اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۰۴

 کارخانجات آب معدنی در مرز تعطیلی

تسنیم  دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور با تاکید بر اینکه صنایع امروز در تامین مواد اولیه موردنیاز تولید بطری مشکل دارند، گفت: اگر فکری به حال تامین مواد اولیه صنایع آب معدنی نشود آنها مجبور به تعطیلی خواهند بود. پیمان فروهر با اشاره به اینکه در حال حاضر واحد پتروشیمی تندگویان تنها تامین‌کننده مواد مورد نیاز تولید بطری صنایع لبنی، نوشابه و آب معدنی است، اظهار کرد: در طول چند ماه گذشته این واحد تولیدی نرخ مواد اولیه را با محاسبه قیمت‌های بین‌المللی و نرخ ارز 4هزار و 200 تومانی تعیین کرد که این موضوع باعث رشد قابل‌توجه قیمت‌ها برای واحدهای تولیدی شد. او با اشاره به اینکه متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه تقاضای کاذب هم در بازار رشد قابل‌توجهی داشته، گفت: صنایع روغن، نوشابه، آب معدنی و لبنیات 90درصد مواد نیاز خود را از تولیدکنندگان پرفیوم خریداری می‌کنند. دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور، اضافه کرد: تولیدکنندگان پرفیوم با وجود آنکه مواد اولیه خود را از بورس کالا آنهم با قیمت هفت هزار تومان می‌خرند اما در زمان ارائه این مواد به صنایع مختلف مبنای قیمت را بازار آزاد تعیین می‌کنند که این موضوع مشکلات بسیار شدیدی را برای واحدهای تولیدی روغن، آب معدنی و لبنیات به وجود آورده است.

 بازرسی 127 هزار و 658 واحد حمل و نقل کالا

شاتا  مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به اهم فعالیت‌ها و عملکرد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری (کالا و مسافر) در سال گذشته اشاره و بیان کرد: براساس آمار ارائه شده در سال 96، نظارت و بازرسی حمل و نقل درون و برون شهری کالا و مسافر در سراسر کشور انجام شده و 127 هزار و 658 واحد مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. محمدحسین موحدنژاد با بیان این مطلب، افزود: در یک سال گذشته 2 هزار و 745 فقره پرونده در این دو بخش تشکیل و ارزش تخلفات کشف شده 22 میلیارد و 792 میلیون و 324 هزار و 904 ریال است. او با اشاره به رسیدگی به 907 فقره پرونده تخلف مربوط به شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل برون شهری مسافر در مقطع زمانی یاد شده بیان کرد: ارزش تخلفات کشف شده در این بخش نیز 18میلیارد و23 میلیون و 223 هزار و 604 ریال برآورد شده است. موحدنژاد اضافه کرد: در مدت زمان یاددشده در بخش برون شهری کالا 218 مورد پرونده تخلف به ارزش 2 میلیارد و 367 میلیون و 543 هزار و 350 ریال تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شده است. مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اهمیت و لزوم انجام بازرسی از پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل کالا گفت: در بخش درون شهری مسافر یک هزار و 442 پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و 643 میلیون و 814 هزار و 150 ریال و همچنین در بخش درون شهری کالا 178 پرونده تخلف به ارزش 757 میلیارد و 743 میلیون و 800 هزار ریال تشکیل شده است. موحدنژاد افزود: این سازمان به‌طور دقیق و جدی با هرگونه قصور در امر حمل و نقل عمومی درون و برون شهری مسافر و بار نظارت دایمی دارد و در صورت اثبات تخلف از سوی شرکت‌های مذکور با آنان طبق موازین قانونی برخورد می‌شود. او از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه از طریق مراجعه حضوری یا ارتباط با تلفن ۱۲۴ مراتب را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد پیگیری و رسیدگی قرار بگیرد.

 حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم آرایشی

ایسنا  رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات، گفت: براساس بخشنامه‌یی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده لیست کالاهایی که نرخ دلار برای واردات‌شان‌ تغییر می‌کند، اعلام شده که لوازم آرایشی و بهداشتی نیز جزو آن است. در پی نوسانات ارزی، دولت اقدام به راه‌اندازی سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه ارزی کرد که در قالب آن برای کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی و برای بقیه کالاهای وارداتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند و در پی آن قرار شد لیست اقلامی برای کالاهای صادراتی مشمول بازگشت ارز حاصل از صادرات و برای واردات نیز لیست اقلام کالاهای ضروری تدوین و ابلاغ شود اما زمزمه‌هایی مبنی بر راه‌اندازی نرخ سوم ارز یا همان نرخ توافقی که بین صادرکننده و واردکننده توافق می‌شود، مطرح شده که لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از این کالاهاست که لیست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن صحبت شده است. در این زمینه فریبرز گشایشی اظهار کرد: بعید می‌دانم که تاکنون کسی از واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشد و از واردکنندگان نیز چنین چیزی را نشنیده‌ام. او با بیان اینکه برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی بعید است که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهند، گفت: با توجه به اینکه ۱۵ کارخانه برای تولید این کالا در فرودگاه پیام و چهار کارخانه در قشم در حال راه‌اندازی است، در اکثر کالاهای این گروه بی‌نیاز خواهیم شد. رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات با بیان اینکه نباید از کره جنوبی و ترکیه بسیاری از اقلام لوازم آرایشی و بهداشتی را وارد کنیم، ادامه داد: در حال حاضر کالاهایی چون مواد غذایی و دارو در اولویت بالاتری برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و انتظار نداریم که به لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند.

 

ارسال نظر