یک سیستم بانکی مستقل از امریکا در بسته پیشنهادی اروپا گنجانده شود

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۳۱

دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران از حدود 3هفته دیگر (۱۳ مرداد) آغاز می‌شود؛ تحریم‌هایی که صنایع خودرویی و فلزات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در قدم بعدی امریکایی‌ها معاملات نفتی و ارتباطات بانکی ایران را هدف قرار می‌دهند. 13 آبان نیز موعد تعیین شده برای تحریم‌های دور دوم است. کشورهای اروپایی که همچنان متعهد به توافق هسته‌یی با ایران و برجام باقی مانده‌اند طی ماه‌های گذشته در تلاش برای خنثی کردن تبعات خروج امریکا از برجام و همچنین تحریم‌های ثانویه دولت دونالد ترامپ علیه شرکت‌های خود در تعامل با ایران بوده‌اند. نتیجه این تلاش‌ها ارائه بسته‌یی بود که در سطح کلیات باقی ماند اما به گفته محمدجواد ظریف جزئیات آن طی فرصت باقی مانده تا آغاز تحریم‌ها، از سوی اروپایی‌ها ارائه می‌شود. سید رضی حاجی‌آقا‌میری محدود شدن بسته پیشنهادی اروپا به کلیات را نشانه ضعف اروپا در عمل و دست بالای امریکا در اعمال فشار به کشورهای اروپایی می‌داند.

حاجی‌آقا‌میری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به عدم ارائه ضمانت‌های اجرایی لازم برای بسته پیشنهادی اروپا سخن می‌گوید و بر ضرورت تعیین این ضمانت‌ها تاکید می‌کند. او می‌گوید: در شرایط فعلی مراودات بانکی ایران با دنیا در بن‌بست قرار گرفته و امریکا قصد دارد تا در مدیریت بانک‌هایی که می‌خواهند، جایگزین بانک‌های امریکایی برای تبادلات بانکی با ایران شوند، اخلال ایجاد کند.  عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران پیشنهاد می‌دهد، مذاکرات دولت به سمتی هدایت شود که ایجاد یک سیستم بانکی مستقل از بانک‌ها امریکایی در جزئیات بسته اقتصادی اروپا گنجانده شود. او می‌گوید: امور بانکی مرتبط با سیستم اقتصادی ایران را باید به شیوه‌یی پیش برد که امریکا نتواند اقدام به جریمه بانک‌ها کند. به عبارتی باید سازوکاری اندیشیده شده که مستثنا از قوانینی باشد که به امریکا اجازه جریمه شرکت‌ها را می‌دهد.

حاجی‌آقا‌میری می‌گوید: در شرایط کنونی ادامه همکاری ایران با سایر کشورها، در گرو پوشش جرایم شرکت‌هایی است که قصد همکاری با ایران را دارند اما از امریکا واهمه دارند. علاوه بر این جرایم در نظر گرفته شده باید با مشوق‌هایی که تضمین‌کننده حضور آنها در بازارهای ایران است، جبران شود. حاجی‌آقا‌میری در ادامه با اشاره به هزینه تحریم‌ها برای فعالان بخش خصوصی می‌گوید: با تنزل ارزش ریال و افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازارهای داخل ما الان فقط درگیر هزینه هستیم. در سال‌های گذشته که ایران تجربه تحریم‌ها را داشت، برآوردی که برای دور زدن تحریم‌ها و به عبارتی صرف هزینه‌های اضافی‌تر شده بود، حدود 20درصد بود؛ امروز هزینه‌های مربوط به دورزدن تحریم‌ها بسیار بیشتر از آن دوران است. عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به افزایش قیمت ارز می‌گوید: مساله افزایش قیمت ارز، تنها یکی از مولفه‌های توسعه صادرات در کشور است و نباید تصور کرد در حال حاضر که نرخ ارز افزایش پیدا کرده، پس صادرات هم رشد خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در توسعه صادرات، رقابتی شدن و واقعی شدن نرخ ارز است؛ موضوعی که در برنامه چهارم و پنجم هم به آن اشاره شده تا افزایش نرخ ارز، سالانه بر اساس مابه‌ا‌لتفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی محاسبه شود.

 

 

ارسال نظر