اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۵۸

ابطال پروانه استاندارد 8 فرآورده غذایی

ایسنا| مدیرکل استاندارد استان تهران از ابطال پروانه استاندارد هشت فرآورده در ماه گذشته در استان تهران خبر داد. محمودرضا طاهری با تاکید بر نظارت جدی بر کیفیت مواد غذایی اظهار کرد: در جلسات کمیته علایم ماه گذشته این اداره‌کل، کارشناسان استاندارد پروانه استاندارد 8 فرآورده غذایی را ابطال کردند.

او ادامه داد: توسط این کمیته پروانه استاندارد 8 فرآورده غذایی به نام‌های مینارین با نام‌های تجارتی تولیکولاک(به علت کیفیت پایین تولیدات) همبرگر و سوسیس و کالباس با نام تجارتی پرشین پودر آسیا (به علت تعطیلی واحد)، سوسیس و کالباس- کنسرو خوراک مرغ- کنسرو لوبیا چیتی از شرکت اطعمه پارس(به علت تعطیلی واحد)، کنسرو انواع پلو بدون گوشت و کنسرو پلو(شوید باقلاپلو- شویدپلو) با نام تجارتی گل‌وش(به علت تعطیلی واحد) باطل شد.

به گفته مدیرکل استاندارد استان تهران، در این جلسات همچنین برای شش فرآورده «آب نارنج با نام تجارتی کوهک، زعفران رشته‌یی با نام تجارتی سرخوشه، نمک خوراکی یددار از واحد حسین کاظمی، پروتیین سویا- گندم پوست‌کنده- جو پوست‌کنده از واحد تولیدی مونا محمدی و مارال برخورداری» پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کردند. صدور پرانه کاربرد علامت استاندارد جهت عرضه محصولات به بازار و نیز ابطال پروانه استاندارد به دلایل مختلف ازجمله تعطیلی واحدها و نیز کیفیت پایین تولید ازجمله وظایف سازمان استاندارد است که به صورت ماهانه نسبت به آن اقدام می‌کند.

شرایط سخت تولید برای تامین مواد اولیه

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه با وجود تمام صحبت‌ها در تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به تولیدکنندگان این موضوع هنوز به صورت محدود اجرایی می‌شود، گفت: درحال حاضر شرایط بسیار سختی برای واحدهای تولیدی به وجود آمده است. ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه درحال حاضر شرایط بسیار سختی برای واحدهای تولیدی به وجود آمده است، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز عاملی شده تا تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی به سختی امکان‌پذیر باشد علاوه بر این کشش بازار هم اجازه افزایش قیمت‌ها را به تولیدکنندگان نمی‌دهد.

 رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه با وجود تمام صحبت‌ها در تخصیص ارز 4200تومانی به تولیدکنندگان این موضوع هنوز به صورت محدود اجرایی می‌شود، افزود: تولیدکنندگان درحال حاضر ترجیح می‌دهند به جای منتظر ماندن در لیست دریافت ارز با زحمت بسیار ارز مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید از شرایط تحریم فرصت ایجاد کرده و به توسعه صنایع خود بپردازیم، گفت: دولت باید در شرایط فعلی یک بسته حمایتی مناسبی را برای تولیدکنندگان تعریف کند تا آنها امکان فعالیت را در بازار پیدا کنند.

بازگشت ذائقه مردم به سمت چای ایرانی

رییس سازمان چای کشور گفت: خوشبختانه بعد از برداشت امسال در کارخانجات، خیلی چای باقی نمانده؛ یعنی چای ایرانی بین مردم طرفدار دارد و ذائقه مردم دوباره به سمت چای ایرانی در حال بازگشت است. حبیب جهان‌ساز با بیان اینکه 22درصد نیاز کشور به چای از طریق تولید داخل تامین می‌شود، گفت: 90درصد از بازار داخلی چای توسط چایکاران استان گیلان و حدود 10درصد نیز توسط چایکاران استان مازندران تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت چای ایران در گذشته بیشتر از شرایط فعلی بود و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم نیز برای رسیدن به ظرفیت گذشته است. در گذشته در بعضی از سال‌ها تا 30 الی 40هزار تن از نیاز بازار توسط چایکاران داخلی تامین می‌شد.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به موانعی که باعث کاهش ظرفیت چای کاران شده است، اظهار کرد: فراز و فرودهای تولید به ویژه در زمینه اصلاح ساختار چای و باغات باعث آسیب‌دیدگی چای داخلی شد. البته با فرآیندی که شروع شده است، کشاورزان امیدوار شده‌اند صنعت چای مجددا رشد کند.

وی درباره اقدامات انجام شده، گفت: دولت توانسته است اعتبارات خرید تضمینی چای را تامین کند تا پول‌ها به موقع به کشاورزها پرداخت شود و از نظر قیمت نیز تا حدودی رضایت کشاورز تامین می‌شود. همچنین با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، باغ‌های رها شده به کشاورزان داده شود. بازپرداخت این تسهیلات بعد از چند سال از محل فروش برگ سبز انجام می‌شود. در این روش حدود 5 هزار هکتار از اراضی مجددا به چرخه تولید برگشت داده می‌شود.

جهان‌ساز ادامه داد: همچنین دولت، صندوق حمایت از چایکاران را ایجاد کرد؛ تقریبا 51 درصد از سهام این صندوق برای تولید‌کننده‌ها از جمله باغداران و کارخانه داران است و 49درصد را نیز خود دولت موظف به تامین اعتبارات است تا از تولید‌کنندگان صنعت چای حمایت شود.

رییس سازمان چای کشور ضمن تاکید بر اینکه باید ذائقه مردم را به سمت چای ایرانی ببریم، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از برداشت امسال در کارخانجات، خیلی چای باقی نمانده یعنی چای ایرانی بین مردم طرفدار دارد و ذائقه مردم دوباره به سمت چای ایرانی درحال بازگشت است. وی به واردات چای اشاره کرد و عنوان کرد: دلایلی که چای خارجی مصرف بیشتری دارد، بسته‌بندی شکیل و داشتن طعم‌های مختلف است. صنایع داخلی نیز باید به این سمت بروند که هم چای خوب تولید و هم بسته‌بندی شکیلی انجام دهیم و البته طعم‌های مختلفی که با ذائقه مردم سازگار است را به بازار ارائه دهیم.

 

ارسال نظر