استرس‌های تجاری هند از تحریم ایران

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۶۸

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، با تصمیم یکجانبه خود برای خروج از معاهده هسته‌یی ایران متحدان غربی خود را ترک کرده و بحران جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کرده است.

به‌گزارش «وورد بولتن» تصمیم ایالات متحده در سراسر دنیا اثرات مهمی دارد و این امر بطور خاص همچنین تاثیرات جانبی بر هندوستان دارد که سرمایه‌گذاری عظیمی در توسعه بندر چابهار و میدان‌های نفتی فرزاد در ایران انجام داده است.

لازم به ذکر است که بندر چابهار هند را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی مرتبط می‌کند. به علاوه هند سومین وارد‌کننده نفت خام از ایران است و تهران 15 درصد از نیاز داخلی نفت هند را تامین می‌کند. از طرفی شرکت‌های هندی مجاز به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف در ایران با روپیه شده‌اند.

در این بین گروه‌های تجاری و اقتصادی هندی می‌گویند تجدید تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد هند فشار وارد خواهد کرد. با این حال مقام ارشد شرکت نفت هند، در گفت‌وگو با «وورد بولتن» اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها بلافاصله هیچ تاثیری نخواهند داشت، اما باید صبر کنیم و ببینیم که کشورهای دیگر مانند بلوک اروپایی چه واکنشی نشان می‌دهند. اگر کشورهای اروپایی بتوانند بطور مستقل منافع خود را دنبال کنند، هند نیز از همان روش تبعیت خواهد کرد.

در این راستا، نخست‌وزیر هند با آنگلا مارکل، صدراعظم آلمان و رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، مذاکراتی را در مورد چگونگی تاثیر تصمیم ترامپ برای خروج از این برجام، انجام داده است. مقامات بلندپایه هندی تایید کرده‌اند که آنها در حال رصد وضعیت هستند و اینکه چگونه کشورهای غربی به استراتژی خود برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های امریکا اقدام خواهند کرد. در گذشته هند، زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد در ایران وضع شد واردات نفت خام ایران را کاهش داد.

ایالات متحده تصمیم گرفته است تحریم‌های اعمال شده علیه همه شرکت‌هایی را که در حال انجام تجارت با ایران هستند در دستور کار قرار دهد و این نه تنها به شرکت‌های تجاری هند و تجار این کشور، بلکه شرکت‌های چند ملیتی اروپا که در حال انجام میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در ایران هستند آسیب خواهد رساند؛ این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و جامعه بین‌الملل اذعان داشتند که ایران بطور کامل به مفاد برجام پایبند بوده است.

کارشناسان معتقدند طرح جامع جامع اقدامات (JCPOA) توسط سازمان ملل متحد تایید شده و خروج از آن توسط واشنگتن باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود. رهبران بریتانیا، آلمان و فرانسه تلاش‌های جدی برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به عدم خروج از معامله‌یی که پس از یک مذاکرات طولانی مدت بین ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان به پایان رسید، انجام دادند اما در نهایت وی از برجام خارج شد. در حال حاضر میلیاردها دلار شرکت‌های اروپایی در معرض خطر قرار دارند و در حال حاضر رهبران غربی تلاش می‌کنند راه و روش‌هایی را بیابند تا بر اساس آن برجام به قوت خود باقی بماند، گرچه این یک چالش بزرگ برای اتحادیه اروپا است که اکنون سعی دارد سیاست‌های خود را کامل کند.

در این بین هند اما انتظار دارد که مجددا از تحریم‌های امریکا علیه ایران معاف شود، همانطور که دولت اوباما آن را معاف کرده بود. هند، همراه با مشتریان عمده دیگر همچون چین، ژاپن و کره جنوبی، از تحریم‌های ایالات متحده معاف شده بودند.

در این شرایط هند در تماس با ایران، روسیه و اتحادیه اروپا به دنبال سنجش تاثیر تحریم‌های امریکا بر تهران و تاثیر آن بر مبادلات نفتی دهلی نو و تهران است؛ به خصوص اگر محدودیت‌هایی در معاملات مالی بین‌المللی از طریق شبکه SWIFT بطور گسترده‌یی ایجاد شود. هند در دوره تحریم‌های گذشته برای پرداخت وجوه ناشی از خرید روزانه350 هزار تا 400 هزار بشکه نفت در روز از ایران را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت کرده است. با این حال به نظر می‌رسد که این گزینه در این زمان موثر نخواهد بود؛ زیرا این بانک در دادگاهی در ایالات متحده به نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران متهم شده است.

 

 

ارسال نظر