مشکل، کمبود آب است

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۶۲
مشکل، کمبود آب است

جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی تهران تحت تاثیر وضعیت برق در تهران قرار داشت. قطع شدن برق علاوه بر مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد کرده است برای بسیاری از بنگاه‌ها به ویژه واحدهای صنعتی باعث مشکلات عدیده‌یی شده است. دفاع استاندار تهران در این خصوص این بود که به دلیل کمبود آب پشت سدها عملا نیمی از توان تولید برق برای جلوگیری از هدر رفت آب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 عدم تولید 4 هزار مگاوات برق

در ابتدای این نشست، استاندار تهران گزارشی از وضعیت تامین برق در پایتخت ارائه کرد و گفت: با توجه به وضعیت آب پشت سدهای کشور و نیز در شرایطی که آب شرب بسیاری از شهر‌ها از آب پشت سدها تامین ‌می‌شود، مدیریت مصرف آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. بر این اساس، این وزارتخانه، ناگزیر شد که حدود 4 هزار مگاوات برق را نادیده بگیرد. در واقع، به جای تولید 9 هزار مگاوات برق از آب پشت سد‌ها، اکنون 5 هزار مگاوات تولید ‌می‌شود و عدم تولید 4 هزار مگاوات باقیمانده که تقریبا 10 درصد مصرف برق کشور را شامل ‌می‌شود، فشار سنگینی را به تامین انرژی کشور وارد کرد، به‌ویژه در ساعات پیک مصرف؛ یعنی از ساعت 13 تا 15:30 و همچنین از ساعت 8 تا 11 شب.

 محمدحسین مقیمی با اشاره به اینکه همزمان با کاهش تولید برق، گرمای هوا در کشور نیز به‌شدت افزایش یافته است، ادامه داد: در سال‌های گذشته، دمای هوا طی یک الی دو روز در برخی شهرها به 56 درجه ‌می‌رسید اما اکنون مدت پایداری این درجه هوا به یک ماه رسیده و دمای هوا در تهران نیز به بیش از40 درجه افزایش یافته است. در چنین شرایطی، تنها اقدامی که ‌می‌شد به انجام رساند این بود که مصرف برق را مدیریت کرده و خاموشی‌ها را به حداقل برسانیم.

مقیمی گفت: در این شرایط یا باید مصرف ادارات دولتی را کاهش ‌می‌دادیم یا صنایع یا مصرف خانگی را تقلیل ‌می‌دادیم. در نهایت اینگونه ‌تصمیم‌گیری شد که دستگاه‌های دولتی بیشتر صرفه‌جویی کنند. یعنی اگر در ساعت پیک، مصرف برق 10 الی 12 درصد کاهش ‌می‌یافت، مشکل حل ‌می‌شد.

 او سپس به تصمیم دولت برای کاهش ساعت کاری ادارات اشاره کرد و گفت: چنین مقرر شد که استانداران در مورد ساعت کار در استان‌هایشان تصمیم بگیرند. از این رو تصمیم بر آن شد که در تهران آن دسته از ادارات که 5 روز در هفته به فعالیت مشغول هستند، ساعات کار خود را به 6 صبح تا 2 بعدازظهر تغییر دهند و اداراتی که روزهای کاری آنها 6 روز در هفته است، ساعت کار خود را 6:30 تا 13:30 تعیین کنند.

در این بخشنامه همچنین اعلام کردیم که افزایش ساعت کاری بیش از این ساعت منوط بر این است که ادارات سیستم سرمایشی خود را از ساعت 1:30 الی 3:30 خاموش کنند. البته در روزهای نخست اجرای این طرح، اغلب دستگاه‌های اجرایی آن را اجرا کردند و حدود 400 مگاوات صرفه‌جویی برق محقق شد. به‌طوری که در تهران و شهرستان‌های آن خاموشی صورت نگرفت.

استاندار تهران با بیان اینکه عمده برق دردستگاه دولتی و وزارتخانه‌ها مصرف ‌می‌شود، ادامه داد: کسانی که اخلاقی با این مساله مواجه شدند، مصوبه دولت را رعایت کردند. ما ‌نمی‌خواستیم برق مردم قطع شود. این شایسته نبود که سالمند یا کودکی در ساختمانی ۱۵ طبقه نتواند از آسانسور استفاده کند. در عین حال، تلاش ما این بود که برق کارخانجات نیز قطع نشود. البته درمواردی برق واحدهای تولیدی نیز قطع شد و در صنایع غذایی، فساد مواد اولیه برخی از این واحدها را سبب شد.

 او با بیان اینکه ما به دنبال تغییر ساعات کار ادارات نبودیم و هدف، مصرف بهینه برق بود، افزود: مترو، اتوبوسرانی، مهدکودک‌ها نیز با این مصوبه دولت همراه شدند و کار خود را با تغییر ساعات کاری تطابق دادند.

استاندار تهران در ادامه، از احتمال تمدید طرح تغییر ساعات اداری طی 15 روز آینده خبر داد و گفت: اکنون تولید و مصرف برق در نقطه سر به سر قرار دارد. با این حال، ممکن است در تمدید این طرح، آغاز ساعت کاری از 6 صبح به 6:30 تغییر کند.

 بی اعتنایی به هشدارهای بخش خصوصی

 در ادامه این جلسه، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران و دبیر شورای ‌گفت‌وگوی استان به برگزاری همایش فعالان اقتصادی و سفرای خارجی توسط اتاق تهران اشاره کرد و گفت: در این گردهمایی در مجموع 80 سفیر، رایزن و کاردار و نیز 39 خبرنگار خارجی حضور یافته بودند و تعداد سفرای حاضر در این نشست به 32 سفیر ‌می‌رسید که گردهم آوردن این تعداد سفیر کار آسانی نبود. در عین حال این نشست هم‌اندیشی با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه برگزار شد.

 او گفت: سه تن از سفرا در این همایش به سخنرانی پرداختند و آنها جملگی نسبت به پشتیبانی دولت‌هایشان از برجام تاکید داشتند و بدعهدی امریکا را مورد مذمت قرار دادند؛ منتها اینکه تا چه حد بتوانند به ایران کمک کنند، جای سئوال دارد. رییس اتاق تهران در ادامه سخنانش بازگشت اعتماد مردم را در مدیریت بازار ارز حائز اهمیت برشمرد و گفت: اتاق تهران در طول چهار سال گذشته، 53 بار نسبت به عواقب تثبیت قیمت ارز هشدار داده و بیم جهش ناگهانی نرخ ارز را مطرح کرده است. دولت نیز به این هشدارها، توجهی نشان نداد و در فروردین ماه نیز نرخ 4200 تومان را به عنوان نرخ رسمی معرفی کرد که البته این نرخ پایه علمی نداشت.

او ادامه داد: دولت برای حل و فصل مساله موسسات پولی غیرمجاز، بیش از20 هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران پرداخت و بسیاری از آنها کسانی هستند که به دلیل روابطی که داشتند، چندین برابر پول خود سود نیز دریافت کردند. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل مطالباتی که از دولت دارند، دست از کار شسته یا به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های خود در زندان به سر ‌می‌برند.

 رییس اتاق تهران به حواشی که حول واردات خودرو شکل گرفته است، اشاره کرد و گفتدر این شرایط، تولیدکنندگان و کسانی که به‌طور سالم فعالیت ‌می‌کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب قرار دارند.

 کشور در شرایط عادی قرار ندارد

استاندار تهران نیز با بیان اینکه کشور در شرایط عادی قرار ندارد و یک جنگ تمام عیار علیه کشور شکل گرفته است، گفت: در این شرایط، سران سه قوه ناگزیر ‌می‌شوند تصمیماتی اتخاذ کنند که حتی برخی قوانین و مصوبات پیشین را در حالت تعلیق نگاه ‌می‌دارد. امروز مسوولان امریکایی به سایر کشورها سفر ‌می‌کنند و با سران این کشور‌ها وارد مذاکره ‌می‌شوند که در تحریم ایران با آنان همکاری کنند.

تعدد تصمیمات دولت پس از خروج امریکا پس از برجام را ملاحظه کنید. روند قیمت‌ها در بازار را ببینید. دولت تلاش دارد که اقتصاد ایران کمترین آسیب را متحمل شود، اما اگر این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب منتهی ‌نمی‌شود، به دلیل عدم ‌تصمیم‌گیری نیست. این دوره قابل مقایسه با هیچ دوره‌یی پس از سال 1359 نیست.

مقیمی گفت: دولت فعلی، بیش از دولت‌های قبلی، شرایط را تحلیل کرده و ‌تصمیم‌گیری ‌می‌کند اما باید به این مساله توجه کنیم که شرایط عادی نیست و امریکایی‌ها تلاش ‌می‌کنند که همه منافذ اقتصاد ایران را مسدود کنند.

استاندار تهران با بیان اینکه دولت با مشکلات جدی رو به روست، ادامه داد: ‌نمی‌توان نسخه‌های شرایط عادی را برای شرایط کنونی به کار بست. سران سه قوه به همین دلیل است که به صورت هفتگی تشکیل جلسه ‌می‌دهند و در آن ‌تصمیم‌گیری ‌می‌کنند.

 مخرب‌تر از تحریم‌ها

رییس اتاق تهران نیز با بیان اینکه برخی سیاست‌های داخلی، مخرب‌تر از تحریم‌هاست، ادامه داد: اگر کمبود ارز وجود دارد، به چه دلیل دولت، یک هزار یورو به مسافران ارز تخصیص ‌می‌دهد؟ از طرفی دولت اقدام به پیش فروش سکه کرد و محدودیتی برای تعداد مجاز خرید سکه تعیین نکرد. اکنون کسانی که اقدام به خرید سکه در شمار بالا کرده‌اند، متهم شده‌اند.

او افزود: ‌می‌دانید، چند پیمانکار به دلیل اقدامات سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی بیکار شده‌اند؟ کاری که تامین اجتماعی با بنگاه‌ها کرده است را هم باید به حساب ترامپ نوشت؟ اگر اصرار برتثیت قیمت ارز نبود، شایداین اتفاق‌ها در اقتصاد ایران رخ ‌نمی‌داد

 

 قوانین عادی برای شرایط عادی است

 در ادامه این جلسه، ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق تهران با بیان اینکه قوانین اقتصادی برای شرایط متعادل است، ادامه داد: همه مکاتب اقتصادی در شرایط غیرعادی از قوانین عادی منحرف ‌می‌شوند. اما این انحراف باید به گونه‌یی باشد که بازگشت به مسیر اصلی ممکن باشد. مساله کشور ما این است که در شرایط غیرعادی به گونه‌یی از قوانین منحرف ‌می‌شویم که دیگر ‌نمی‌توانیم به مسیر اصلی بازگردیم.  اوسپس با اشاره به تجربیاتی که از دهه 1360 وجود دارد، از ضرورت تجدیدنظر روی فهرست کالاهای اساسی و ضروری برای تخصیص ارز دولتی سخن گفت. او افزود: تعیین اولویت تخصیص ارز توسط کارمندان اداری یا توسط هر کسی که باشد، مفسده‌انگیز است.

 

ارسال نظر