اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۸۷

تبعیضی در پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

ایسنا| عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تبعیض و مشکلی در زمینه تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی برای واردات و ثبت‌ سفارش وجود ندارد اما سامانه نیما هنوز اختلال دارد. اختلالات سامانه نیما و از طرف دیگر تخصیص پیدا کردن و نکردن دلار ۴۲۰۰تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا ازجمله مسائلی است که بسیاری از تجار و واردکنندگان آن را مطرح می‌کنند. این درحالی است که اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: دلار ۴۲۰۰تومانی به همه متقاضیان ثبت سفارش واردات تخصیص یافته و حتی کسانی که هفته گذشته نسبت به ثبت سفارش واردات کالای خود اقدام کرده‌اند، دلار ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه‌ تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی وجود ندارد، افزود: اینکه گفته می‌شود بین شرکت‌های کوچک و بزرگ در تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی تبعیض قائل می‌شوند و برخی در این زمینه مشکل دارند، صحت ندارد. چراکه تا جایی که ما اطلاع داریم و می‌بینیم همه متقاضیان درحال دریافت ارز مورد نیاز خود هستند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین درخصوص مشکلات و اختلالات سامانه نیما گفت: مشکلات سامانه نیما هنوز حل نشده و اختلالات آن تجار و واردکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده که مسوولان امر وعده دادند به زودی این اختلالات را برطرف می‌کنند.

بلاتکلیفی کالاهای خریداری‌شده در گمرک

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی تهران گفت: بی‌ثباتی نرخ ارز مشکلات عدیده‌یی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران به همراه داشته و درحال حاضر کالاهای خریداری شده بدون تکلیف در گمرک مانده و وضعیت خریدهای بعدی نیز مشخص نیست.

علی توسطی افزود: در شرایط فعلی در صنف ماشین‌آلات با دو پدیده مواجه شدیم از آنجا که مخاطبان ما به نوعی قشر صنعتگران و کشاورزان جامعه هستند؛ تولید‌کنندگان، وارد‌کنندگان و توزیع‌کنندگان اقدام به فروش کالاها به صورت مدت‌دار و اقساطی می‌کنند. او در ادامه افزود: درحال حاضر تمام فروش‌ها به صورت نقدی صورت می‌گیرد و خطوط اعتباری در این خصوص برداشته شده و به یقین پس‌لرزه‌های آن روی سایر صنایع تسری پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه سرعت گردش کار در این صنف پایین آمده است، تصریح کرد: درحال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت‌ها افزایش یافته و خریدها به صورت پیش فروش انجام می‌گیرد؛ ابتدا باید وجه را واریز کنیم و خرید اقساطی نمی‌توان داشت و وضعیت پرداختی‌ها نیز مشخص نیست.

او ادامه داد: قبلا از طریق صرافی‌ها انجام می‌گرفت اما فعلا سازوکار و مکانیسم خاصی برای آن در نظر نگرفته‌اند. توسطی افزود: مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، صنعتگران و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و این مشکلات به صورت قانون دومینو به جامعه هدف ما برخورد می‌کند که بازخورد منفی دارد.

تعیین قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی در دستور کار

ایسنا| دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات گفت: به زودی جلسه‌یی با حضور مسوولان این انجمن و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات تصمیم‌گیری می‌شود. با توجه به تغییر در بازار ارز و اتخاذ تصمیم دلار تک نرخی برای واردات کالاها، بازار محصولات وارداتی میزبان نوسانات قیمتی بود. از آن سو یکی از این محصولات لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات است که مصرف‌کنندگانش با افزایش قیمت در مواردی مواجه شده‌اند این درحالی است که حمید مقیمی اظهار کرد: موضوع افزایش یا عدم افزایش قیمت انواع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات به زودی توسط انجمن واردکنندگان این فرآورده‌ها در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح و در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود.

او ادامه داد: در سال گذشته با توجه به اینکه گمرک قیمت پایه لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات را حدود ۱۵۰تا ۲۰۰درصد افزایش داد شاهد افزایش ۱۵تا ۲۰درصدی قیمت انواع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات بودیم. او با بیان اینکه قرار است دومین جلسه این انجمن با مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ارتباط با مقوله افزایش یا عدم افزایش قیمت انواع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات برگزار شود، بیان کرد: بطور حتم هرگونه افزایش قیمت در این حوزه با اعمال نظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود. مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال گذشته بازار فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات با رکود مواجه بود، گفت: با توجه به افزایش قیمت پایه توسط گمرک سال گذشته شرایط خوبی در بازار فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات تجربه نکردیم و در سال جاری نیز مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که تعرفه گمرکی لوازم آرایشی از ۲۶ به ۳۶درصد افزایش یابد.

 

ارسال نظر