طرح صندوق توسعه منطقه‌ای به وزارت کشور می‌رود

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۵۳
طرح صندوق توسعه منطقه‌ای به وزارت کشور می‌رود

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق‌ها بر اساس منطقه‌بندی 9گانه‌یی که با هدف توسعه منطقه‌یی کشور تدوین شده است، بین اعضای اتاق‌های منطقه 5 کشور شامل اتاق «بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس» در اتاق شیراز برگزار شد. رییس اتاق ایران در این نشست گفت: بر اساس یک مطالعه کارشناسی، اتاق‌های سراسر کشور به 9 منطقه تقسیم شده‌اند که این اقدام می‌تواند با در کنار هم قرار گرفتن امکانات و ایجاد همگرایی منطقه‌یی به بهبود شرایط کشور کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی تصریح کرد: توسعه منطقه‌یی در ایران از گذشته دور به عنوان یک مشکل تاریخی مطرح بوده و در بخش صنعت به دلیل بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه‌یی این معضل به صورت جدی‌تر مطرح شده است. بر این اساس به دنبال منطقه‌بندی کشور بر اساس تجارت کشورهای مختلف بحث ایجاد صندوق توسعه منطقه‌یی مورد توجه است و در این زمینه تحقیقات و کار کارشناسی دقیق صورت گرفته که به زودی این طرح را به وزارت کشور ارائه می‌دهیم.

او همچنین با بیان اینکه تمرکز فعالیت در تهران یکی از دلایل عقب‌ماندگی بخش‌ها در کشور است، افزود: نسخه حرکت و توسعه هر استان باید بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن منطقه تهیه شود. شافعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که در برنامه‌های توسعه‌یی و بودجه‌یی کشور نگاه به استانداران، هزینه‌یی است، اظهار کرد: در تدوین برنامه‌های کلان باید توسعه منطقه‌یی مدنظر قرار گیرد که در نهایت به توسعه کل کشور منجر شود.

رییس اتاق ایران افزود: در برنامه توسعه منطقه‌یی مباحثی از جمله سرمایه‌گذاری‌های مشترک، اولویت‌ها، ظرفیت‌ها و مکان‌یابی‌های توسعه در استان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. منطقه‌بندی کردن اتاق‌ها در چند سال اخیر در دستور کار اتاق ایران قرار داشته و در نهایت این منطقه‌بندی بر اساس یک مطالعه دقیق و علمی انجام شده است. به گفته او، طرح منطقه‌بندی مباحثی از جمله تشکیل شرکت‌های هلدینگ منطقه‌یی در بخش‌های صادراتی، تولیدی و غیره برای انجام مگاپروژه‌های منطقه‌یی (پروژه‌های عظیم) می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

جمال رازقی رییس اتاق شیراز نیز در این نشست با اشاره به تقسیم‌بندی اتاق‌ها به صورت منطقه‌یی گفت: عمده هدف منطقه‌بندی اتاق‌ها بهبود فضای کسب‌وکار در استان‌ها و کشور است. او در ادامه تصریح کرد: بهبود فضای کسب‌وکار مهم‌ترین وظیفه اتاق‌هاست و یکی از مهم‌ترین اهداف منطقه‌یی کردن اتاق‌ها، استفاده از تجربیات و تبادل اطلاعات آنها در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است.

رازقی اضافه کرد: رتبه کسب‌وکار استان فارس در چند سال گذشته حول 26 بوده، اما در حال حاضر به دلیل اقدامات انجام شده و تعامل خوب با دستگاه‌های اجرایی، استان فارس در بین چهار استان برتر کشور قرار گرفته است. او اظهار کرد: یکی از اقدامات اتاق شیراز در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، برگزاری جلسات منظم کارگروه حقوقی و قضایی با حضور معاون دادستان شیراز در اتاق است که در این کارگروه مشکلات قضایی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود. سید جواد زمانی معاون امور استان‌های اتاق ایران نیز در این نشست گفت: ماهیت اتاق ایران به اتاق‌های استانی بستگی دارد و تلاش ما در اتاق ایران تمرکززدایی فعالیت‌ها در تهران، حضور رییس اتاق ایران در اتاق‌های شهرستان‌ها و مشارکت استان‌ها در فعالیت‌های اتاق ایران است. زمانی همچنین افزود: بر این اساس 34 اتاق در سراسر کشور به 9 منطقه تقسیم شدند که اتاق‌های بوشهر، یاسوج و شیراز به دلیل اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان منطقه 5 کشور مشخص شدند. او همچنین افزود: منطقه‌یی شدن اتاق‌ها با هدف انتقال تجربه، تبادل اطلاعات، هم‌اندیشی برای مسائل اقتصادی، ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست‌های عمومی دولت، ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین و توسعه مناطق انجام شده است.

 

ارسال نظر