خراسان‌رضوی، رتبه اول در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۱۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خراسان‌رضوی رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال‌زایی را در سال ۹۶ به دست آورد و تولید خودرو در این استان نسبت به زمان شرپع دولت یازدهم ۲.۷برابر شده است. محمد شریعتمداری در آیین بهره‌برداری با بیان این مطلب افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی به همت تولید‌کنندگان و صادرکنندگان افزایش ۱۵درصدی صادرات غیرنفتی در فروردین ماه امسال را داشتیم، افزایش واردات در همین ماه ۷.۷ درصد بوده و تراز تجاری کشور به سمت مثبت شدن سوق یافته است. به گزارش شاتا، شریعتمداری یادآور شد: برای حمایت بیشتر از تولید داخلی در سال گذشته بیش از یک درصد به نرخ حمایت از تولید ملی با افزایش مقادیر سود بازرگانی واردات کالاهای مختلف اضافه شد.

او با بیان اینکه سال گذشته واردات مصرفی و نهایی کاهش پیدا کرد و به سمت کالای واسطه‌یی و سرمایه‌یی حرکت کردیم، گفت: ۸۲ درصد از واردات کشور در سال 1396 کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی بود و این کالاهای واسطه‌یی نیازمندی‌های تولید کشور را فراهم می‌کرد و تنها ۱۸درصد کالاهای مصرفی و نهایی بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه واردات ماشین‌آلات صنعتی در سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد‌، اضافه کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین نشانه‌های فعالیت‌های صنعتی ایران است‌ و افزایش ۷درصدی برق مصرفی مشترکان صنعتی واحدهای بزرگ و کوچک و متوسط نشان‌دهنده روند حرکت رو به رشد صنعت است.  او با بیان اینکه صدور پروانه‌های صنعتی روندی رو به افزایش داشته است، افزود: در سال ۹۲ حدود ۳ هزار و ۷۵۰ واحد و در سال گذشته ۴هزار و ۳۳۴ واحد به بهره‌برداری رسید. همچنین در سال ۹۲ در واحدهای کوچک ۳۴۱واحد به بهره‌برداری رسید و در سال گذشته ۴۳۸واحد مورد بهره‌برداری واقع شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۲۸۱ واحد بزرگ صنعتی در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و در سال گذشته ۴۰۹ واحد مورد بهره‌برداری قرار گرفت که نشانگر روند رو به افزایش توسعه کشور در حوزه صنعت است. شریعتمداری با بیان اینکه ۱۶۶ پروژه بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در خراسان‌رضوی سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: این استان با ایجاد ۱۲۴هزار نفر اشتغال در کشور رتبه اول اشتغال کشور را به خود اختصاص داده که بخش قابل ملاحظه آن اشتغال در حوزه صنعت است و روند رو به افزایش سرمایه‌گذاری استان خراسان‌رضوی با ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سبب شد این استان رتبه اول سرمایه‌گذاری در کشور را کسب کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: رییس‌جمهور وعده دادند، زنجیره فولاد کشور در این استان توسعه یابد و خراسان‌رضوی به قطب فولاد تبدیل شود، این استان با تولید ۱۰میلیون تن کنسانتره، ۱۲میلیون تن گندله و ۲.۴میلیون تن آهن اسفنجی ظرفیت بالایی دارد. شریعتمداری گفت: خراسان‌رضوی امسال با تولید ۱۸۸هزار دستگاه خودرو، ۲.۷برابر زمان شروع دولت تدبیر و امید خودرو تولید می‌کند. انعقاد قرارداد یک‌هزار و ۷۸۵میلیارد تومانی با ۵۰ قطعه‌ساز استان خراسان‌رضوی این استان را دومین قطب تولید خودرو کشور کرده است. او افزود: در سال ۹۲ حدود ۶۴درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به صورت متمرکز در مشهد انجام می‌شد و اما امروز ۱۰درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مشهد و ۹۰درصد در شهرهای دیگر استان است.  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته ۱۲۴هزار شغل در خراسان‌رضوی ایجاد شده است. شریعتمداری با بیان این مطلب افزود: از این میزان شغل به وجود آمده نمی‌توانیم ابراز رضایت کامل کنیم. او با بیان اینکه باید با تکیه بر مفاهیم عالی سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی از کالای ایرانی حمایت کنیم، افزود: یکی از بارزترین نشانه‌های حمایت از کالای ایرانی، حمایت از سرمایه‌گذاران متدین و سختکوش ایرانی است که باید در سال ۹۷ توجه ویژه داشته باشیم تا شاهد رویش واحدهای صنعتی متعدد دیگری باشیم.

شریعتمداری گفت: سرمایه‌گذاران باید بدانند که نظام و دولت با تمام توان از آنها حمایت می‌کنند تا بتوانند کارآفرینی و تولید کنند و سطح رفاه مردم را بالا ببرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: رشد متعالی مادی و معنوی در گرو فعالیت‌های مهم تولیدی و صنعتی کشور است و بسیار خوشحالیم در این استان شاهد چنین رشدی هستیم. شریعتمداری با تاکید بر اینکه فریمان، سرخس، رضویه و احمدآباد به یکی از قطب‌های صنعتی ایران و در خراسان به دومین قطب صنعتی تبدیل می‌شود، اضافه کرد: یاد و خاطره شهید مطهری که در محراب دانشگاه به شهادت رسید و خون مطهرش باعث بالندگی کشور در سالیان طولانی شده و تعلیم و تربیت به نام او مفتخر است را گرامی می‌دارم.

 

 

ارسال نظر