بزنگاه‌های وارداتی برای تولید ملی

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۷۵۵
بزنگاه‌های وارداتی برای تولید ملی

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بیش از 70 درصد واردات رسمی کشور به واردات کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی تعلق دارد و آنچه به صورت جدی تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد قاچاق کالا به کشور است که تمامی آن قاچاق کالای مصرفی محسوب می‌شود. بر همین اساس کارشناسان امر می‌گویند رشد واردات نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه نشان‌دهنده رشد تولید در بخش‌های مختلف و رشد تقاضا برای مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی است.

به عقیده آنها دولت باید تمام همت خود را صرف مبارزه با قاچاق کند و در مورد میزانی از واردات کالاهای مصرفی نیز باید مدیریت انجام دهد. در این رابطه ابوالفضل روغنی رییس کمیسیون اقتصادی صنایع اتاق بازرگانی معتقد است باید چارچوب و ضوابط مشخصی برای واردات در نظر بگیرد و آن را مدیریت کند.

پیش از این نیز مجتبی خسروتاج اعلام کرده بود که اگر واردات در قالب مواد اولیه و کالاهای واسطه‌یی باشد برای اشتغال و پویایی تولید کشور مفید است و خیلی از ممالک جهان اقتصاد خود را بر اساس واردات تنظیم تا ضمن ایجاد اشتغال و تولید بتوانند در عرصه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی خودی نشان دهند. وی با تصریح اینکه سیستم تجاری کشور بر پایه نظام تعرفه‌یی طراحی شده است، اظهارداشت: کالاهایی که در داخل تولید می‌شود باید با وضع تعرفه‌های بالا مانع واردات شد تا تولید داخلی تقویت شود و از طرفی کالاهایی که در کشور امکان تولید ندارد بایستی با وضع تعرفه‌های پایین زمینه ورود این نوع تولیدات به جامعه را فراهم کرد.

بر این اساس به نظر می‌رسد مهم‌ترین ابزار دولت در شرایط فعلی تعرفه‌های وارداتی است.

روغنی معتقد است درآمدهای ایران نفتی هستند و همین عامل دست دولت‌ها را برای واردات باز گذاشته و باعث شده مردم، تجار و کسبه هم به سمت واردات حرکت کنند.

وی در عین حال بر ضرورت حرکت به سمت صادرات غیرنفتی به معنی واقعی آن تاکید کرد و گفت تراز بازرگانی در کشور ما دچار کسری است و جز سال 95 که این تراز مثبت شده در سایر سال‌ها همواره واردات بر صادرات غیرنفتی چربیده است. به علاوه صادرات غیرنفتی ما نیز بیشتر به میعانات و محصولات پتروشیمی و پالایشی وابسته است.

وی در عین حال با انتقاد از برخی صنایع به صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و گفت: در کشور تعداد بسیار زیادی قطعه ساز داریم، اما همچنان از کشور چین کالا و قطعات یدکی وارد می‌کنیم که این امر به دلیل نقصان در قوانین جاری کشور و سوءاستفاده از کدهای تعرفه‌یی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در سال بیش از ۱۷ هزار تن کاغذ گلاسه در کشور نیاز نداریم که در ۴ سال اخیر حداقل سالی ۱۸۰ هزار تن واردات این کالا انجام شده به این معنا که به اسم کاغذ گلاسه کالا و محصولات دیگر وارد کرده‌ایم، زیرا کاغذ گلاسه شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و از ارز مبادله‌یی استفاده می‌کند در واقع این محصول از مزیت‌های زیادی برای واردات برخوردار است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تصریح کرد: در شرکت شهرک‌های صنعتی و در بخش کسب و کارهای خرد و متوسط تعداد زیادی از این واحدها تعطیل شده‌اند، چراکه ارز ارزان قیمت و امکانات در اختیار واردکنندگان قرار داده‌ایم و در این راستا برخی واردکنندگان با بداظهاری انواع کالا را وارد کشور می‌کنند.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بطور کامل از واردات جلوگیری کنیم اما باید با مدیریت صحیح این موضوع را در یک چارچوب با ضوابط قانونی مشخص کنیم، افزود: ما در صنعت موضوعی با عنوان زنجیره ارزش و تامین داریم که بسیاری از کالاها به یکدیگر وابسته هستند و قرار بر این نیست که تمام خدمات در داخل تولید شود، بلکه دولت باید با وضع تعرفه از ورود کالاهای مشابه تولید داخل جلوگیری کند.

 

ارسال نظر