 250 میلیون دلار به حدود 800 تا 900 میلیون دلار افزایش یابد. او با بیان اینکه رشد تجارت ایران با قطر قابل توجه است، گفت: اما این عدد در مقایسه صادرات ایران به سایر کشورهای عربی از جمله عراق رقم بسیار ناچیزی است. رییس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه هیچ مشوق صادراتی از سوی دولت برای توسعه صادرات به این کشور وجود ندارد، افزود: دولت باید زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل را توسعه دهد. موسی‌پور در رابطه با تجارت ایران و قطر در صورت تحریم‌های پیش‌رو گفت: معمولا تجارت با کشورهای عربی کمتر دچار چالش‌های جدی ناشی از تحریم‌ها می‌شود، اما تحریم‌های داخلی اثرات بیشتری روی تجارت ایران با کشورهای عربی دارد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با بیان اینکه با کشورهای عربی مثل عمان و عراق روابط تجاری خوبی برقرار است، افزود: وضعیت روابط تجاری ایران با این کشورها بیشتر متاثر از مسائل داخلی و زیرساخت‌ها است.

رشد ۵۵ درصدی صادرات زعفران

ایسنا| صادرات زعفران ایران در سال جاری با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از ۵۶ تن انواع زعفران به ارزش ۷۷ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار از ایران صادر شده است. زعفران ایران در سال جاری به ۴۶ کشور دنیا صادر شده که در این میان ۲۲ میلیون دلار از آن تنها به امارات متحده عربی صادر شده است.

این آمار نشان می‌دهد که هر گرم زعفران صادراتی در این مدت به ارزش 1.37 دلار صادر شده است که به این ترتیب قیمت هر گرم زعفران صادراتی با فرض دلار ۹۰۰۰ تومانی حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان صادرات زعفران، ۳۶ تن به ارزش ۴۸ میلیون و ۷۵۸ هزار دلار بوده است. به این ترتیب صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد از لحاظ وزنی افزایش یافته است و ارزآوری آن نیز با رشد ۵۸ درصدی همراه بوده است. در عین حال قیمت زعفران ایران در بازارهای صادراتی هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته و سال گذشته نیز همان 1.37 دلار بوده است.

 

ارسال نظر