اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۳۷

پاسخ رییس اتاق بازرگانی بین‌الملل به تنش‌های تجاری

با توجه به افزایش تنش‌های تجاری ناشی از افزایش تعرفه عکس‌العملی معادل پیشنهادی، اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC) بیانیه زیر را صادر کرده است. رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC) سانیل بیهارتی میتال گفت:«بازارهای آزاد در طول ۵۰ سال گذشته عامل حیاتی رفاه در سراسر جهان بوده‌اند که توسط سیستم تجاری چندجانبه قانون‌محور پایه‌گذاری شده‌اند. هر گونه فرسایش سیستم برای همه ما هزینه خواهد داشت.  

افزایش قیمت‌ها به ناچار بر کسب وکارهای کوچک که اغلب شدیدا به کالاهای و خدمات وارداتی وابسته هستند، تاثیر خواهد گذاشت. سیاست‌های بلندمدت تجاری ایالات متحده همچون سیستم عمومی ترجیحات(GSP) نشان داده شده‌اند که نقش کلیدی در حمایت از رشد کسب وکارهای کوچک داخلی و ایجاد شغل مربوطه ایفا می‌کنند.

توقف و محدود شدن روزافزون تجارت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی و ایالات متحده آسیب وارد خواهد کرد. تجارت بین‌المللی در جهان متصل و به هم پیوسته کنونی نمی‌تواند توسط تصمیمات سیاست مجموع صفر اداره شود. ما ایالات متحده و همه شرکای تجاری آن را تشویق می‌کنیم تا از طریق گفت‌وگوی چندجانبه و بدون توسل به افزایش بیشتر تعرفه‌ها، راه‌های جدیدی را برای حل تنش‌های فزاینده تجاری پیدا کنند.»

سهم اندک ایران از بازار مواد غذایی روسیه

قدیر قیافه، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به میزان مبادلات تجاری میان ایران و روسیه اظهار کرد: مبادلات تجاری میان ایران و روسیه از مرز ۲میلیارد دلار عبور کرده است به طوری که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن سهم صادرات روسیه به ایران و حدود ۴۰۰میلیون دلار آن سهم صادرات ایران از این تجارت است.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با ناچیز خواندن مبادلات اقتصادی میان ایران و روسیه تصریح کرد: با وجود تاکید مقامات دو کشور بر گسترش روابط تجاری با توجه به توسعه همه‌ جانبه روابط سیاسی، علمی، امنیتی و نظامی دو کشور طی سال‌های اخیر، روابط اقتصادی پیشرفت چشمگیری نداشته است اگرچه هر دو کشور از این موضوع رضایت ندارند. وی ادامه داد: کشور روسیه سالانه ۳۰میلیارد دلار واردات مواد غذایی و کشاورزی دارد که از این میزان سهم ایران کمتر از ۱/۲درصد است.

قیافه با بیان اینکه برای افزایش صادرات به روسیه نیاز به شناخت بازار است، بیان کرد: متاسفانه صادرکننده و تولیدکنندگان داخلی شناخت درستی از بازار روسیه ندارند و برای افزایش تجارت نیاز به برگزاری نمایشگاه خارجی و تقویت رایزن‌های اقتصادی در کشور است. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به موانع بانکی تصریح کرد: با توجه به محدویت‌های اعمال شده در روابط بانکی کشور، مبادلات تجاری کشور به سختی صورت می‌گیرد که با اقداماتی از سوی روسیه شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز نیازمند به تسهیل روابط بیشتر در این حوزه هستیم. وی با اشاره به تعرفه‌های ترجیحی از سوی روسیه بیان کرد: عوارض گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی از سوی روسیه، میزان صادرات به کشور را کاهش داده که با توجه به امضای یادداشت تفاهم و پروتکل همکاری ایران و اوراسیا بخشی از موانع صادرات درحال مرتفع شدن است. قیافه با اشاره به ظرفیت‌های روسیه و ایران برای افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور بیان کرد: در حوزه نفت، پتروشیمی، گاز، گردشگری، محیط زیست، جنگلداری و با روسازی ابر‌ها برای بارش می‌توان از تجارب ارزنده روس‌ها استفاده کرد و در مقابل در حوزه پتروشیمی و نفت، محصولات کشاورزی، غذایی و کالا‌های‌های تک تولیدات ایرانی؛ قابلیت عرضه در بازار‌های روسیه را دارد. وی ادامه داد: در برداشته شدن موانع قرار است سرمایه‌گذاری روسیه در حوزه نفت و پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد که این میزان سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی باعث رونق بخش‌های دیگر اقتصاد می‌شود. قیافه در پایان گفت: در صورت تنظیم راهبردی بلندمدت رسیدن به رقم ۱۰میلیاردی در حوزه تجارت در یک بازه ۵ ساله دور از دسترس نیست.

18 درصد روغن کشور از منابع داخلی تامین می‌شود

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز برداشت دانه‌های روغنی کلزا خبر داد و گفت: هم‌اکنون برداشت کلزا در استان‌های خوزستان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان و بوشهر آغاز شده که انتظار می‌رود از 185هزار هکتار بیش از 300هزار تن کلزا برداشت شود. وی افزود: امسال تولید دانه‌های روغنی حدود 16تا 18درصد نیاز روغن کشور را تامین خواهد کرد که با وجود مشکلات ارزی این امر دستاورد بزرگی تلقی می‌شود. مهاجر با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در مزارع کلزا چندان چشمگیر نیست، بیان کرد: براساس مشاهدات اولیه خسارت سرما در مزارع استان‌های سردسیر خیلی زیاد نیست و میزان محدودی کاهش تولید در این مزارع مشاهده می‌شود. مشاور وزیر جهاد با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی تصریح کرد: از شورای اقتصاد انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی را اعلام کند چراکه تعلل در اعلام نرخ می‌تواند در سال‌های آتی در میزان تولید محصول تاثیرگذار باشد.

آشفته بازار نهاده‌ها، قیمت تخم‌مرغ را بالا برد

ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش 200تومانی نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری 5 هزار و 500 تا 5 هزار و 600، متوسط دانه‌یی 380و شانه‌یی 11هزار و 300تومان است.

وی افزایش قیمت نهاده‌ها و ازدیاد مصرف را دلیل اصلی نوسان قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته‌های اخیر اعلام کرد.

نبی‌پور با انتقاد از نوسان شدید قیمت نهاده‌ها افزود: در 3ماه اخیر نرخ هر کیلو ذرت 850 و کنجاله سویا 2هزار تومان بود که هم‌اکنون با افزایش قابل توجهی هر کیلو ذرت با نرخ هزار و 200و کنجاله سویا 2هزار و 400تومان عرضه می‌شود. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت نهاده‌ها، نرخ تخم‌مرغ در بازار غیرقابل پیش‌بینی است و حال باید منتظر ماند و دید که بازار نهاده‌ها به کدام سمت و سو می‌رود.

 

ارسال نظر