اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۷۸

تحریم‌ها، آثار مستقیم و جانبی برای بازار مصرف دارد

مسعود شنتیانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اثر خروج امریکا از برجام روی استارت‌آپ‌ها گفت: بحث آثار تحریم‌ها روی شرکت‌های استارت‌آپی به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته آن شرکت‌هایی که وابستگی تکنولوژی و تجهیزات و امکانات به خارج از کشور دارند که طبیعتا دچار مشکلاتی می‌شوند. به خصوص اینکه تحریم‌ها علیه ایران صرفا شامل تحریم‌های امریکا نیست. تاثیرات این تحریم‌ها روی نوسانات ارزی، تغییرات قوانین و مقررات برای کسب و کارها و تاثیرات جانبی که در کشور دارد و تا الان هم بوده و ادامه دارد که طبیعتا این موضوع روی فعالیت‌های اقتصادی از جمله شرکت‌های استارت‌آپی اثر می‌گذارد.  وی افزود: اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که استارت‌آپ‌هایی که در فناوری‌های جدید و نو فعالیت می‌کنند، شرایط متفاوتی با فعالیت‌های اقتصادی که محصولاتی باسابقه تولیدی در کشور داشته‌اند را تجربه می‌کنند. به همین دلیل اینها شرایط بهتری نسبت به گروه دیگر دارند. این گروه بهتر می‌توانند کار کنند و تاثیراتی در مشتریان و محیط کاری‌شان داشته باشند.  به گفته شنتیانی حتی اگر یک فعالیت اقتصادی هیچ گونه وابستگی به خارج نداشته باشد، اما از آنجایی که این فشارها و تحریم‌ها و تغییرات روی اقتصاد مصرف‌کننده تاثیرات دارد و مصرف‌کننده در زمانی که قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند، با توجه به محدود بودن منابع درآمدی خودش کمتر خرید می‌کند، بنابراین بازار مصرف هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه آن شرکت‌ها در حجم میزان مشتریانشان دچار مشکل می‌شوند و فشار‌ها را از مسیری دیگر درک خواهند کرد.

آینده روشنی پیش‌روی صنعت مرغداری نیست

محمد یوسفی رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از اوضاع نامساعد مرغداران اظهار کرد: با توجه به آنکه پشتیبانی امور دام به اندازه نیاز مرغداران نهاده در اختیار ندارد که بتواند آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد؛ بنابراین مرغداران به ناچار باید مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که این امر به سبب اختلاف فاحش قیمت به زیان مرغداران تمام می‌شود.  وی نرخ هر کیلو ذرت تحویل به مرغدار در بازار آزاد را یک‌هزار و 300 و کنجاله سویا را 2 هزار و 900 تومان اعلام کرد و افزود: نرخ توزیع نهاده‌های دامی، توسط پشتیبانی امور دام نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از افزایش قیمت جهانی و نوسان نرخ ارز؛ 30 تا 40درصد رشد داشته است.  یوسفی نرخ توزیع هر کیلو ذرت توسط شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران را یک هزار و کنجاله سویا را یک‌هزار و 900 تا 2 هزار تومان در بازار اعلام کرد. رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت مرغداری نیست، تصریح کرد: با توجه به نوسان شدید نرخ نهاده‌های دامی و زیان انباشت تولیدکنندگان، مرغداران در شرایط نامساعدی به سر می‌برند که با ادامه این روند پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در خرید جوجه و جوجه‌ریزی سالن‌های خود تجدیدنظر خواهند کرد و در نهایت قیمت جوجه با افت زیادی در بازار روبه‌رو خواهد شد، کما اینکه در شرایط کنونی نرخ جوجه به حداقل خود رسیده است.  یوسفی ادامه داد: هم‌اکنون شرکت پشتیبانی امور دام برای تعادل نرخ مرغ در بازار اقدام به خرید مرغ زنده در کنار مرغ منجمد می‌کند که از ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود با بررسی قیمت تمام شده تولید، تجدیدنظری در نرخ مرغ در بازار ایجاد کند.

یوسفی گفت: با استمرار نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار، واحدهای مرغ مادر برای جلوگیری از زیان خود اقدام به کاهش جوجه‌ریزی واحد‌های خود کرده تا قیمت‌ها را افزایش دهند؛ این امر نتیجه‌یی جز کمبود عرضه مرغ در بر نخواهد داشت.  وی تاکید کرد: خرید مرغ زنده به کندی در حال انجام است، به همین خاطر مرغ‌های تولیدی در سالن‌های مرغداری و کشتارگاه‌ها باقی می‌ماند، این امر در افزایش وزن مرغ و زیان مرغداران تاثیر بسزایی دارد.

بازگردانی ارز صادراتی مهم‌ترین چالش پیش روی صادرکننده

رضا نادری عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات صادرات در کشور اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز و وضع برخی قوانین محدودیت‌های جدی برای صادرات کشور ایجاد کرده است.  عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور تصریح کرد: تلاطم در بازار ارز موجب افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در کشور شده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌یی به حضور در این بازار ندارند.  وی با بیان اینکه قیمت کالا از ویژگی‌های مهم در صادرات کشور است، تصریح کرد: در بازار‌های بین‌المللی قیمت کالا مهم‌ترین اصل برای حضور در کشور‌های مقصد است و باید شرایطی را در کشور ایجاد کرد که هزینه تولید در کشور کاهش یابد.

نادری با انتقاد از مصوبه الزام صادرکننده به فروش ارز صادراتی به قیمت ۴۲۰۰تومان تاکید کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، بالا رفتن هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه با ارز آزاد امکان فروش ارز صادراتی به قیمت ۴۲۰۰تومان به دولت فراهم نیست.

به گفته وی با وضع این قوانین صادرات در کشور توجیه اقتصادی ندارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه وضع موجود صادرات کشور با کاهش مواجه شود.  عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فاصله نرخ ارز دولتی با بازار آزاد اذعان داشت: در صورتی که دولت تصمیم دارد، ارز حاصل از صادرات را ۴۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری کند باید شرایطی را فراهم کند که قیمت ارز نیز در بازار نزدیک به نرخ مصوب شود.  نادری در پایان گفت: با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی باید شرایط را برای حمایت از تولید داخلی در کشور فراهم کرد.

 

 

ارسال نظر