ضرورت تجهیز کامل منابع برای ورود به جنگ اقتصادی

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۷۱

رییس هیات‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به اینکه امروز شرایط کشور به گونه‌یی است که به عزم و رویکردی متفاوت در اطلاع‌رسانی واقعیت‌های اقتصادی به جامعه نیازمندیم، اظهار داشت: ما تئوریسین اقتصادی نیستیم و دغدغه ما در شرایط کنونی حاصل آن چیزی است که در بازار آن را مشاهده می‌کنیم و می‌دانیم که در این جنگ اقتصادی سرسختانه باید باورمان نجات اقتصاد کشور باشد. اکنون وقت دعواهای جناحی نیست بلکه زمان سرنوشت‌سازی است که در پیچ تصمیم‌گیری دنیا و تعاملات اقتصادی بین‌المللی هستیم. بنابراین نباید افکار عمومی را به سمتی هدایت کنیم که دستاویزی برای اقتصاد ندارد.

محمدرضا دیانی با بیان اینکه باید باور کنیم در یک جنگ تمام عیار بسیار بی‌رحمانه و سرسختانه اقتصادی قرار گرفته‌ایم و بیان نکردن واقعیت‌های تحریم، خدمت به دولت و نظام نیست، یادآور شد: در حال حاضر تسهیلات باید حساب شده تخصیص داده شود و برای کنترل بازار باید با نگاهی فراتر از تئوری عمل کرد. اگر خواهان امنیت هستیم در این شرایط چالش برانگیز نباید بازار را در اختیار جریان‌های فکری که تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند قرار دهیم. وی تصریح داشت: تورم با تولید بیشتر حل می‌شود نه با تزریق دلار، وقتی 80 درصد دارایی و حجم نقدینگی در دست سفته بازان است، تولید بی‌اثر می‌شود. باید در این زمینه دولت با ارائه مشوق در بخش تولید و مدیریت افکار عمومی، برخورد با سفته بازان را در راس برنامه‌های خود قرار دهد. افکار عمومی نباید ساعتی یک بار در بمباران آخرین خبرهای قیمت ارز و دلار قرار گیرد. رییس هیات‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران اضافه کرد: در شرایطی که منابع ارزی کشور محدود است، باید به شیوه‌یی مدیریت شده به مصرف آن بپردازیم. در جنگ اقتصادی امروز باید فراتر از منافع فردی و حزبی بیندیشیم و آحاد جامعه باید پای کار باشند؛ در غیر این صورت شرایط را برای خودمان سخت‌تر می‌کنیم. امروز عده‌یی در جامعه جز به منافع خود نمی‌اندیشند اما باید بپذیریم عملکرد نامطلوب ما، فضای سوءاستفاده را در اختیار آنان قرار داده است. وی با تاکید براینکه امروی حرکت مردم ما در بازارهای مالی روی مذاکرات ما با اروپایی‌ها تاثیرگذار است، عنوان کرد: امروز باید مردم را قانع کرد که با گذر از این چالش‌ها و افزایش ظرفیت تحمل ملی باید از این جنگ روانی اقتصادی عبور کنیم. مردم باید بدانند که اگر ما در بازارهای اقتصادی درست عمل نکنیم فضا امنیتی می‌شود و در ان صورت هزینه این نوع عملکرد را باید در شرایط بد اقتصادی بپردازیم. باید با شناخت ابزارهای تحریمی به صحنه بازی گردانندگان تحریم کشیده نشویم. دیانی تصریح داشت: از سال 90 تاکنون انبارهای ما با این حجم از فضای خالی مواجه نبوده است. تولید‌کنندگان امروز با ظرفیت خالی مواجه‌اند و این در حالی است که در بازار تقاضا زیاد است اما به دلیل اینکه نقدینگی ندارند در یک دور تسلسل باطل گیر کرده‌اند. وقتی تولید محدود می‌شود قیمت‌ها نیز به تبع آن بالا می‌رود. مساله تحریم‌ها ثانویه است بانک‌ها باید به میدان بیایند و با تزریق سرمایه به تولید رونق بدهند. تولید با سرمایه در گردش توسعه پیدا می‌کند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: امروز با دشمنانی روبه‌روییم که تحریم‌ها را هنرمندانه برنامه‌ریزی کرده‌اند. به‌طور مثال در حالی که اجازه مبادلات ارزی به فعالان اقتصادی داده نمی‌شود اما واردات کالاهای لوکس را آزاد کرده‌اند. هر مقدار که از این ارز و تولید مراقبت کنیم دوام اقتصادی بیشتر می‌شود و قدرت چانه‌زنی ما در پای میز مذاکره بالاتر می‌رود. الان زمان انتخابات نیست که با سرزنش عملکرد دیگر دولت‌ها کار را به نفع خود تمام کنیم. اکنون زمانی است که باید به‌شدت مصرف ارز کنترل شود و تولید رشد کند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از طرح هر روزه موضوع نقدینگی‌های سرگردان در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: پرداختن به این موضوع یا مطرح کردن مسائل سیاسی دردی از جامعه دوا نمی‌کند، بلکه مهم است بدانیم چگونه این نقدینگی را به بدنه تولید تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه امروز تحریم‌ها برای تولیدکنندگان ایرانی یک مساله ثانویه است. ما قادریم حتی در این شرایط تولید را افزایش بدهیم به شرط اینکه سرمایه در گردش مورد نیاز تامین شود. معتقدم دولت باید سیاست کنترل نرخ ارز را بدرستی اجرا کند و به عنوان نمونه برای واردات از ارز 4200 تومانی استفاده نکند، زیرا در این صورت واردات بسیاری کالاها به کشور توجیه پیدا می‌کند. دیانی تاکید کرد دولت برای تخصیص ارز به کالاها، باید دقیق‌تر و موشکافانه‌تر وارد عمل شده و رسانه‌ها نیز با همراهی کردن با دولت به آن بپردازند. تقاضای مازاد ارز در بازار باید کنترل شود و نباید به افراد اجازه بدهیم برای دریافت ارز به بانک مرکزی فشار بیاورند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امروز بازار تهران، یادآوری کرد: تولیدکنندگان از آنجا که بدهی داشته و باید هزینه تولید، حقوق و دستمزد بپردازند و به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز دارند، هیچ‌وقت تولید و فروش محصول را متوقف نمی‌کنند. این سفته بازان‌اند که اجناس را احتکار می‌کنند و باید با آنها مقابله کرد. این مقام صنفی تصریح کرد: امروز هرگونه تخریب و تضعیف دولت جنایت است و باید همان‌طور که اروپایی‌ها و چینی‌ها به مقابله با تصمیم امریکا برخاسته و ورود اجناس امریکایی را تحریم کرده‌اند، ما نیز با پایین آوردن انتظارات عمومی و تشویق به استفاده از تولیدات داخلی، مانع وارد شدن اجناس غیر ضروری به کشور شویم. نباید تقاضای مازاد ارزی داشته باشیم در این زمینه دولت و اتحادیه‌ها توان تحلیل ثبت سفارش‌ها را دارند و می‌توانند با ارزیابی صحیح از واردات بسیاری از کالاهای غیر ضروری جلوگیری کنند. اولویت باید با کالاهای اساسی و مواد اولیه باشد تا امکان تولید داخل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ابزار و تسلیحات جنگ اقتصادی ارز و تولید است، یادآور شد: توجه ویژه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک بزرگی به واحدهای تولیدی و صنایعی که سرمایه در گردش ندارند، بکند. زیرا اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که مواد اولیه باید نقدی خریده شود و بنگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند اما سرمایه‌ها تبدیل به میلیون‌ها سکه شده و در خانه‌ها محبوس شده است.

 

ارسال نظر