افزایش قیمت برنج وارداتی با ۵۰۲ میلیون یورو ارز دولتی

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۴۸

از 20فروردین با دریافت ارز 4200تومانی قیمت تمام شده برنج برای وارد‌کننده در بندر به 6500 تومان رسید که نسبت به قبل از آن قیمت هر کیلو برنج وارداتی حدود 500 تومان کاهش را تجربه کرده است. اینکه عده‌یی بخواهند سوءاستفاده کنند و گران‌تر بفروشند این بازار کشش آن را ندارد.

براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، قیمت برنج وارداتی در بازار در سال جاری بیش از 44درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرده است. این درحالی است که این محصول بیش از 502 میلیون یورو ارز دولتی از 21فروردین تاکنون دریافت کرده که به گفته مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این افزایش قیمت غیرقانونی بوده و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند. در این ارتباط مرتضی شاه‌حسینی، رییس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه این افزایش قیمت از ابتدای سال جاری به دلیل مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل است که ارز 3800تومان بوده، اظهار کرد: سال گذشته در زمان ممنوعیت واردات برنج درحالی که مقداری از بار هم در گمرک بود، تخصیص ارز را قطع کردند و بعد از آن اعلام شد که از سامانه سنا ارز مورد نیاز را دریافت کنید.

وی در ادامه افزود: از همان زمان بارهایی که در گمرک بود با ارز 4300تومانی وارد شد که قیمت ارز در فروردین سال جاری به 4950تومان رسید و قیمت‌ها در سطح بالا ماند ولی از زمانی که ارز 4200تومانی اعلام شد، قیمت برنج وارداتی با کاهش مواجه شده است. شاه‌حسینی با تاکید بر اینکه اعلام رشد قیمت براساس میانگینی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بررسی شده، یادآور شد: این رشد قیمت قابل قبول است زیرا برنج از ردیف گروه یک واردات خارج شده است. در صورتی که پیش از این از ارز 3800تومانی برای واردات آن استفاده می‌شد ولی بعد از آنکه از سامانه سنا ارز 4400تا حدود 5200 تومانی نیز دریافت کردیم، این مساله در قیمت تمام شده تاثیرگذار بوده است.

وی در مورد وضعیت انبارها گفت: برنج در حجم انبوه در انبارها وجود ندارد ولی واردات آن از برنامه زمانی خاصی تبعیت می‌کند و به صورت مرتب انجام می‌شود. واردات این کالا با توجه به اعلام وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود که ما تمهیدات لازم را برای ورود آن در دستور کار قرار می‌دهیم. اما از آنجا که بیشتر واردات از هند انجام می‌شود، تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری در واردات این کالا داشته باشد.

شاه‌حسینی از وجود موانع برای دریافت ارز مصوب توسط وارد‌کنندگان برنج خبر داد و افزود: دریافت ارز مورد نیاز به سختی انجام می‌شود اما با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی این امر درحال پیگیری است.

رییس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت مجدد این کالا در بازار وجود دارد؟ تصریح کرد: سازمان حمایت و ستاد تعزیرات، بازار را کنترل و رصد می‌کنند اما در نهایت قیمت بازار با قیمت تمام شده برای وارد‌کننده مشخص می‌شود. ما در تعامل لازم با نهادهای نظارتی هستیم. قیمت تمام شده ارزی برای واردات برنج نسبت به قبل از 20فروردین با کاهش مواجه شده است که به تبع آن باید قیمت نهایی آن در بازار نیز پایین بیاید ولی اینکه عده‌یی بخواهند سوءاستفاده کنند این بازار کشش آن را ندارد.

 

 

ارسال نظر