یکی از مشکلات قدیمی و ریشه‌یی ایران بحث‌های طرح‌های عمرانی و پروژه‌های نیمه تمام است.

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۳۱

رییس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه احتکار 90 هزار دستگاه خودرو را تکذیب می‌کنیم، گفت: نگهداری این تعداد خودرو ریسک بالایی دارد. با توجه به موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت به دوگروه خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا، این شرکت‌ها در این مرحله مجاز به افزایش قیمت 9.6درصد روی خودروهای بالای 45میلیون تومان شدند.

احمد نعمت‌بخش سخنان قاضی‌زاده نماینده مجلس را در خصوص احتکار 90 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی جهت افزایش قیمت، تکذیب کرد و اظهار داشت: نگهداری این تعداد خودرو ریسک بالایی دارد و دلیلی هم برای عدم عرضه آن به مشتریان وجود ندارد. از سوی دیگر نگهداری روزی 6 هزار خودروی تولیدی در درازمدت غیر ممکن است. ما براساس قراردادهای فی مابین با مشتریان، خودروهای تولیدی را به بازار عرضه می‌کنیم. اما جا دارد که رسانه‌ها از ایشان بخواهند که مستندات خود را در این مورد ارائه کنند.

وی در ادامه افزود: در مورد احتکار خودرو برای گران کردن آن هم باید گفت این سخنان صحت ندارد، زیرا بر اساس مصوبه شورای رقابت، اختیار قیمت‌گذاری در مورد خودروهای بالای 45میلیون به شرکت‌های خودروساز محول شده است. ضمن اینکه شخص وزیر توجه ویژه‌یی بر قیمت‌گذاری این‌گونه خودروها دارند و با وجود اینکه خودروهای وارداتی به‌شدت گران شده‌اند، به دوگروه خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تنها مجوز افزایش قیمت 9.6 درصدی را در این مرحله صادر کرده‌اند. این موافقت طی نشست‌های متعدد و ارائه گزارش از گرانی مواد اولیه تولید و گران شدن هزینه‌های جاری اخذ شده و هیچگونه افزایش غیرقانونی در دستور کار نیست براین اصل نماینده مجلس در این زمینه اغراق کرده‌اند. رییس انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این ادعای مطرح شده توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر عدم تعهد شرکت پژو در تولید پژو 2008 که مقرر شده بود 30 درصد تولیدات آن صادر شود و تاکنون انجام نشده، گفت: در مورد تعهدات شرکت پژو درخصوص صادرات خودروهای تولیدی پژو 2008 باید گفت که شروع هر تولیدی با مشکلات خاص خود همراه است ولی لازم به ذکر است که ایران خودرو سال پیش 15 هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش کرده که تا این زمان نتوانسته است به همه تعهدات داخلی خود پاسخ دهند. بنابراین با اولویت بازار داخل مسوولان این شرکت بعد از پاسخگویی به درخواست مشتریان، صادرات لازم را هم در برنامه خود خواهند داشت.

نعمت‌بخش درخصوص وضعیت قراردادهای خارجی در حوزه صنعت خودرو با توجه به خروج دولت امریکا از برجام عنوان کرد: برای اظهارنظر دراین مورد زود است و در این زمینه باید منتظر نتایج نشست وزیر امورخارجه کشورمان با سه کشور اروپایی طرف قرارداد برجام باشیم تا رویکرد آنها نسبت به حفظ یا خروج از برجام مشخص شود. ولی باید گفت شرکت‌های سیتروئن و پژو سرمایه قابل توجهی را به ایران آورده‌اند و این در حالی است که این شرکت‌ها در بازار امریکا چندان فعالیتی ندارند. بنابراین احتمال ادامه همکاری بسیار زیاد است اما آنچه تاکنون از دیگر طرف‌های برجام مشاهده شده پایبندی آنها به حفظ برجام را می‌رساند. رییس انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که درصورت اجرای تحریم‌های احتمالی قطعه‌سازان داخلی تا چه اندازه می‌توانند نیاز خودروسازان را پوشش دهند، خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان داخلی کمابیش پاسخگو خواهند بود اما در صورت بروز این وضعیت شرایط با دشواری‌های خود همراه خواهد شد. ولی احتمال نمی‌دهیم که تحریم‌ها به مانند گذشته تاثیر داشته باشد زیرا در تحریم‌های قبلی کشورهای اروپایی و سازمان ملل با اقدام امریکا همراهی کردند. اما اکنون عهدشکنی و خروج امریکا از برجام با مخالفت جهانی روبه‌رو شده است. وی در ادامه افزود: بنابراین شرایط نسبت به گذشته کاملا متفاوت است و گمان اینکه دیگر کشورها بخواهند به تحریم‌های احتمالی امریکا بپیوندند با خوش‌بینی ما منتفی است. اما در گذشته وقتی شرکت پژو از ایران به دلیل وضع تحریم‌ها خارج شد ما در داخل نیاز را برطرف کردیم هرچند کیفیت قطعات قابل قبول نبود ولی در هر صورت صنعت خودرو مسیر خود را طی کرد.

 

ارسال نظر