استارت تسهیل مالیاتی برای اصناف

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۰۰

علی فاضلی رییس اتاق اصناف با اشاره به روزهای پرکار و تاکید رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و سایر قوا بر تنظیم بازار و نظارت مستمر بر قیمت‌ها، اظهار داشت: واضح است که این روزها با توجه به شرایط پیش آمده در بازار می‌طلبد که نظارت بیشتر و دقیق‌تری نسبت به وضعیت بازار داشته باشیم، زیرا باید پذیرفت که بازار با توجه به مسائل پیش آمده دچار تلاطم شده که باید آن را مدیریت کرد و ما به عنوان مجموعه نظارتی موظفیم که در این زمینه فعالیت مان بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر برنامه‌های نظارتی و بازرسی اصناف با جدیت پیگیری شده و با توجه به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور قرار بر آن است در بازرسی‌ها و نظارت‌های اصناف از تیم اقتصادی اتاق اصناف استفاده شود، گفت: تیم بازرسی و نظارت اتحادیه‌ها و اتاق‌های صنفی تنها در سطح توزیعی نظارت دارند و سازمان حمایت مسوول نظارت و بازرسی از عمده‌فروشان، واردکنندگان و شرکت‌های تولیدی است.

فاضلی با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت‌گذاری کالا و خدمات بر عهده سازمان حمایت بوده و این سازمان مسوول نظارت بر قیمت‌گذاری کالا و خدمات است، گفت: این سازمان باید در بررسی‌های میدانی خود به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

رییس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: بیشترین حجم تخلف در یک ماه گذشته در صنوف پوشاک، میوه و نان به ثبت رسیده که در این میان تخلف عدم درج قیمت و عدم درج فاکتور بیشترین نوع تخلفات بوده است. ضمن اینکه تخلف در صنف نان مربوط به قیمت‌گذاری در نان آزادپز، ارائه سهم دولتی آرد به اشخاص دیگر و عدم رعایت وزن چانه خمیر بوده است. وی همچنین درخصوص مفاد نشست هفته گذشته که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، عنوان کرد: اهم تصمیمات اخذ شده در این نشست رسیدگی به مشکلات مالیاتی صنوف بود که مقرر شد با هماهنگی روسای اتحادیه‌ها برطرف شود. در این نشست مشترک سوال‌هایی از وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح و پاسخ لازم ارائه شد در نتیجه وی دستوراتی بر اساس تعامل بیشتر و همکاری برای اصلاح موانع موجود در فعالیت‌های اصناف را صادر کردند. وی در مورد چگونگی برطرف کردن مشکلات مالیاتی که به پاشنه آشیل اصناف بدل شده است، گفت: مقرر شد در این زمینه گفت‌وگو با حضور روسای اتحادیه‌های مختلف و معتمدان آن رسته شغلی برگزار شود تا با بهره مندی از تجربه آنان نسبت به رفع این مشکل اصناف اقدام شود.

فاضلی رعایت عدالت، محاسبه و اخذ مالیات را از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه دانست و یادآور شد: حاضرین در جلسه معتقد بودند باید تدابیری اندیشیده شود تا به واسطه آن از فشار پرداخت مالیات‌های سنگین توسط واحدهای صنفی کاسته شود. در این زمینه رییس سازمان مالیاتی کشور در مورد تبصره یک ماده ۱۴۶ و ماده ۳ تبصره ۱۴۷ که درخصوص خرید بالای ۵ میلیون تومان از طریق چک است؛ موضوع حجم عملیات سازمان مالیاتی برای تسهیل داد و ستد و اعمال قانونی شرکت‌ها و اشخاص مواردی را عنوان کرد. رییس اتاق اصناف در مورد اظهارنامه‌های مالیاتی عنوان کرد: تعداد اظهارنامه‌های سال گذشته ۳ میلیون و ۳۵ هزار مورد بوده که با رشد ۱۵ درصدی مواجه شده که این موضوع نشان از فرهنگ‌سازی در این زمینه دارد. فاضلی در ادامه با اشاره به اینکه مردم باید در بحث استقلال اقتصادی به میدان بیایند، خاطرنشان ساخت: قبول دارم که ممکن است در برخی موارد تولیدات ما قابل رقابت یا کم رقابت با تولیدات نهایی دیگر کشورهاست اما باید بپذیریم که تولیدکننده احتیاج به حمایت و تقویت دارد. دست سوداگران اقتصادی باید با عزم ملی قطع شود. دولت و مجلس شورای اسلامی و مردم هم باید با نخریدن کالای قاچاق باید کمک کنند. مردم محور کردن اقتصاد دست سوداگران را کوتاه می‌کند.

وی تصریح داشت: ما نیز به عنوان فعالان اقتصادی خیلی خوب عمل نکردیم. نتوانستیم برای فرآیند تولید تا توزیع یک استراتژی معین بیاوریم و دولت را وادار کنیم که براساس این استراتژی حرکت کند. اصناف سه میلیون بنگاه دارند و به یقین تعدادی سودجو نیز در میان افراد حضور دارند. اینها حتی اگر تعدادشان اندک باشد، همواره بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از شاخصه‌هایی که در ایران رشد پیدا کرد، سوداگری در اقتصاد است. تعلل ما موجب این شده که برخی از افراد سوءاستفاده کنند.

رییس اتاق اصناف ایران بر ضرورت سامان بخشیدن به نظام توزیع کشور تاکید کرد و گفت: تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس بخشنامه رهبر معظم انقلاب در ۱۰ بند ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید به عنوان اصل طرح حمایتی مورد توجه قرار گیرد. نظام پولی- مالی کشور باید در راستای تقویت این بنگاه‌ها عمل کند. متاسفانه بنگاه‌های ما بانک محور هستند و شبکه بانک‌های ما هم با مشکلاتی روبه‌روست و از این رو در عرصه خدمات سرمایه‌گذاری می‌کند و در عرصه تولید و خدمات فنی منفعل است.

 

ارسال نظر