بازارهای تازه برای اقتصاد ایران

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۰
بازارهای تازه برای اقتصاد ایران

همایش تجاری ایران و نامیبیا با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و هیات تجاری همراه او در ویندهوک برگزار شد. در این نشست تجاری شافعی گفت: ایران برای حضور خود در آفریقا به دنبال فقط خرید محصولات خام نیست و همواره با تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی سعی داشته است اهداف برد- برد را دنبال نماید.

 آخرین مسیر سفر منطقه‌یی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و هیات همراه او کشور نامیبیا بود. ظریف و غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در همایش تجاری ایران-نامیبیا که در ویندهوک برگزار شد شرکت کردند. در این نشست بیش از 200 شرکت نامیبیایی و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند.

بعد از سخنرانی وزیر خارجه ایران، غلامحسین شافعی در این همایش سخنرانی کرد. او گفت: مایلم با افتخار اعلام کنم فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشورم در کشوری حضور دارند که به‌زودی به یکی از اقتصادهای برتر قاره آفریقا تبدیل می‌شود و کشوری غنی به لحاظ وجود منابع معدنی همچون اورانیوم طبیعی, مس، روی, و سنگ‌های معدنی است و در قاره آفریقا چهارمین کشور صادرکننده محصولات معدنی است. او گفت: نامیبیا در میان کشورهای اتحادیه جنوب آفریقا (سادک) جایگاه ویژه‌یی از نظر جذب سرمایه‌گذاری منطقه‌یی دارد.

به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی وجود امنیت بالا با نرخ تورم نسبتا پایین و نرخ رشد قابل‌توجه در کشور نامیبیا و روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و نامیبیا فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های اقتصادی بلندمدت فراهم می‌نماید و لازمه تحقق این مهم همکاری‌های مشترک و پایدار فی‌مابین بنگاه‌های اقتصادی دو کشور است.

شافعی تصریح کرد: کشور ایران برای حضور خود در آفریقا به دنبال فقط خرید محصولات خام نیست و همواره با تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی سعی داشته است اهداف برد-برد را دنبال نماید. به‌گفته شافعی، جمهوری نامیبیا با داشتن بنادر مجهز در ساحل اقیانوس اطلس و شبکه گسترده‌یی از راه‌آهن و جاده‌های آسفالت مناسب تنها یک بازار محدود برای صادرات کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. توسعه روابط با جمهوری نامیبیا ازاین‌جهت برای ایران حایز اهمیت است که نامیبیا را دروازه ورود به منطقه وسیعی از جنوب آفریقا می‌داند که شامل کشورهایی محصور در خشکی همچون زیمباوه و زامبیا است. بنادر نامیبیا می‌تواند دریچه ورودی جهت حمل‌ونقل کالا به این کشورها و حتی آنگولا و شمال آفریقای جنوبی است.

 شافعی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان شرکت‌های ایرانی و نامیبیایی گفت: نامیبیا وارد‌کننده مشتقات نفتی و ماشین‌آلات صنعتی، مواد شیمیایی، مواد غذایی، تراکتور و ماشین‌آلات حمل‌ونقل و سیمان است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند تامین‌کننده این کالاها باشد.

در عین ‌حال ظرفیت‌های صادراتی نامیبیا نیز گسترده است و ایران می‌تواند کالاهایی مانند ماهی‌های منجمد، قهوه و چای، کاکائو، کائوچو و چوب و دانه‌های روغنی و مواد معدنی مانند اورانیوم، مس، فسفات را از نامیبیا وارد کند. نامیبیا دارای مقدار قابل‌توجهی دام است که می‌تواند در زمینه ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی و تولید گوشت حلال و لبنیات از تجارب و همکاری ایران بهره‌مند گردد.

شافعی ادامه داد: نامیبیا دارای منطقه پر آب «کاوانگی زامیزی» است که باتوجه به نیاز این کشور برای تولید شکر می‌توان با همکاری شرکت‌های ایرانی واحدهای کشت و صنعت نیشکر را در این منطقه راه‌اندازی کرد.

 شافعی گفت: ایران در سال‌های گذشته در بخش تولید انرژی به خصوص برق و صدور خدمات فنی و مهندسی و فناوری‌های کشاورزی دارای تجارب ارزشمند و موفقیت‌آمیزی بوده است در این رابطه تولید برق از انرژی باد یکی از زمینه‌های مهم و دارای ظرفیت همکاری بخش خصوصی کشورمان با کشور نامیبیا است.

به ‌گفته شافعی باتوجه به تجارب ارزشمند شرکت‌های توانمند ایرانی در کشورهای آفریقایی در زمینه ساخت سد و ساخت توربین‌های تولیدکننده برق‌آبی و تکنولوژی کشاورزی، مجتمع‌های کشت و صنعت، ساخت پالایشگاه و مخازن نفت و گاز، از مقامات و مسوولان نامیبیایی درخواست می‌کنم زمینه را برای حضور شرکت‌های ایرانی در این پروژه‌ها فراهم نمایید.

همچنین همایش تجاری ایران و اروگوئه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و هیات تجاری همراه او در پایتخت اروگوئه برگزار شد. در این نشست ظریف بر لزوم حل مشکلات موجود در روابط بانکی دو کشور تاکید کرد. شافعی نیز از تجارت دوطرفه و متوازن شدن تراز تجاری بین ایران و اروگوئه گفت. همایش تجاری ایران و اروگوئه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران و هیات تجاری اتاق ایران در پایتخت اروگوئه برگزار شد. در این همایش به همراه رییس اتاق ایران، هیاتی از فعالان اقتصادی کشورمان در حوزه‌های بانک، دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان، راه‌سازی، انرژی، نفت و گاز، مواد غذایی و مشتقات نفتی و پتروشیمی حضور داشتند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این همایش گفت: روابط ایران و اروگوئه به بیش از یک‌صد سال پیش بازمی‌گردد. نخستین سندی که بین دو کشور به امضا رسید عهدنامه مودت و همکاری بوده است. ظریف با اشاره به امکانات بندری این کشور گفت: این فرصت می‌تواند موقعیت مناسبی برای ایران فراهم نماید. اروگوئه یکی از خریداران نفت ایران است.

همچنین وزیر خارجه اروگوئه هم گفت: روابط تجاری ایران و اروگوئه در سال‌های اخیر رشد بالایی داشته است و کشورها باید شرایط مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری و همکاری فراهم کنند. او تاکید کرد: سال 2016 اروگوئه چهارمین تامین‌کننده برنج ایران بوده است؛ لذا می‌توان گفت که فرصت‌های فراوانی برای همکاری مشترک وجود دارد. امروز ما تاکید می‌کنیم که در شرایط فعلی امکانات فراوانی برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه وجود دارد.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و اروگوئه که در حضور وزرای امور خارجه دو کشور، مقامات و تصمیم‌گیران اقتصادی، صنعتگران، فعالان بخش خصوصی و علاقه‌مندان توسعه روابط تجاری ایران و اروگوئه، برگزار شد، گفت: اروگوئه برای ما کشوری است که در دوره سخت دهه 1980 و جنگ تحمیلی، یکی از شرکای مهم تجاری ایران بوده است. لذا ما هیچ‌گاه کشوری را که در دوره دشواری یاورمان بوده، فراموش نخواهیم کرد. او گفت: با وجود روابط سیاسی نزدیک و تحرکات مختلفی که در سال‌های اخیر میان دو کشور شکل‌گرفته، حجم کنونی روابط در سطح رضایت بخشی قرار ندارد. به گفته شافعی ظرفیت‌های ایران و اروگوئه برای دو کشور کمتر معرفی‌شده است. پتانسیل‌های دو کشور بسیار فراتر از حجم روابط 36میلیون دلاری کنونی است. هر دو کشور از ویژگی‌های منطقه‌یی برخوردارند و همین امر موقعیت ممتازی را برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث فراهم می‌آورد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: آنچه حایز اهمیت است تنظیم نقشه راه و برنامه‌ریزی مدبرانه برای توسعه همکاری‌هاست. سرمایه‌گذاری مشترک در ایران برای تولید برند واحد جهت صادرات به کشورهای پیرامونی ایران با پوشش جمعیت 500 میلیون نفر، از پتانسیل‌های موثر همکاری دو کشور است. به گفته شافعی، همان‌طور که بازار منطقه مرکوسور می‌تواند جذابیت‌های فراوانی برای فعالان اقتصادی ایران داشته باشد. زمینه‌های مساعدی برای انتقال دانش فنی، احداث پالایشگاه و تولید محصولات کشاورزی موجود است و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌تواند در ارتقای سطح همکاری‌ها تاثیرگذار باشد.

 

 

ارسال نظر