شرط حمایت از تولیدات داخلی

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۹۱

برای حمایت از تولید داخلی در وهله اول باید نگاه سیستمی داشت و این حمایت صرفا منوط به حمایت از کالاهای داخلی نمی‌شود بلکه حفظ سرمایه‌های موجود و نخبگان کشور نیز مهم است. رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران در این باره گفت: بدون داشتن نگاه سیستمی اگر بخواهیم به صورت جزیره‌یی عمل کنیم، در بخش مولد جامعه (حوزه کشاورزی، صنعت و …) فرصت‌ها از بین می‌رود؛ جامعه هدف مثل یک ساعت می‌ماند و ده‌ها نفر باید کار کنند تا یک جامعه فعالیت داشته باشند و اگر یکی از این چرخ دنده‌ها شکسته باشد و بقیه چرخ دندها خوب عمل کنند، باز عملکرد نهایی را نخواهیم داشت.

به گزارش اتاق اصناف ایران، علی توسطی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و توسعه درون‌زا یعنی اینکه به قابلیت‌های خودمان توجه کنیم و افراد در هر جایگاهی که هستند، تعریف استانداردها برایشان صورت گیرد به شعار حمایت از کالای ایرانی می‌رسیم.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران اظهار کرد: حمایت از کالای داخلی صرفا حمایت سخت‌افزاری نیست بلکه منوط به پتانسیل نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌شود. در حال حاضر با پدیده فرار مغزها مواجه هستیم و نخبگانی که در کشور رشد پیدا می‌کنند، در مرحله بازدهی به خارج از کشور می‌روند که باید این سرمایه‌ها را حفظ کرد. حمایت صرفا حمایت از کالای ایرانی نیست بلکه بخش نرم‌افزاری و کسانی که باید بمانند و به آینده جامعه کمک کند و صدایشان شنیده شود نیز مهم است تا جذب شرکت‌های خارجی نشوند.  او تصریح کرد: برای حمایت از تولید کالای داخلی باید اهداف عالی اقتصاد مقاومتی که اشتغال‌زایی است، حفظ شود. باید همه موانع زنجیره تولید تا مصرف در حوزه اقتصادی برطرف شود. ایران باید از فرصتی که در منطقه دارد، استفاده کند. در حال حاضر در کشورهای همسایه و منطقه ما تنها ایران و ترکیه مستعد تولید هستند و ترکیه از این ظرفیت به نحو بسیار مطلوب استفاده کرده و بازار منطقه را در دست گرفته است در حالی که ایران می‌تواند شرایط بهتری را نسبت به ترک‌ها داشته باشد اما از ظرفیت‌های خود برای دست گرفتن بازارهای منطقه استفاده نمی‌کند و حتی در تامین نیازهای داخلی نیز با حجم گسترده انواع واردات و کالای قاچاق روبه‌رو شده است.

 عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران اظهار کرد: ترکیه نیازسنجی را در بازارهای منطقه انجام داده و کیفیت کالاهای خود را برای عرضه در بازارهای منطقه بالا برده است، در حالی که ما هنوز هیچ کاری را انجام نداده‌ایم؛ اگر قرار است به بازارهای هدف دست یابیم، باید تولیداتمان مطابق با استانداردهای جهانی باشد. وی با بیان اینکه هنوز در کالاهایی که مزیت مطلق داریم یک برند معتبر نداریم، تصریح کرد: در کالاهایی مانند زعفران، فرش دستباف، پسته، منبت‌کاری و … که مزیت داریم به علت بی‌توجهی‌ها در صنعت برند‌سازی و بسته‌بندی مغفول مانده‌ایم و این یک ضعف در تولید است.

 

ارسال نظر