پیشنهادی برای فرهنگ‌سازی تولید ملی

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۳۴

یوسف حسن پورکارسالاری|

مدیر گروه پژوهش‌های بازرگانی خارجی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی|

یکی از ویژگی‌های تولیدات داخلی وابستگی بالا به توسعه بازار داخلی است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته نزدیک به 83 درصد از ارزش تولیدات صنعتی به بازار داخلی عرضه می‌شود از این حیث رشد تولیدات داخلی وابستگی بالایی به توسعه بازار مصرف داخلی دارد. توسعه بازار تولید داخلی با دو چالش اصلی مواجه است: 1) توسعه بازار کالاهای قاچاق که سالانه نزدیک به 12میلیارد دلار است 2) واردات مصرفی کالا سالانه به میزان 6 میلیارد دلار 3) نگرش مثبت مصرف‌کنندگان به کالاهای خارجی و سطح پایین حمایت از مصرف و تولید داخلی و استفاده از برندهای خارجی برای نمایش جایگاه اجتماعی. با عنایت به فضای موجود، تشویق مصرف‌کنندگان به خرید و مصرف کالاهای ایرانی، یکی از مصادیق حمایت از تولید ملی است. با توجه به وجود ظرفیت اجتماعی بالای مدارس، تدوین و اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر بر تغییر نگرش مصرف‌کنندگان از طریق ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع وبه ویژه فرهنگی ضرورت دارد. در این ارتباط دو دسته اهداف اصلی را می‌توان تبیین نمود: افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان درخصوص برندهای مطرح داخلی در مقایسه با برندهای خارجی موجود و دوم افزایش جنبه عقلایی و ملی گرایی مصرفی اشاره کرد. جهت دست‌یابی به اهداف پیش گفته و با لحاظ ظرفیت‌ها، اختیارات و محدودیت‌های مدارس، رئوس برنامه‌ها و اقدامات برای تحقق شعار سال 97 به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود:

1- برگزاری تور بازدید از برندهای تولید داخلی به همراه خانوارها و دانش‌آموزان و مدیران در محصولاتی که سهم بالایی در سبد مصرفی دانش‌آموزان و خانواده‌ آنها دارد. شامل لوازم آرایشی (خمیردندان، نخ دندان و...)، پوشاک، لبنیات، عینک، دارو، لوازم تحریر، خودرو و بیسکویت و شکلات.

2- دعوت از مدیران برندهای مطرح تولید داخلی نظیر شیرین عسل، پاتن جامعه و... . جهت عرضه و نمایش محصولات تولیدی خود و همچنین سخنرانی در مناسبات‌های مختلف و بیان ویژگی‌های محصول در مدارس.

3- برگزاری تور بازدید از نمایشگاه‌های محصولات داخلی نظیر نمایشگاه صنایع غذایی، پوشاک.

4- برگزاری جشنواره‌های برندهای مطرح تولید داخلی در مدارس.

5- تدوین پرسشنامه جهت بالا بردن آگاهی خانواده‌ها در زمینه آثار اقتصادی و رفاهی خرید محصولات داخلی خصوصا در زمینه افزایش اشتغال.

6- برگزاری مسابقات در خصوص معرفی برندهای مطرح داخلی.

7- پیشنهاد اختصاص هفته حمایت تولید ملی در مدارس.

8- تدوین بسته سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش در حمایت از تولید ملی و ابلاغ آن به مدارس کشور.

9- ایجاد گفتمان واحد حمایت از تولید ملی در مدارس کشور از طریق تشکیل اتاق‌های فکر با دانش‌آموزان نخبه و مشارکت اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس.

10- برگزاری جشنواره انتخاب مدیران برتر مدارس در حمایت از تولید ملی.

11- ایجاد بانک اطلاعات ایده‌های برتر چگونگی حمایت از تولید ملی توسط مدارس کشور.

12- دعوت از هنرمندان و گروه‌های مرجع برای ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از برندهای داخلی برای نمایش جایگاه اجتماعی.

13- ایجاد سازکارهایی برای تعهد فردی وگروهی برای خرید محصولات داخلی به عنوان مثال تشکیل و راه‌اندازی شبکه‌یی تحت عنوان «دوستان لوازم تحریر داخلی» است. یا ایجاد شبکه‌های تحت عنوان «دوستان خمیردندان ایرانی» و غیره.

14- افزایش تعاملات با اتاق‌های بازرگانی و رسانه‌ها و صدا و سیما جهت هم افزایی برنامه‌های حمایت از تولید ملی مدارس کشور.

 

ارسال نظر