خرید گندم از روسیه در بلاتکلیفی

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۳۲

خبر واردات گندم از روسیه برای افزایش صادرات آرد به عراق در بهمن ماه سال گذشته اعلام شد. عراق در سال یک میلیون تن آرد وارد می‌کند اما سهم ایران از صادرات آرد به عراق بسیار ناچیز است. بر این اساس قرار بود ایران در هر ماه 100هزار تن گندم از روسیه وارد کرده و به تولیدکنندگان آرد در بخش خصوصی تحویل دهد تا ایران بتواند توان صادرات آرد به کشورهایی مثل عراق و افغانستان را تقویت کند اما با گذشت نزدیک به سه ماه هنوز خبری از عملیاتی شدن این قرارداد نیست. گویا نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین دلایل به تعویق افتادن بستن و اجرای این قرارداد است.

کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: در بسیاری از زمینه‌های فعالیت اقتصادی بلاتکلیفیم و دولت شفاف‌سازی نکرده است. هنوز معلوم نیست کالاهای ورود موقت ارز 4 هزار و 200 تومانی تعلق می‌گیرد یا خیر و از سوی دیگر تکلیف قیمت ارزی که صادرکننده به کشور باز می‌گرداند مشخص نیست. در بازار آزاد هم نرخ مشخصی وجود ندارد. با توجه به این وضعیت کارخانجات تقریبا از این تصمیم صرفه‌‌‌نظر می‌کنند.

زرگران گفت: بخشنامه ارزی دولت به بلاتکلیفی واحدهای تولیدی منجر شد. فعلا شرایط بازار مشخص نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این باره که روابط مالی بین ایران و روسیه تا چه اندازه می‌تواند به تسهیل این روند کمک کند، گفت: تراکنش‌های بانکی ما با روسیه عموما از طریق میربیزبیزنس بانک انجام می‌شود که مربوط به بانک ملی جمهوری اسلامی است. بانک‌هایی که مالکیت غیرروسی دارند تمایلی به کار کردن با طرف ایرانی ندارند. مبادله با روبل قفل نیست و کار انجام می‌شود اما چابکی که برای تجارت با روسیه نیاز داریم، در نقل وانتقال کنونی پول بین دو کشور وجود ندارد.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. مرکز صادرات روسیه در سال 2018 اعلام کرد که میزان صادرات محصولات غذایی این کشور 25درصد یعنی 19میلیارد دلار بیشتر شده است. روسیه نخستین صادرکنندگان گندم جهان است. مصر و چین از بزرگ‌ترین مشتریان گندم روسیه‌اند. بلومبرگ سال گذشته در خبری اعلام کرد که روسیه به بیش از نیمی از کشورهای جهان گندم صادر می‌کند.

 

ارسال نظر