اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۸۶

پتروشیمی‌ها  برای کفش‌سازان دردسرساز شدند

عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران درخواست کرد که سیاست توزیع قطره‌چکانی توسط پتروشیمی‌ها جهت تامین مواد اولیه در بورس کالا در پیش گرفته نشود و تامین نیاز تولیدکنندگان بر صادرات در اولویت قرار گیرد.  علی لشگری با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها در سال جاری نباید سیاست قطره‌چکانی را در بورس کالا در پیش گیرند، اظهار کرد: انتظار داریم بعد از توجه دولت به ساماندهی نرخ ارز، بورس کالا و شرکت صنایع پتروشیمی دقت لازم را برای کنترل عرضه پتروشیمی‌های در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر کنترل توزیع در دستور کار قرار نگیرد و به صورت مستمر مواد اولیه لازم تامین نشود با مشکلاتی در حوزه صنعت کفش و چرم روبه‌رو خواهیم شد. عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه نگرانی فعالان صنعت کفش و چرم بالا رفتن قیمت مواد اولیه در بورس کالاست، اظهار کرد: اگر مدیریت عرضه و توزیع مواد اولیه از طریق پتروشیمی‌ها مدنظر قرار نگیرد و سیاست قطره‌چکانی در پیش گرفته شود به‌طور حتم با بالارفتن میزان تقاضا و افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم بود.

لشگری افزود: بالارفتن قیمت مواد اولیه موجب ایجاد مشکل برای صنایع تکمیلی و پایین‌دستی نظیر صنعت کفش و چرم می‌شود و در ادامه مسیر تولید‌کنندگان را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش از طریق پتروشیمی‌ها و در داخل کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش نیز از طریق واردات تامین می‌شود که مربوط به بخش زیره کفش است و با توجه به لحاظ دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردکنندگان نگرانی چندانی در این رابطه وجود ندارد. دبیرکل جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه انتظار داریم پتروشیمی‌ها صنایع پایین‌دستی و تکمیلی کشور را نسبت به مقوله صادرات در اولویت کار قرار دهند، گفت: ما پیشنهاد خود را به شرکت صنایع پتروشیمی و بورس کالا ارائه کرده‌ایم تا مراقب وضعیت عرضه و قیمت‌گذاری باشند و سیاست قطره‌چکانی را در بخش توزیع کنار بگذارند. لشگری با تاکید بر اینکه نباید با سرنوشت اشتغال ایجاد شده در حوزه صنعت کفش بازی کرد، ادامه داد: میزان عرضه، لحاظ مناسب قیمت پایه، کنترل فضای رقابتی و مدیریت قیمت معامله شده در بورس کالا نسبت به قیمت پایه از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود.  گفتنی است؛ صنعت کفش ایران اشتغالی معادل ۵۰۰ هزار نفر دارد که با افزایش ظرفیت‌ها می‌توان آن را تا دو برابر افزایش داد. حال با توجه به تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای واردکنندگان بخشی از نگرانی‌ها در ارتباط با تامین مواد اولیه زیره کفش برطرف شده، اما همچنان تولید‌کنندگان نگران چگونگی عرضه مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها در بورس کالا هستند.

تعرفه ترجیحی پنبه و کاهش رغبت کشاورزان به تولید

محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به آخرین وضعیت تولید طلای سفید در سال گذشته، اظهار کرد: بنابر آمار تا پایان فروردین از مجموع 56هزارتن پنبه حدود 29هزارتن توسط صنایع نساجی خریداری و مابقی در کارخانجات پنبه پاک‌کنی موجود است. به گفته وی تا زمان برداشت پنبه در شهریور، باقی مانده پنبه تولیدی سال گذشته در اختیار صنایع نساجی قرار خواهد گرفت.  کاویانی با اشاره به اینکه سالانه 110 تا 120 هزارتن پنبه در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: سال گذشته 65 هزارتن پنبه وارد کشور شد.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آمار گمرک در فروردین امسال، 4 هزار و 200 تن پنبه وارد کشور شد که با احتساب نیاز 10هزارتن صنایع نساجی و باقی مانده پنبه تولیدی در کارخانه‌ها کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.  وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی یکی از صنایع اشتغال‌زا در کشور به شمار می‌رود، گفت: واردات پوشاک با تعرفه ترجیحی و قاچاق ضربه مهلکی به این صنعت وارد می‌کند و از مسوولان دولتی انتظار می‌رود در سال حمایت از کالای ایرانی با حمایت همه‌جانبه، ظرفیت این صنعت را افزایش دهند، چراکه ظرفیت اسمی صنعت نساجی دوبرابر ظرفیت کنونی است.  این مقام مسوول ادامه داد: با وجود آنکه سطح زیر کشت پنبه در مناطقی که با بحران آب روبه‌روست به‌ شدت کاهش یافته است، انتظار می‌رود که وزارت جهاد کشاورزی به سبب اشتغال‌زایی مناسب تولید پنبه، سیاست افزایش سطح زیر کشت را اعمال کند تا بتوانیم نیاز صنعت نساجی را در داخل تامین کنیم.  وی ازآغاز کشت پنبه در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: البته آمار دقیقی از میزان سطح زیرکشت نداریم، چراکه کشت پنبه تا پایان اردیبهشت در استان‌های مختلف ادامه دارد.

کاویانی میزان واردات تا پایان سال را حدود 60هزارتن پیش‌بینی کرد و افزود: در شرایط فعلی که تولید داخل بیش از 55 تا 56 هزارتن نیست، واردات تاثیری در میزان تولید ندارد و تنها واردات با تعرفه ترجیحی از ازبکستان رغبت کشاورزان به کشت را کاهش می‌دهد. کاویانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد صنعت نساجی، دولت باید توجه جدی به کشت پنبه داشته باشد، چراکه تولید این محصول در بخش کشاورزی و صنایع نساجی و روغن‌کشی می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند و در صورت آسیب یکی از حلقه‌های زنجیره؛ مابقی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به گفته وی؛ توانمندی صنعت نساجی، افزایش رغبت کشاورزان به کشت این محصول را به همراه دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه پتانسیل تولید حداقل 300 هزارتن پنبه در کشور وجود دارد، یادآور شد: باوجود آنکه سال‌ها صادرکننده پنبه بودیم، اما هم‌اکنون به سبب مسائل اقتصادی واردکننده آن هستیم، در حالی که با اعمال سیاست‌های جدید و برنامه منسجم جهت تولید پایدار توسط مسوولان دولتی، خودکفایی در این زمینه دور از انتظار نیست.

 

 

ارسال نظر