راهکار ارتقای تجارت ایران و هلند

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۱۸

همایش تجاری ایران و هلند با حضور فعالان اقتصادی دو کشور و اعضای هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی ایران و هلند در محل اتاق هلند در آمستردام برگزار شد. در این همایش حسین پیرموذن، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران سخنرانی کردند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تشریح توانایی‌های مرتبط با فعالیت اقتصادی در ایران ضمن اشاره به وضعیت کلی اقتصاد ایران، آمارهای مرتبط با ‌سرمایه‌گذاری، وضعیت بخش‌های صنعت، تجارت، کشاورزی، خدمات، صادرات و واردات کالا پرداخت. کرباسی همچنین در بخشی از سخنانش با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌دانند ایران مقررات بین‌المللی را رعایت می‌کند، گفت: در سال‌های گذشته ما همواره تحت تحریم بوده‌ایم اما ما در پیشبرد فناوری‌های مختلف، فناوری نانو و… با وجود تحریم متوقف نشدیم. او با اشاره به اینکه چین و اروپا و روسیه مقابل تحریم ترامپ ایستاده‌اند، افزود: تاکید می‌کنم که این تحریم ترامپ است و نه امریکا. ایران و اروپا با هم همکاری خواهند کرد و کسی نمی‌تواند جلو ما را بگیرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز در این سمینار طی سخنرانی خود گفت: روابط سیاسی ایران و هلند از قدمتی ۴۰۰ساله برخوردار است و در سال‌های اخیر به ویژه پس از برجام شاهد رشد روابط در همه زمینه‌ها به خصوص در جنبه‌های اقتصادی و تجاری بوده‌ایم. حسین پیرموذن گفت: در شرایط فعلی، بخش خصوصی ایران به دنبال یافتن شرکای تجاری مطمئن برای استفاده از فرصت‌های فراوان پیش رو است. او گفت: تقویت همکاری‌ها و افزایش تعاملات اقتصادی با هلند به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکای تجاری ایران به خصوص در حوزه صنعت از جایگاه خاصی برای ایران برخوردار است.  عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به نکات فوق و پیشینه غنی مبادلات تجاری میان ایران و هلند، نگاهی به روابط اقتصادی دو کشور نشان می‌دهد در سال 2017میلادی حجم روابط تجاری دو کشور بالغ بر 2میلیارد و 60 میلیون دلار بوده است. پیرموذن افزود: پس از برجام شاهد رشد روابط ایران و هلند به صورت فزاینده‌یی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بودیم. او ادامه داد: در مقایسه با 4سال پیش از آن در سال 2013 که حجم روابط تجاری دو کشور بر اثر تحریم‌ها به 437میلیون دلار رسیده بود، می‌توان گفت به طور تقریبی حجم این روابط حدود 5 برابر شده که بی‌تردید بخش زیادی از این افزایش چشمگیر حاصل تلاش بخش‌های خصوصی هر دو کشور بوده است.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، ظرفیت و امکانات هلند موجب شده شاهد این رشد فزاینده در بخش اقتصادی باشیم؛ ایران تمایل بسیار زیادی دارد که بخش خصوصی هلند در زمینه‌های آب، کشاورزی، بنادر و دریانوردی و انرژی وارد معاملات و سرمایه‌گذاری پرسود در ایران شوند. امیدواریم با کمک بخش‌های خصوصی دو کشور و دانشگاه‌های فنی هلند و حمایتی که دولت پادشاهی هلند و سفارت محترم آن در تهران نسبت به بخش خصوصی به کار می‌بندند به زودی شاهد ارتقای بیشتر روابط تجاری دوجانبه باشیم. به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، هدف ما تنها مقوله صادرات نبوده و بخش مهمی از اهداف مد نظر ما در زمینه سرمایه‌گذاری است. او افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه توسعه صادرات نیز یکی از نیاز‌های اساسی ماست و با توجه به تفاوت نرخ پول و کارمزد در بازار اروپا و ایران می‌توان آن را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و برندسازی و صدور به بازارهای وسیع منطقه در نظر گرفت.

پیرموذن ادامه داد: همچنین در بخش تامین مالی علاوه بر امکان تامین اعتبار لازم جهت پروژه‌های نیمه تمام داخل ایران، دو کشور می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای ثالث نیز همکاری سازنده‌یی داشته باشند. به گفته او در بخش گردشگری نیز از آنجا که هر دو کشور دارای پتانسیل قابل توجهی هستند و پرواز مستقیم بین دو کشور هم وجود دارد، زمینه‌ همکاری بسیار مناسبی فراهم است. او همچنین گفت: زمینه‌های اصلی همکاری که تجار، صاحبان صنایع و کارآفرینان و متخصصان فنی و کارشناسان دو کشور ایران و هلند می‌توانند در آن حوزه‌ها فعال باشند از طیف گسترده‌یی برخوردار است که مدیریت منابع آب و سیستم‌های آبیاری؛ کشاورزی(بذر، خاک، تولیدات، شیلات، دامپروری و...) بهداشت و درمان، لجستیک و حمل‌ونقل، صنایع تبدیلی، آبزیان و شیلات؛ صنایع مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی؛ صنایع غذایی به ‌ویژه صنایع لبنی؛ انرژی‌های پاک است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود افزود: در کنار همکاری صنایع بزرگ دو کشور و با توجه به این موضوع که بخش اصلی خدمات در هلند توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمادگی دارد صنایع کوچک و متوسط هلندی را برای ایجاد و افزایش همکاری‌های خود با بخش خصوصی ایران به گرمی فرا خوانده به تبادل هیات‌های تجاری و صنعتی تخصصی بپردازد. به گفته او، هلند از لحاظ موقیت جغرافیایی و سیستم حمل و نقل از زیربنای محکم از بنادر، کانال‌ها، راه آهن و بزرگراه‌های بسیار مجهز و پیشرفته برخوردار است و بندر روتردام یکی از بزرگ‌ترین بنادر اروپا و جهان است که به‌عنوان دروازه ورود نفت به اروپا محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر