اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۲۹

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

مهر| فائو اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی در ماه گذشته میلادی(مه) به بیشترین حد خود از اکتبر سال ۲۰۱۷میلادی به بعد رسید. سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل، فائو در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته میلادی یعنی مه ‌به بالاترین حد خود از اکتبر سال ۲۰۱۷میلادی به بعد رسید. در همین حال میانگین شاخص مواد غذایی در ماه مه  176.2واحد بود که در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آوریل 1.2درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت مواد غذایی فائو به بررسی قیمت‌های بازار بین‌المللی

در ۵ گروه مواد غذایی می‌پردازد.

همچنین ازجمله عوامل افزایش جهانی قیمت مواد غذایی در ماه مه ‌به رشد قابل توجه قیمت مواد لبنی نسبت داده می‌شود؛ ضمن اینکه گروه غلات هم دارای رشد قیمت با سرعت کندتری بوده است. بر اساس گزارش فائو، بازار شکر و روغن گیاهی تحت فشار پایین قیمت بودند؛ اما ارزش قیمت گوشت کمی تغییر کرد. شاخص قیمت مواد لبنی در ماه می‌برای پنجمین ماه متوالی با افزایش روبه‌رو شد و 5.5 درصد جهش زد. از دیگر سو قیمت غلات در ماه مه 2.4درصد افزایش نشان می‌دهد و در گروه مواد لبنی قیمت پنیر، کره و پودر شیر کم چرب بیشترین افزایش را نشان می‌دهد.

449 پرونده تخلف در بازار قزوین

شاتا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون 449پرونده تخلفاتی درخصوص گرانفروشی، کم فروشی، تقلب، امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور و درج قیمت در بازار ماه مبارک رمضان تشکیل شده است. علی پرزحمت با بیان این مطلب افزود: با توجه به میزان افزایش تقاضای برخی کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی بازار آغاز و نظارت بر آنها نیز تشدید شد. او ادامه داد: 60 بازرس مستقل و 53 ناظر افتخاری به صورت غیرمستقیم در سطح شهر به کالاهای اساسی این ایام در مراکز اقتصادی و فروشگاه‌های عرضه مواد پروتیینی، لبنی و سایر اقلام نظارت می‌کنند.

به گفته پرزحمت، رسیدگی سریع به شکایات مراجعه‌کنندگان نیز از اولویت کار این سازمان بوده که با هماهنگی اداره تعزیرات حکومتی یک شعبه سیار برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی تشکیل شده است. او ادامه داد: خوشبختانه اصناف استان از جمله اتحادیه‌های صنف پوشاک، خواروبار فروشان و قنادان در راستای نظارت بر قیمت‌ها همکاری و مشارکت خوبی داشته و بازرسان خود را در این زمینه فعال کرده‌اند. او بیان کرد: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم همچنین با قیمت‌های ویژه ستاد تنظیم بازار ازجمله برنج، شکر، گوشت مرغ و قرمز منجمد در سطح استان برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توزیع شد.

مصرف روغن زیتون در کشور 2 برابر شد

تسنیم| عضو شورای ملی زیتون ایران گفت: سرانه مصرف ۱۳۰گرمی روغن زیتون از هفت تا هشت سال قبل در ایران امروز به رقم ۲۵۰گرم رسیده است. نادر جلالت اظهار کرد: افزایش قیمت روغن زیتون مصرف این کالای ارزشمند را به‌ شدت در جامعه کاهش می‌دهد. عضو شورای ملی زیتون با تصریح اینکه روغن زیتون اکسیر سلامتی است، گفت: مصرف این محصول در پیشگیری از انواع بیماری‌ها بسیار مهم است. او با بیان اینکه روغن زیتون کالای لوکس و تجملی نیست، افزود: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان مملکت باید به نحوی باشد که مصرف این کالا در جامعه هر روز نسبت به گذشته افزایش داشته باشد. جلالت در ادامه تصریح کرد: افزایش سرانه مصرف روغن زیتون در ارتقای اقتصاد سلامت خانواده بسیار تاثیرگذار است. به گفته او: باید به بحث فرهنگ‌سازی و آموزش در جامعه توجهی ویژه شود.

 او از وجود 38کارخانه روغن‌کشی در کشور خبرداد و افزود: این واحدها دو تا سه ماه در طول سال بیشتر فعالیت ندارند. او در بخش دیگری از سخنان خود سطح زیر کشت زیتون دنیا را 11میلیون هکتار بیان کرد و اظهار کرد: سالانه از این باغات 3میلیون و 300هزار تن روغن زیتون و دو میلیون و 600 هزار تن زیتون کنسروی تولید می‌شود. جلالت همین طور سطح زیرکشت زیتون در ایران را 103هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه از این باغات؛ سه تا چهار هزار تن روغن و 70هزار تن کنسرو زیتون تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود که بین این دو هیچ گونه تعادل و همخوانی وجود ندارد. او یادآور شد: درحال حاضر میزان تولید زیتون کنسروی در کشور بیش از روغن زیتون است از این رو ضرورت دارد با توجه به نقش‌آفرینی روغن زیتون در سلامت جامعه برنامه‌ریزی‌ها و حمایت بیشتر به سمت تولید این کالای سودمند معطوف شود.

قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب پرید

تسنیم| قیمت مرغ که در روزهای گذشته کاهش یافته بود به ۸۲۰۰ تومان رسید که بالا‌تر از نرخ مصوب است. درحالی که ستاد تنظیم بازار اخیرا قیمت سقف و کف هر کیلوگرم مرغ را 7هزار و 100تومان تا 7هزار و 800 تومان در بازار و برای مصرف خرده فروشی تعیین کرده بود، نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم، توسط اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی 8000 تومان و قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال 7600تومان اعلام شد. بنابراین گزارش نرخ استعلامی از کشتارگاه‌های تهران نیز7200تومان، قیمت پخش این محصول 7350تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 6800 تومان است. در اطلاعیه اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به اعضای خود، درباره تعیین قیمت مرغ آمده است که قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب 10درصد سود اقدام به فروش کنند.

 

ارسال نظر