اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۱۷

انتشار گزارش کیفیت خودروهای سنگین

ایسنا  گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای سنگین تولیدی در فروردین ماه امسال منتشر شد. بر اساس این گزارش در گروه کشنده‌های تولیدی در فروردین ماه، چهار کشنده ولوو FH۵۰۰، اسکانیا G۴۱۰، ولوو FH۴۶۰ و ولوو FM۴۶۰ چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. اما کشنده فاو J۶ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره را کسب کرده است. در گروه کامیون‌ها نیز کامیون ایسوزو NPR۷۵M معادل چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است. کامیون بنز WH همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره کیفی را کسب کرده است.

 اما در گروه کامیونت‌ها نیز دو کامیونت ایسوزو NMR۸۵ و ایسوزو NPR۷۵K چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. کامیونت فاو نیز دارای دو ستاره کیفی است. در گروه اتوبوس‌ها نیز اتوبوس بین شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال دارای سه ستاره کیفی است. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

بی‌ثباتی دلار بازار آهن را قفل کرد

تسنیم  رییس اتحادیه آهن‌فروشان با بیان اینکه آهن‌فروشان با این اوضاع بازار ارز سرگردان هستند، گفت: واردکنندگان هنوز دسترسی به ارز ۴۲۰۰تومانی ندارند. محمد آزاد با اشاره به اینکه ارز 4200تومانی دولت محدود و تحت شرایط خاص در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، اظهار داشت: واردکنندگان هنوز دسترسی به ارز 4200تومانی ندارند و از آن طرف صادرکنندگان هم تمایلی به انتقال ارز خود آن هم با قیمت 4200 تومانی به سیستم بانکی ندارند.

او با بیان اینکه برخی صادرکنندگان ارز خود را داخل کشور نیاورده و به واردکنندگان آن هم با قیمت ارز آزاد می‌فروشند، افزود: در حال حاضر بازار خرید و فروش آهن بلاتکلیف بوده و کمتر معامله‌یی در آن انجام می‌شود. رییس اتحادیه آهن‌فروشان اضافه کرد: قرار بود کارخانجات 20هزار تن محصول در بورس کالا بفروشند که متاسفانه بلاتکلیفی بازار عاملی شده تا عرضه خود را به روزهای آینده موکول کنند. آزاد با بیان اینکه آهن‌فروشان با این اوضاع بازار ارز سرگردان هستند، گفت: امروز هر کیلو میلگرد 2800 هزار تومان، هر کیلو تیرآهن 3100 هزار تومان و ورق 3هزار و 5 تومان قیمت‌گذاری شده است.

بازی دوگانه ترکیه با ابزار تعرفه ترجیحی

مهر  رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ترکیه به راحتی بازار خود را حتی در مورد کالاهای موردنیاز خود، دراختیار ایران قرار نمی‌دهد، اما با قرارداد تعرفه ترجیحی به بازار آن دسته از صنایعی که ایران قدرت رقابت‌پذیری دارد، ورود می‌کند. حمید صافدل گفت: ترکیه به‌دلیل ورود به سازمان تجارت جهانی، تولید محصولات با کیفیت و ارزان، داشتن نیروی کار ارزان و دسترسی به بازار کشورهای اروپایی هیچ‌گاه بازار مناسبی برای محصولات صنعتی ما نبوده است؛ زیرا در بازاری که امکان فعالیت تمام کشورهای صنعتی دارای مزیت وجود دارد، امکان حضور ما میسر نیست.

صافدل با اشاره به سختگیری ترک‌ها در واگذاری بازار خود به سایر کشورها افزود: ایران صرفا می‌تواند صادرکننده محصولات کشاورزی به ترکیه باشد که در این زمینه نیز ترک‌ها امکان صادرات را برای ما به آسانی مهیا نکرده و نمی‌کنند. او تصریح کرد: ترک‌ها حتی برای واردات کالاهایی که در فهرست تجارت تعرفه ترجیحی قرار دارد از قبل گمرک، زمان و میزان واردات کالا را مشخص می‌کنند تا بدین‌ترتیب از کشاورزان خود حمایت کرده باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت نهم در پاسخ به این سوال که باتوجه به سختگیری‌های ترک‌ها برای واردات کالا به کشورشان چرا ایران امکان راه‌اندازی مرکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌یی را برای آنها مهیا کرده است، اظهار داشت: ترک‌ها تمام قواعد بازی در زمین تجاری سایر کشورها را به خوبی می‌دانند و از تمام اصول برای ماندگاری در بازار یک کشور استفاده می‌کنند. رییس پیشین سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌یی و مرکز تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های دایمی ازجمله خواسته‌ها و برنامه‌های اصلی ترکیه در ایجاد روابط تجاری با سایر کشورهاست.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت نهم در پاسخ به این سوال که باتوجه به شناخت ایران نسبت به اهداف و برنامه‌های تجاری ترکیه برای حضور در بازار سایر کشورها آیا انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه به مصلحت ما هست یا خیر، گفت: بحث انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه از دو دهه قبل مطرح بود اما از آنجا که ترک‌ها خواستار به دست گرفتن بازار داخلی کشور حتی در صنایع دارای مزیت ازجمله سیمان و کاشی و سرامیک و... بودند انعقاد این قرارداد محقق نشد زیرا این امر صنایع کشور را دچار زیان‌های جدی می‌کرد. او تصریح کرد: متاسفانه در قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه به این امر توجه چندانی نشده و همین امر موجب شده تا بازار بسیاری از کالاها در اختیار ترک‌ها قرار بگیرد.

 

 

ارسال نظر