ترکیه تردیدی بر ادامه همکاری‌های دوجانبه با ایران ندارد

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۶۷

روند تعاملات تهران و آنکارا پس از خروج امریکا از برجام برای دولتمردان دو کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. بلافاصله پس از اعلام خروج امریکا از برجام سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با تاکید بر چند جانبه بودن توافق هسته‌یی اعلام کرد بر این اساس کشورهای دیگر به توافق هسته‌یی پایبند خواهند بود.

سید جلال ابراهیمی دبیرکل اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در این باره گفت: ترکیه و ایران امروز در شرایط ویژه اقتصادی قرار دارند و رییس‌جمهور ترکیه ضمن مذاکره با آقای روحانی بر مشارکت اقتصادی ترکیه تاکید کردند در حوزه تعرفه‌های ترجیحی بر اساس مقابله نامه‌ها و نیز پیمان‌های مشترک در چارچوب مقرراتی که در کمیسیون‌های تجاری و اتاق‌های مشترک تببین شده، رشد اقتصادی دو جانبه با حفظ منافع مشترک توسعه یابد.

 مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه تصریح کرد: ترکیه پس از تصمیم امریکا در رابطه با برجام و تهدید اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران نه تنها تردیدی بر ادامه همکاریهای اقتصادی خود با ایران ندارد بلکه بر عملیاتی شدن قراردادهای فی مابین و تعهدات متقابل اصرار دارد.

 ابراهیمی گفت: مقامات رسمی ترکیه به صراحت اعلام کرده‌اند که خروج امریکا از برجام بر موضع اقتصادی ترکیه در قبال ایران تاثیرگذار نیست و تزلزلی در تصمیمات و اجرای تعهدات این کشور ایجاد نخواهد کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی اظهار داشت: ما در ترکیه سواپ ارزی را دنبال می‌کنیم و تجار در حال حاضر می‌توانند با لیر معامله کنن؛ از طرفی همکاریهای بین بانکی خوبی بین دو کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه حجم زیادی از صادرات ما به ترکیه نفت و گاز است و بالطبع ما مقدار معتنابهی ارز در این کشور داریم و تاکید ما این است که به‌جای استفاده از دلار از پول محلی استفاده کنیم تا فعالان اقتصادی دو طرف نیز از سواپ ارزی بهره مند شوند بانک ملت، بانک ملی در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند. تا جایی‌که وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی ایران به واردکنندگان تجهیزات مورد نیاز کارخانه جات تولیدی اعلام کرده‌اند که می‌توانند از سواپ ارزی استفاده کنند.   ابراهیمی اعلام کرد: طبق توافق نامه‌یی که بین روسای بانک‌ها و وزرای صنعت، معدن، بازرگانی ایران و وزیر اقتصاد ترکیه انجام شده به زودی لیست جدیدی از تعرفه‌های ترجیحی به امضای روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور خواهد رسید.  جلال ابراهیمی گفت: در لیست جدید تعرفه‌های ترجیحی ایران از محصولات کشاورزی و خشکبار فاصله گرفته و بر به سازه‌های فلزی، فلزات رنگی و اقلام دیگر تاکید بیشتری دارد.

 به گزارش اگزیم نیوز: سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌یی منجر به ناامنی و ایجاد بحران‌های جدیدی خواهد شد.

سفیر ترکیه در ایران نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ایران علاوه بر اینکه همسایه‌یی است که ما اشتراکات زیادی با هم داریم، یکی از شرکای مهم ما به شمار می‌رود. زمانیکه بحث خروج امریکا از برجام مطرح شد ما تاثیرات احتمالی این موضوع را بررسی کردیم. در گذشته یعنی 2012 هم که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اجرایی می‌شد هیچگاه به این تحریم‌ها میدان ندادیم تا جایی که بدلیل این مواضع هزینه‌هایی را دادیم که هنوز هم بعضی از این هزینه‌ها ادامه دارد.

 هاکان تکین افزود: مواضع ما در قبال ایران هیچ تغییری نکرده و رویکرد امریکا یا هر کشور دیگری نسبت به ایران تاثیری بر مواضع ما نسبت به ایران نمی‌تواند داشته باشد. روابط دو کشور در سطوح عالی جریان داشته و به خصوص در ماه‌های گذشته سرعت و شتاب بیشتری گرفته و بخشی از این روابط هم بر این حوزه تمرکز داشته که چطور بر روابط اقتصادی سازوکاری ایجاد شود که حداقل تاثیر را از مولفه‌های خارجی داشته باشد.

 وی گفت: ما در شرایطی که برخی بلاتکلیفی‌ها در مورد تجارت با ایران وجود دارد، حجم روابطمان را افزایش دادیم و دنبال گسترش و توسعه این روابط هستیم. علاوه بر این با دیگر شرکای اروپایی و آسیایی خود در مورد اینکه در شرایط جدید چطور می‌توانیم کمک بیشتری کنیم موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر