اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۴۷

تحریم‌های امریکا به اندازه سال ۹۱ اثرگذار نیست

عضو هیات رییسه فدراسیون واردات با بیان اینکه اظهارنظر در خصوص موضع‌گیری دولت امریکا در مورد برجام و تاثیر آن بر واردات بسیار زود است، عنوان کرد: در این زمینه لازم است که عکس‌العمل همه ذینفعان مانند روسیه، چین و اتحادیه اروپا آشکار شود. هر چند طی بیانیه رسمی که از سوی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان صادر شد، اتحادیه اروپا پایبندی خود به برجام را اعلام کرد که این امر نشان می‌دهد تحریم‌های جدید دولت امریکا نمی‌تواند تاثیر سال 91 را بر اقتصاد ایران داشته باشد.

سیامک پیربابایی از تهیه بیانیه ارزی که توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در دست تهیه است خبر داد و گفت: در این بیانیه به کلیات رژیم ارزی پرداخته شده که هنوز تمام مفاد آن مورد تصویب قرار نگرفته و پیش‌نویس آن امروز مراحل تایید را طی می‌کند که امیدواریم هفته آینده در جلسه اتاق ایران که در مشهد برگزار می‌شود این بیانیه منتشر شود.

پیربابایی در خصوص اعلام رقم اختصاص ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی طی ۲۷ روز توسط سخنگوی بانک مرکزی تصریح داشت: اعدادی که سخنگوی دولت یا بانک مرکزی در زمینه اختصاص ارز مورد نیاز واردات اعلام می‌کنند براساس میزان دسترسی آنها به سامانه مرکزی جامع تجارت ارزی که تنها مرجع رسمی است.

وی در ادامه افزود: درمورد صحت و سقم این اعداد نیز ما از منظر بخش خصوصی نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم چون دسترسی به اطلاعات این سامانه نداریم. ولی براساس شواهد و مذاکراتی که با وارد‌کنندگان داشته‌ایم باید گفت که این موضوع صفر و صد نیست یعنی نه به این اندازه که هیچ وارد‌کننده‌یی ثبت سفارش و تخصیص ارز نداشته درست است و نه می‌توان به این آمارهای خوشبینانه اکتفا کرد.

محمدعلی کریمی سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرده است از زمان اجرای سیاست‌های جدید ارزی در 27 روز گذشته بیش از 6میلیارد و 220 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور اختصاص یافته است. در این مدت 3میلیارد و 406 میلیون دلار تامین ارز شد و فروش رفت. از این مقدار یک میلیارد و 26میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و 309میلیون دلار برای واردات کالاهای دارویی در نظر گرفته شد. براین اساس در این مدت 518میلیون دلار ارز از طریق سامانه بانکی «نیما» عرضه شده ضمن اینکه 55 میلیون یورو ارز مسافرتی به 73 هزار نفر اختصاص یافته و 45 هزار یورو هم ارز درمانی و دانشجویی پرداخت شده است.

عضو هیات رییسه فدراسیون واردات با اشاره به اینکه دریافت ارز برای واردات به سختی و تحمیل یک پروسه طولانی‌تر از قبل انجام می‌شود، یادآورشد: از آنجا که مراحل اجرایی سیاست‌ها و رژیم ارزی جدید هنوز تثبیت نشده است و اخذ این تصمیم با توجه به وضعیت بازار در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت پذیرفته، به نظر می‌رسد به زمان بیشتری برای روان شدن نیاز دارد.

پیربابایی تصریح داشت: ما از منظر بخش خصوصی نمی‌توانیم صحت این آمار را تایید کنیم اما ممکن است دولت برای خرید کالاهای اساسی کانال ویژه ارزی را برای سازمان‌های مشخصی که برای این موضوع وظیفه دارند، تخصیص داده باشد. ولی برداشت ما در این 20 روز اخیر از شرایط بخش خصوصی و بستر رژیم ارزی این است که کالا‌ها براساس ضرورت و اولویت با واردات‌شان برخورد می‌شود.

عضو هیات رییسه فدراسیون واردات خاطرنشان کرد: آنچه با قطعیت می‌توان به آن اشاره کرد این است که تخصیص ارز برای واردات نه به‌طور کامل متوقف شده و به روال سابق در جریان است بلکه در حالت سعی و خطا، سیستم‌ها و ارتباطات دارند مراحل سیاست جدید بانک مرکزی را طی می‌کند. بنابراین ما اطلاعات‌مان از تشکل‌های زیر مجموعه فدراسیون واردات این‌گونه نشان می‌دهد که کار تخصیص ارز در بخش کالاهای اساسی و ضروری بسیار روان‌تر به نسبت کالاهای مصرفی انجام می‌شود ولی در بخش مصرفی هم حرکت تخصیص ارز صفر و راکد نیست.

کمبودی در بازار برنج خارجی در ایام ماه رمضان نداریم

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت بازار برنج خارجی در آستانه ماه رمضان، اظهار کرد: سیاست جدید ارزی دولت و اختصاص دلار 4 هزار و 200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، تاثیر بسزایی در کاهش قیمت برنج خارجی در بازار داشته است.

وی از کاهش 700 تومانی نرخ برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به مابه‌التفاوت ارز 4900 با 4200 تومانی، حداکثر هر کیلو برنج خارجی با نرخ 6 هزار و 800 تومان در ماه رمضان عرضه می‌شود.

کشاورز ادامه داد: در ماه‌های اخیر برخی واردکنندگان با دلار 4900 تومانی برنج وارد کردند که بنابر سیاست جدید ارزی و اختصاص دلار 4200 تومان، برخی تجار ناگریزند که برنج خود را کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به آخرین وضعیت توزیع برنج خارجی در ایام ماه رمضان بیان کرد: واردات برنج به سبب روند کند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان با تاخیر انجام می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که با تسریع دولت در تخصیص ارز، کمبودی در بازار برنج خارجی در ایام ماه رمضان نداشته باشیم.

وی با اشاره به تاثیر تسهیل در صدور پروانه بهداشتی بر واردات برنج یادآور شد: بنابر بخشنامه وزیر بهداشت به وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در دوم اردیبهشت، فرآیند تسهیل واردات برنج از تمامی کشورهای واجد شرایط امکان‌پذیر است که این موضوع به سبب قدرت چانه‌زنی توانسته در بازار جهانی برنج و کاهش قیمت در مبادی وارداتی تاثیر بگذارد.

 

ارسال نظر