نگرانی فعالان اقتصادی از تحریم‌های داخلی

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۴۸

نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بررسی مسائل روز و مشکلاتی که سد راه فعالان اقتصادی این بخش قرار دارد، برگزار شد. حسین حسینقلی نایب‌رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در این نشست پس از ارائه گزارش دیدار فعالان صنعت معدن با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: گزارش دقیقی از مشکلات صنایع معدنی و خواسته‌های فعالان این صنعت به وزیر ارائه شد و ایشان در جریان اعتراضات قرار گرفت. در این جلسه روشن شد که گزارش‌های قبلی ارائه شده به وزیر کاملا با واقعیت مغایرت دارد و بر همین اساس ضروری است تا جلسات حضوری فعالان صنعت با وزیر به‌طور مرتب برگزار شود.

او همچنین تاکید کرد: این خواسته دولت از فعالان صنایع معدنی که ارز خود را از سامانه نیما تهیه کنند، به هیچ‌وجه عملی نیست. از طرفی در این شرایط خواسته فعالان اقتصادی واقعی این است تا ارز 4200 تومانی به کالاهایی اختصاص یاید که جزو کالاهای ضروری جامعه محسوب می‌شود. حسینقلی افزود: متاسفانه در حال حاضر نقدینگی به یکی از مهم‌ترین مشکلات بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده و همه بنگاه‌ها درگیر این مشکل هستند. او در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران در خصوص قیمت‌گذاری کالاهای معدنی، اظهار کرد: حدود یکسال و نیم گذشته طی نامه‌نگاری‌های انجام شده با سازمان توسعه تجارت و گمرک، خواستار تغییر نحوه قیمت‌گذاری شدیم که خوشبختانه جواب مثبت را گرفتیم. در حال حاضر هم نگرانی از این بابت برای فعالان صنایع معدنی وجود ندارد و آمادگی تغییر قیمت‌ها و واقع‌بینانه شدن آنها وجود دارد.

در ادامه غلام‌سرور نوتی‌زهی، نایب‌رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر خودتحریمی‌ها به یکی از مهم‌ترین معضلات فعالان اقتصادی تبدیل‌شده است و اینکه تصمیمات اتخاذشده همسو با تصمیمات دشمن و یک‌طرفه است، بسیار جای تاسف دارد. به گفته نایب‌رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران یکی از مهم‌ترین اشتباهات دولت، تک‌نرخی کردن ارز باهدف مدیریت بازار است که فایده‌یی ندارد و ضروری است تا دولت در این زمینه از نظرات کارشناسان بهره‌مند شود. به پیشنهاد نوتی‌زهی، باید بازاری موازی با بازار فعلی ارز تشکیل و تک‌نرخی کردن ارز منحل شود.

فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی که به عنوان مهمان نشست ماهانه کمیسیون معادن و صنایع معدنی حضور داشت، در خصوص ارائه تسهیلات به صنایع معدنی و فعالان این عرصه توضیحاتی ارائه کرد. به اعتقاد او صنایع معدنی یکی از رقابت‌پذیرترین صنایع هستند که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای فعالان صنایع معدنی، بیان کرد: افراد متقاضی می‌توانند بدون داشتن وثیقه سنگین به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند. تنها طرح‌هایی می‌توانند از این پروژه بهره‌مند شوند که متعلق به معادن کوچک یا متوسط و همچنین بخش خصوصی باشند. به گفته دهقانی 15 هزار میلیارد تومان سقف تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای فعالان صنایع معدنی است.

او تاکید کرد: تعداد طرح‌های معدنی که در سامانه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند، بسیار کم است بنابراین می‌بایست معدن کاران و فعالان معدنی با توجه به کمبود زمان از اطلاعات این طرح‌ آگاهی پیدا کنند.

 

ارسال نظر