دوراهی شرکت‌های اروپایی و سردرگمی پرریسک

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۲۶

یک مقام سوییسی از سردرگمی شرکت‌های اروپایی برای کار با ایران گفت و عنوان کرد، شرکت‌های سوییسی می‌توانند هنوز با ایران کار کنند اما از آنچه ممکن است گریبان‌شان را بگیرد، اطلاع ندارند.

سفیر سابق سوییس در تهران و رییس کنونی اتاق بازرگانی مشترک سوییس و ایران گفت: شرکت‌هایی که با دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه کار ‌می‌کنند امروز با یک معما مواجه هستند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران «فیلیپ ولتی» تصریح کرد: آنچه هم‌اکنون اتفاق ‌می‌افتد آن است که صنایع صادراتی زیر فشار ریسک قرار دارند، این ریسک که آیا کار با ایران را ادامه دهند یا ریسک جریمه‌های سنگین و فشار بازوی آهنین اقتصاد ‌امریکا را تحمل کنند.

به گفته «ولتی» این محاسبات از سوی بسیاری از بنگاه‌ها صورت گرفته و برخی از آنها درحال ترک بازار ایران هستند. وی افزود: یک عضو اتاق بازرگانی سوییس و ایران گفته است که ما ‌می‌توانیم یک ماشین پیشرفته به ایران بفروشیم اما اینکه پس از آن چه اتفاقی برای ما روی می‌دهد، برایمان ناشناخته است. او گفت: متاسفانه سوییس و اتحادیه اروپا قدرت چندانی ندارند حتی با وجود اینکه بسیار بر بی‌ارزش بودن تحریم‌های امریکا تاکید کرده باشند.

واقعیت این است که ترامپ هیچ دغدغه‌یی برای حفظ منافع دیگران حتی متحدانش ندارد.

«ولتی» ادامه داد: ‌امریکا تلاش ‌می‌کند، قوانین داخلی‌اش را به تمام جهان تسری دهد و از آنجا که این کار با ابزار‌های قانونی امکان‌پذیر نیست، تلاش ‌می‌کند با ابزار‌های اقتصادی منویاتش را پیش برد. این ابرقدرت ‌می‌خواهد ایران را کاملا منزوی کند و در این راه فقط زمانی موفق است که همه جهان تحریم‌ها را اجرا کنند. این مقام سوییسی تصریح کرد: تحریم‌ها برای کمپانی‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌هایشان در ایران است، مشکل‌آفرین خواهد بود؛ زیرا امکان برچیدن سرمایه در مدت 3ماه وجود ندارد. این شرکت‌ها بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌اند مانند کمپانی لکوموتیوسازی سوییس که بر سر این دو راهی است که 120لکوموتیوش را به ایران بفروشد و بازار ‌امریکا را از دست بدهد یا از خیر معامله بگذرد و «ولتی» گفت: طبیعی است که ایران هم نمی‌تواند زیاد منتظر سوییسی‌ها بماند چراکه در شرایط موجود چین خلأ موجود را پر کرده و با بالا بردن کیفیت تولیداتش قصد دارد، جای شرکای اروپایی را بگیرد.

 

 

ارسال نظر