ابهام در کدهای قابل تخصیص برای واردات

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۶۰۰
ابهام در کدهای قابل تخصیص برای واردات

سیامک پیر بابایی عضو هیات رییسه فدراسیون واردات با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی درخصوص تک نرخی شدن ارز و تاثیر آن بر واردات کالا و همچنین بازگشایی مجدد سامانه ثبت سفارش ابهامات و ضعف‌های خود را دارد، اظهار داشت: در کلیات موضوع اشاره شده که به ثبت سفارش 4200 تومانی تخفیف داده می‌شود که این امر قابل تایید وحمایت است، البته این در صورتی است که به مرحله اجرا نزدیک شود.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که ابهام در ثبت‌سفارش‌های جدید وجود دارد تا جایی که کدهای قابل تخصیص در این بخشنامه مشخص نیست و واردکنندگان نمی‌دانند که آیا تمام درخواست‌ها به تخصیص ارز و کد هشت رقمی منجر خواهد شد؟ اما ما برای اینکه تبدیل به سیاه نمایی نشود امیدواریم که بخشنامه دولت و بانک مرکزی و هماهنگی آنها با وزارت صمت به شیوه‌یی باشد که به تمام نیازهای کشور برای ثبت‌سفارش جواب داده شود و متعاقب آن در شبکه بانکی یا صرافی‌ها تبدیل به حواله یا اختصاص ارز بشود.

پیربابایی با تاکید بر این نکته که امروز برای قضاوت در مورد میزان کارایی و قدرت اجرایی این بخشنامه بسیار زود است، یادآورشد: با حفظ امیدواری ما داریم موضوع را رصد می‌کنیم و در این زمینه جلسات متعدد و فشرده‌یی را با مراجع مختلف برگزار کرده‌ایم تا این طرح با موفقیت به اجرا درآید در غیر این صورت باید گفت که شرایط برای حوزه واردات بسیار غبارآلود و مبهم خواهد شد. عضو هیات رییسه فدراسیون واردات در مورد واردات غیرقانونی خودروهای لوکس در زمان بسته بودن سامانه ثبت‌سفارش اعلام کرد: در خصوص کلیپی که پخش شده و ادعایی روی آن است بنده اطلاع درستی ندارم و باید در این زمینه مسوولان گمرکی اعلام نظر کنند ولی درخصوص تخصیص ارز برای خودرو به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد و ثبت سفارش خودرو هم در زمان مقرر خود انجام می‌شود. واردات خودرو هم از جمله کدهایی است که ارز 4200 تومانی باید به آن تعلق گیرد. در این زمینه امید است که درخصوص تمام کالاهای مورد نیاز کشور سبد ارزی کافی باشد و به آنها ارز لازم تخصیص داده شود.

وی درپاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن ارز موجب کاهش قیمت کالای اساسی خواهد شد، عنوان کرد: آن بخش که ما از آنها به عنوان کالاهای استراتژیک یاد می‌کنیم مانند نهاد‌های دامی، گوشت، گندم، جو، ذرت و کالاهایی که ارز مبادله‌یی به آنها تعلق می‌گیرند، تاثیری در نرخ آنها براساس سوبسیدی که قرار است دولت به آنها پرداخت کند نخواهد داشت. زیرا دولت 3 هزارمیلیارد تومان در این زمینه سوبسید در نظر گرفته است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تمام کالاهایی که با ارز 3800 تومان وارد می‌شدند نباید دچار افزایش یا کاهش بشود و قیمت آنها باید ثابت بماند چون تفاوت 400 تومانی ارز را دولت قول داده است بازپرداخت کند که فکر می‌کنم در حال انجام است.

پیربابایی در ادامه افزود: بنابراین بر روی کاغذ و براساس آنچه مشهود است، قرار است که مبلغ از محل افزایش نرخ ارز به کالاهای استراتژیک و اساسی بازپرداخت شود که در حالت عادی نباید خلاف این اتفاق بیفتد مگر اینکه آن مبلغ بازگردانده نشود. عضو هیات رییسه فدراسیون واردات در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون دلار 4200 تومانی به دست وارد‌کنندگان نرسیده است، گفت: با توجه به اینکه تنها چند روز از اجرای این سیاست دولت گذشته است امیدواریم هر چه زودتر این تخصیص‌ها به دست وارد‌کنندگان برسد و این ارز انتقال داده شود تا این طرحی که دولت درصدد اجرای آن است، آثار مثبتی داشته باشد. اما باید زمان لازم برای اجرای آن داده شود تا صحت و عملکرد بخشنامه بتواند در اجرا خودش را نشان دهد. ما امیدواریم که دولتمردان بتوانند بر سر قول و قرار خود باشند و ارز مورد نظر وارد‌کنندگان را با قیمت تک نرخی تامین کنند.

 

 

ارسال نظر