تفاهم اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک برای اجرای پروژه ISPX

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۰۹

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، شیوه اجرای پروژه ملی توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX) مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا تفاهمنامه همکاری بین اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به امضا رسید. با توجه به اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران موجب شده تا شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری خود را با طرف‌های ایرانی محدود یا متوقف کند، اتحادیه اروپا تلاش دارد، صنایع کوچک و متوسط فعال را با طرف ایرانی پیوند دهد و از این طریق مسیر مناسبات اقتصادی ایران و اروپا تداوم پیدا کند. در همین راستا، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در ایران نیز در دستور کار قرار گرفته و اتاق ایران سعی دارد از راه‌های مختلف، زمینه همکاری و مشارکت این صنایع را با طرف‌های اروپایی برقرار کند. بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، پروژه ISPX می‌تواند به بهبود شرایط صنایع کوچک کمک کند. در نتیجه همکاری اتاق با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی موثر است.

پیش از امضای تفاهم‌نامه، صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گزارشی از اقدامات این سازمان در راستای توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ارائه داد. آنچه به جد از سوی این مقام مسوول مورد توجه قرار گرفت، تلاش این سازمان برای سودده شدن شهرک‌های ایجاد شده و جلوگیری از احداث شهرک‌های جدید صنعتی در کشور بود. به باور نجفی، این کار می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و موجب حضور واحدهای صنعتی در شهرک‌ها شود. وی همچنین از ایجاد ستادی در این سازمان برای رصد روزانه وضعیت شهرک‌های مستقر در سطح کشور خبر داد و گفت: این گزارش هر روز حدود ساعت 6 بعدازظهر در اختیار وزر صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد. از طرفی پروژه راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مربوط به وضعیت صنایع کشور، چه واحدهایی که در داخل شهرک‌ها مستقر هستند و چه آنهایی که در خارج از شهرک‌ها فعالیت می‌کنند را در برنامه کاری خود داریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین از اصلاح اساسنامه شهرک‌های صنعتی خبر داد و تصریح کرد: به دنبال اصلاحات انجام شده سعی کردیم مسوولیت اصلی صنایع و شهرک‌های صنعتی هر استان را به سازمان صنایع کوچک همان استان بدهیم تا از این طریق پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی هر منطقه به راحتی انجام شود. وی در ادامه به موضوع یارانه‌هایی که باید در اختیار صنایع کوچک قرار می‌گرفت، اشاره کرد و افزود: این موضوع از گذشته مطرح بوده اما تاکنون اجرایی نشده است. در این دوره تلاش خواهیم کرد تا سهم یارانه صنایع کوچک را پرداخت کنیم. از طرفی ارائه تسهیلات ویژه و مشوق‌ها را در دستورکار داریم.

نجفی در ادامه به پروژه ISPX اشاره کرد و گفت: مجری اصلی پروژه، اتاق خواهد بود و سازمان تنها نقش حمایتی دارد. اتاق اصفهان وظیفه اجرای این طرح را به صورت پایلوت بر عهده داشت. بر اساس اظهارات وی اگر قرار باشد این پروژه در توسعه جایگاه صنایع کوچک و متوسط تاثیرگذار باشد، باید ازاین‌پس به صورت ملی اجرا شود.

در همین رابطه عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق اصفهان از تجربیات و اقدامات اتاق اصفهان در اجرای پروژه ISPX سخن گفت و تشریح کرد: مهم‌ترین ماموریت این مرکز عبارت است از شناسایی، ایجاد و توسعه بازار برای اعضا، تسهیل ارتباط کارفرمایان و پیمانکاران و توسعه فرآیند پیمان‌سپاری، ارتقا و توانمندسازی پیمانکاران صنعتی و الگوبرداری از نحوه فعالیت بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط با کلاس جهانی برای افزایش توان بنگاه‌های داخلی.

 

ارسال نظر