اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۵۵

نگرانی صادرکنندگان از پیمان‌سپاری ارزی

شاهرخ ظهیری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه اجرای سیاست جدید ارزی با مشکلات جدی روبه‌رو است، گفت: با اجرای این سیاست سطح صادرات پایین خواهد آمد. از سوی دیگر احیای پیمان‎سپاری ‌ارزی که سیاست شکست‌خورده‌یی است، صادرکننده‌ها را نگران کرده است. به گفته شاهرخ ظهیری این سیاست ارزی را نباید به معنای یکسان‌سازی نرخ ارز تلقی کرد و بهتر است گفته شود، نرخ ارز مبادله‌یی از ۳۷۸۳تومان با ۱۱درصد رشد به ۴۲۰۰تومان رسیده زیرا تک نرخی شدن ارز شدنی نیست و فقط یک آرزو است که دولت تلاش می‌کند برای آرامش جو روانی جامعه انجام دهند اما درصد موفقیت آن کم است. شاید این تدبیر بخشی از رانت ناشی از توزیع یا تزریق درآمد ارزی برای نیازهای تجاری و خدماتی را از بین برده باشد درحالی که همیشه شائبه رانت ارزی در اقتصاد ایران وجود دارد. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در همه این سال‌ها اقتصاد ایران بیش از همه این سیاست‌ها به گفتمان ارزی نیاز دارد نه یک سیاست دستوری ولی دولت‌ها بارها با سیاست دستوری و خطاهای گذشته را تکرار می‌کنند.  او همچنین درباره وضعیت صنعت غذایی و صادرات صنایع غذایی در دوره جدید سیاست ارزی می‌گوید: قانونی که دولت اخیرا وضع کرده به صورت پیمان سپاری ارزی با صادرکننده‌ها کار می‌کند؛ یعنی باید درآمد ارزی حاصل از صادرات به خزانه باز گردد و صادر‌کننده فقط می‌تواند 5 درصد از آن را برای هزینه کاری خود استفاده کند. بنابراین تصمیم جدید دولت احیای سیاست پیمان‌سپاری ارزی است؛ نه اقتصاددانان داخلی این سیاست را تایید می‌کنند و نه تجربه دولت‌های قبل موید صحیح بودن این سیاست است.

ضرورت تدوین استراتژی‌های جدید تجاری با عراق

کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق کرمانشاه در کنفرانس توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت پیگیری توافقات اقتصادی دو منطقه تاکید کرد. او گفت: به نظر می‌رسد شرایط فعلی در منطقه به خصوص پس از پاکسازی عراق از شر داعش افق‌های جدیدی در اقتصاد این کشور بسیار مهم در منطقه ایجاد کرده است. عضو هیات رییسه اتاق ایران معتقد است که تدوین این افق‌ها و استراتژی‌های جدید از مهم‌ترین اهداف ما در این اجلاس است. بنابه اظهارات کاشفی، گام برداشتن به سوی تجارت استاندارد و اصولی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های متنوع مانند نفت و پتروشیمی؛ کشاورزی و صنایع غذایی؛ گردشگری و توریسم سلامت می‌تواند ضمن مستحکم کردن پایه‌های دوستی بین مردم و فعالان اقتصادی موجبات ایجاد اشتغال و ثروت و رفاه مردم این منطقه باشد. او افزود: بدون شک رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف بانکی و مالی، حمل و نقل، استاندارد و تبادل دانش فنی خواهد داشت. امید داریم در این نشست شاهد پیشرفت‌هایی در این امور باشیم. عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی ایران خواهان ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بخش‌ خصوصی دو کشور هستند.  

قیمت مرغ به مرز ۸ هزار تومان رسید

تسنیم براساس اعلام اتحادیه صنف پرنده و ماهی فروشان قیمت هر کیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی به مرز ۸ هزار تومان رسید و ۷هزار و ۹۵۰تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین قیمت مرغ در کشتارگاه 7100تومان و پخش عمده 7250تومان اعلام شده است. از سوی دیگر در اطلاعیه این اتحادیه به اعضا خود آمده که قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و فروشندگان می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب 10درصد سود اقدام به فروش نمایند.

برگزاری رویداد تجاری فناوری‌های پیشرفته

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و کمیته‌های مشورتی ریاست اتاق ایران، نخستین رویداد تجاری فناوری‌های پیشرفته ایران را سه‌شنبه پنجم تیر ماه برگزار می‌کند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، این رویداد تجاری که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود به دنبال فراهم کردن بستر تعامل پویا میان سرمایه‌گذاران، فن‌آوران و تجاری‌سازی هسته‌ها و شرکت‌های فن‌آور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان و حمایت از تولید داخلی در کشور است همچنین در این رویداد تجاری فن‌آوران، محصولات خود را در حوزه‌های نساجی، شیمیایی، بسته‌بندی، پلاستیکی و لاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، خودروسازی، تکنولوژی‌های پیشرفته، پتروشیمی، پوشش و رنگ، مصالح ساختمانی و انرژی و صنایع وابسته در حضور سرمایه‌گذاران که شامل شرکت‌های تامین سرمایه، صاحبان صنایع فعال در بخش خصوصی، صاحبان تجارت در اتاق ایران، اتاق‌های مشترک و استان‌ها و نیز تشکل‌ها هستند، ارائه خواهند کرد. از دیگر سو همزمان با نخستین دوره برگزاری این رویداد تجاری، نمایشگاه جانبی نیز برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر