تقویت بخش خصوصی موجب تقویت دولت می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۶۴

عبداله مهاجردارابی رییس اتاق مازندران می‌گوید: با خروج امریکا از برجام مبادلات بانکی ما دچار مشکل شد. دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان این دشواری‌ها را کاهش دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران اعلام کرد: اگر دولت مشکلات تولید و صادرات را حل کند با همراهی بخش‌های دولتی و خصوصی صادرات 3 میلیارد دلاری مدنظر استاندار مازندران تحقق یافتنی است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، عبداله مهاجردارابی تصریح کرد: در شرایط فعلی با خروج امریکا از برجام تا حدودی مبادلات بانکی ما نسبت به گذشته دچار مشکل شد و با این وضع دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان این دشواری‌ها را کاهش دهد. پرداخت مشوق‌های صادراتی، تعیین نرخ ارز منطقی و متناسب با شرایط روز از راهکارهای پیشنهادی برای این حمایت است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: در سه ماه اول سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان ازلحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد بیشتر شد به‌طوری که در این مدت صادرات از گمرکات استانی به 105میلیون دلار رسیده است.

دارابی اضافه کرد: همین میزان صادرات کالاهای غیر نفتی مازندران نیز از گمرکات سایر استان‌های کشور انجام شد که به دلیل نبود آماربرداری از این ارقام به حساب استانی نیامده است. در سال گذشته تجار مازنی 100هزار تن کیوی تولیدی استان را صادر و صرفا 5 هزار تن از این صادرات از گمرکات استانی بود و 95هزار تن صادرات کیوی از گمرکات استان‌های دیگر انجام شد.

رییس اتاق مازندران گفت: دلیل انجام 95درصد صادرات کیوی این استان از گمرکات سایر استان‌ها از جمله استان همجوار (گیلان) ناشی از نبود زیرساخت و گرانی حمل و نقل دریایی انتقال از مازندران نسبت به سایر استان‌هاست. نبود شرکت‌های بزرگ صادراتی و برندسازی و بالا بودن تعرفه گمرکی کشورهای هدف از مهم‌ترین موانع پیشروی صادرات مازندران است.

مهاجر افزود: برای صادرات مرکبات با میزان زیاد در سال زراعی پیشرو پایانه صادراتی در شهرستان جویبار در دست ساخت قرار دارد که می‌تواند تا 100 هزار تن صادرات مرکبات را یکجا داشته باشد.

او معتقد است؛ نبود نگاه صادرات محور در تولید با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش قیمت باعث شده تا تجار ایرانی نتوانند در رقابت با رقبا خود در این حوزه موفق باشند و در بیشتر اوقات نیز با وجود ظرفیت بازار از دست تجار ما خارج شده است.

مهاجر افزود: باید دستگاه‌های متولی نگاه خود را از صرف افزایش تولید به رشد تولید صادرات محور تغییر و بستر آن را فراهم کنند و در این صورت تجار با حمایت نسبی دولت می‌توانند در امر صادرات موفق عمل کنند. او گفت: در شرایط فعلی با وجود ظرفیت‌های مازاد در این حوزه‌ها، کمترین ظرفیت مازاد با رویکرد صادرات محور است و این رویه تجار و تولید‌کننده را دچار مشکل کرده است.

 

 

ارسال نظر