نرخ گوشت بر مدار صعود

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۳۵

براساس آمار منعکس شده از سوی بانک مرکزی، قیمت گوشتِ قرمز در میان خرده‌فروشی‌های مواد غذایی با رشد 14 و 7 دهم درصدی (نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته) همراه شده است.

بدون تردید، گوشت قرمز، در میان مواد غذایی از نمونه محصولات اساسی به‌شمار می‌رود که البته در طول سالیان اخیر، میزان خرید آن با کاهش قدرت خرید مردم در میان دهک‌های پایین جامعه کاهش یافته، بنابراین با وجود این همچنان تقاضای هر چند اندک برای آن وجود دارد. با نیم نگاهی به فراز و نشیب‌های قیمت در بازار، این واقعیت هویدا می‌شود که بخش اعظم گرانی‌ها در کالاها و محصولات به برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا معطوف می‌شود و به واقع هر آنچه عرضه کمتر شود، به همان میزان قیمت‌ها نیز بالاتر می‌رود. علی‌اصغر ملِکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، با اشاره به افزایش خروج دام زنده از کشور و صادرات این محصول اظهار کرد: باتوجه به افزایش صدور مجوز برای خروج گوشت قرمز و عرضه آن در بازارهای خارجی، میزان عرضه در بازار داخلی با کاهش همراه شده و این موضوع قیمت گوشت را مستقیما تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی در ادامه می‌افزاید: ذِبح دام مُولِد، در طول سالیان اخیر، از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش عرضه دام محسوب می‌شود.

مجتبی نوروزی رییس سابق سازمان دامپزشکی در تشریح علل افزایش قیمت گوشت قرمز می‌گوید: تعداد دام سبک در سال 1388 حدود 75میلیون راس برآورد می‌شد و این میزان در شرایط کنونی، قریب به 50 میلیون راس است که البته این کاهِشِ کمی دام‌ها، ناشی از کم آبی، اُفت ظرفیت مراتع، عدم تکمیل پوشش بیمه‌یی برای دام و وجود برخی بیماری‌ها و بالا رفتن تعداد تلفات است. وی در ادامه با اشاره به بالا رفتن نرخ ارز (در طول هفته‌های گذشته) بیان می‌کند: با افزایش نرخ ارز، بسیاری از کالاها و محصولات وابسته به واردات گران شده که این موضوع در خصوص دام که به واردات نهاده‌های دامی همچون سویا نیازمند است، نیز مصداق دارد. نوروزی می‌گوید: در صورت عدم اِعمال مدیریت مناسب، افزایش هر چه بیشتر نرخ گوشت قرمز دور از ذهن نخواهد بود. همچنین محمدرضا اسکندی وزیر اسبق کشاورزی نیز می‌گوید: طی 8 سال گذشته، قیمت گوشت با رشد 7 برابری همراه شده است و متاسفانه یکی از دلایل این گرانی‌ها به سودجویی و سوءاستفاده عده‌یی بازمی‌گردد که فراتر از هزینه‌های واقعی قیمت گوشت را افزایش می‌دهند. وی در ادامه می‌افزاید: در شرایطی که ایران دارنده رتبه چهارم دنیا در برخورداری از دام زنده سبک بود، اکنون به واردکننده گوشت قرمز تبدیل شده است.

اسکندری با اشاره به نرخ 4.4دلاری هر کیلو گوشت قرمز وارداتی، می‌گوید: با احتساب نرخ دلار 4هزار و 200تومانی، باید قیمت گوشت کمتر از 20هزار تومان محاسبه شود، اما در فروشگاه‌ها، گوشت وارداتی به قیمت 33 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد و در این میان گروه‌ها و افرادی هستند که از این شیوه نرخ‌گذاری به سود بسیاری نایل می‌شوند.

 

ارسال نظر