بازار به آرامش نیاز دارد

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۹۰
بازار به آرامش نیاز دارد

گروه صنعت|

روز گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، مبنی بر اینکه برخی کسبه بازار تهران در اعتراض به گرانی‌های اخیر و نوسانات دلار مغازه‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. شواهد حاکی از این بود که حضور برخی کسبه در خیابان اصلی بازار (خیابان ۱۵ خرداد) ایجاد ازدحام کرده، ازدحامی که به گفته دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، پس از چهل سال توانست بازار را ببندد و یک شوک بزرگ به تهران وارد کند. البته خبر تعطیلی در بازار خیلی زود تکذیب شد. به‌طوری که برخی فعالان حوزه بازار آن را یک شیطنت عنوان کرده و از آرامش در بازار بزرگ تهران خبر دادند. البته واکنش‌ها به این نوع اعتراضات متفاوت بود؛ برخی دلیل آن را اقتصادی و مواردی چون «سوء‌مدیریت در درون کشور و گرانی‌های فزاینده در بازار، ارز بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و نگرانی کسبه از آینده کسب وکارشان» عنوان کردند. اما در مقابل برخی دیگر، آن را به عوامل بیرون از بازار نسبت دادند. اما منشأ این اعتراضات هر چه که بود، نشان از نگرانی کسبه داشت. سخن آنها این بود که دولتمردان به مردم بگویند که در برخی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اشتباه کرده‌اند و در عین حال این پرسش را مطرح کردند که چرا رییس دولت و تیم اقتصادی نباید اعلام کنند که در رابطه با مسائل اقتصادی چند وقت اخیر توفیقی نداشته‌ایم؟

 بازار به وضعیت عادی باز می‌گردد

یک روز پس از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، دیروز چهار تیرماه 97 بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند. بنابر گزارش‌های منتشر شده، ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌ها دست از کار کشیدند. البته پلیس در صحنه حضور داشته و با ایجاد نظم و آرامش، زمینه تجمع مسالمت‌آمیز و صنفی بازاریان را فراهم کرده است. به گزارش، فارس در بازار امین حضور که محل فروش لوازم خانگی است، برخی بازاریان گفته بودند به خاطر اینکه نمی‌دانیم سرنوشت دلار چه می‌شود یا جنس به مشتری نمی‌فروشیم یا ابتدا پیش دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم که اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گران‌تر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تامین اجناس فروخته شده براساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم.

در همین رابطه رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران هم با اعلام خبر اعتراض بخشی از کسبه بازار تهران شامل بازار کیلویی‌ها، چارسو کوچک و پارچه‌فروشان گفت: خواسته کسبه بازار به حق است و می‌خواهند تکلیف بازار ارز یک بار برای همیشه روشن شود که امیدواریم با رسیدگی به مشکلات آنها، بازار به حالت عادی بازگردد. به گفته عبدالله اسفندیاری، کسبه بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به اینکه در چنین شرایطی به هیچ‌وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود.

رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران با بیان اینکه مسائلی مبنی بر مدیریت شده بودن چنین اعتراضاتی به هیچ‌وجه صحت ندارد، ادامه داد: اگر یک فروشنده کالایی را ۵ هزار تومان خریداری کرده باشد و آن را بفروشد چند روز بعد باید آن را 7 هزار تومان یا حتی بیشتر بخرد؛ بنابراین حتی در جایگزینی کالا در مغازه خود با ضرر و زیان مواجه می‌شود. در چنین شرایطی قطعا هیچ عرضه‌یی منطقی نخواهد بود و فروشی صورت نمی‌گیرد.

اسفندیاری تصریح کرد: کسبه بازار نگران آینده، معیشت خود و بازار هستند و مسوولان حداقل باید پاسخگو باشند و از این زاویه اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که خواسته آنها به حق است.

البته اینکه گفته می‌شود احتکار در بازار وجود دارد و برخی با دلار ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده‌اند و آن را گران‌تر می‌فروشند یا احتکار می‌کنند، صحت ندارد؛ چراکه حداقل ۴۷ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا محصولات و کالاهای خریداری شده از آب بگذرد و به گمرک‌ها برسد. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی امروز مسوولان بخش دولتی و خصوصی باید قاطعانه ورود کنند و یک بار برای همیشه مشکلات موجود در بازار از جمله نوسانات ارزی را پاسخگو باشند تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

 آرامش به بازار بازمی‌گردد

از آن‌سو، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار نیز در همین رابطه گفت: کسبه خواهان حفظ امنیت فضای بازار و بازگشت آرامش و ثبات به اقتصاد هستند. بنا به اظهارات احمد کریمی اصفهانی، کسی که الان جنسی دارد یا نمی‌فروشد یا اگر فروخت دیگر نمی‌تواند جنسی جای آن بگذارد؛ از این رو، این وضعیت باعث نارضایتی کسبه و اصناف شده است.

او در این رابطه تاکید که دولتمردان ما به مردم بگویند که در برخی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اشتباه کرده‌اند؛ چرا رییس دولت و تیم اقتصادی نباید اعلام کنند که در رابطه با مسائل اقتصادی چند وقت اخیر توفیقی نداشته‌ایم؟ کریمی‌اصفهانی ادامه داد: کسبه و نمایندگان اصناف طی چند روز گذشته بارها به ما می‌گفتند که با وجود آنکه اعتراضات فراوانی به شرایط فعلی دارند اما حاضر به بستن مغازه‌ها نیستند و نمی‌خواهند عده‌یی از این شرایط به نفع خود سوءاستفاده کنند. آنها تاکید می‌کردند که نمی‌خواهند وضعیت امنیتی بازار را به هم بریزند و مردم را مکدر کنند. او در عین حال به مطالبات کسبه بازار اشاره کرد وبه ایسنا گفت: مطالبه آنها این است که وضعیت اقتصادی که بازار را متزلزل کرده، بهبود پیدا کند؛ چراکه این تزلزل خسارت سنگینی به مردم وارد کرده است. فقط ثبات اقتصادی است که می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند. به نظر من اعتراض‌ها ادامه‌دار نخواهد بود. تقاضای ما از آن تعداد کسبه‌یی هم که هنوز مغازه‌های‌شان را باز نکرده‌اند این است که مغازه‌های خود را باز کنند.

 بازار تهران آرام و فعال است

از آنسو، اما متولی اتاق اصناف کشور با اعلام اینکه بازار بزرگ تهران در آرامش است وفعالیت عادی خود را انجام می‌دهد، گفته بود که صف بازاریان که به حق به برخی مشکلات هم معترض هستند از جمع محدود اخلالگر جداست. علی فاضلی همچنین در گفت‌وگویی با تسنیم، اظهار کرد: جمع محدودی که روز یک‌شنبه (3 تیرماه) هم در بین معترضین بازار موبایل علاالدین بودند و با سرو صدا کردن به دنبال تعطیل کردن مغازه‌ها بودند، دیروز (4 تیرماه) به صورت سازمان یافته وارد بازار بزرگ تهران شده و به دنبال تکرار رویداد بازار موبایل علاالدین بودند که خود بازاریان در حال مقابله با آنها هستند. اما گفته‌های او حکایت از این داشت که بازار آرام و به حالت عادی برگشته است. همچنین اتحادیه‌های مربوط در بازار در محل مستقر و در حال حاضر بازار بزرگ تهران در حال فعالیت است و روال معمول خود را طی می‌کند. البته فاضلی منشا این حرکت‌ها را خارج از بازار می‌داند و در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود که «این سخن که گفته می‌شود بازار دست به چنین حرکت‌هایی زده، را رد می‌کنم؛ بازار مقاومت می‌کند اما وقتی به بازار حمله می‌شود تنها دفاع بازار این است که ساعتی کرکره را پایین بکشد تا آسیب نبیند». او در عین حال تاکید کرده بود که پیگیر مطالبات اصناف و بازاریان هستیم و قصور در بازار به خاطر افزایش نرخ ارز باعث شده که تعدادی از افراد معترض باشند، اما مطالبات آنها توسط اتاق به دولت منتقل می‌شود و این امور توسط ما در حال پیگیری است.

التبه رییس اتاق اصناف ایران به اصناف هشدار داد که حواسشان باشد که در این وضعیت برخی عناصر غیر که دل در گرو دیگران دارند، به صفوف متحد بازار که ولایتمدار هستند، نفوذ نکنند تا به نام آنها کار خلافی انجام نشود. فاضلی تاکید کرد که هرگونه تذکر و تجمع صنفی باید از طریق اتاق اصناف پیگیری شود و ما نیز آن خواسته‌های به حق اصناف را پیگیری می‌کنیم و کوتاه نخواهیم آمد. او همچنین اظهار کرد که اتاق اصناف در تعامل با دولت مشکلات موجود در بازار را حل می‌کند و پیگیر مطالبات بحق صنفی مردم است. رییس اتاق اصناف ایران همچنین از دولت خواستار شد که در موضوع ارز بیشتر کمک کنند؛ مجلس در جهت تقویت بنگاه‌ها قوانینی کارآمد تصویب کند؛ ما در مباحث بیمه و مالیات حرف داریم اما مطالبات و اعتراض‌های خود را در چارچوب مدنی مطرح می‌کنیم.

 چرا بازار به هم ریخت؟

همچنین اظهارات روز گذشته ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از بازار طلافروشی در بازار بزرگ تهران نشان از آرامش داشت. به گفته او، مغازه‌های طلافروشی در بازار بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند و هیچ گونه تعطیلی یا عدم فروش در این بخش نداریم.

به گفته او، بر اساس اطلاعات تهیه شده و مشاهدات، بازار بزرگ طلا در آرامش به سر می‌برد و چراغ طلافروشی‌ها روشن است. او با بیان اینکه برخی به دنبال شیطنت‌ هستند و شایعاتی مبنی بر تعطیلی کسبه بازار از جمله طلافروشی‌ها را مطرح کرده‌اند، که صحت ندارد. رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به رکود بازار اظهار کرد: پاساژهای طلافروشی دارای دوربین و نگهبان هستند و ممکن است در این زمان نگهبانان هوشیارتر نسبت به قبل فعالیت کنند که در این شرایط منطقی به نظر می‌رسد؛ اما مغازه‌ها در پاساژهای طلافروشی بازارهای بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند. محمدولی تاکید کرد: صنوف مرتبط با فروش سکه نیز در بازار بزرگ فعال هستند.

از طرفی اما رییس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان با اشاره وعده دولت مبنی بر اینکه ارز 4200 تومانی باید برای خرید مواد اولیه اختصاص دهد، طی اظهاراتی گفته بود: اما کار به بروکراسی اداری کشیده شد و هنوز انجام نشده است. مجتبی درودیان نقوسیان در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اعتصاب روزگذشته بخشی از بازار بزرگ تهران اظهار کرده بود: تولیدکنندگان با مشکل بزرگی به نام کمبود یا نبود مواد اولیه مواجه هستند. از طرفی هم اگر مواد اولیه هم باشد به خاطر بالا بودن نرخ دلار و نوسانات آن برای مغازه‌دارها هم فروش آن صرف نمی‌کند و نمی‌توانند کالا را جایگزین اجناس قبل کنند.

همچنین به گفته او، قیمت دلار امروز ثابت نیست، مساله و مشکل اصلی این است. اگر دلار روی یک مبلغ ثابت شود تولیدکننده می‌داند که باید با این مبلغ جنس تهیه کند و کار را شروع کند اما ثباتی وجود ندارد. دولت قول داده بود که ارز 4200 تومانی برای خرید مواد اولیه اختصاص دهد. این مساله هم تا حدودی توسط اتاق اصناف انجام شد اما کار به بروکراسی اداری کشیده شد و هنوز انجام نشده است. درودیان ابراز امیدواری کرد که این وضعیت و اعتصاب ادامه‌دار نباشد آن هم در شرایطی که همه دنیا به خاطر برجام متوجه ما شده است. به گفته او، اگر نرخ ارز ثابت شود می‌توانیم برای تولید و توزیع هم تصمیم بگیریم.

 

 

ارسال نظر