فروش کالای ایرانی در اولویت کار اصناف است

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۳۸

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حمایت از کالای داخلی وظیفه هر ایرانی است، گفت: اصناف با در دست داشتن نظام توزیع کالا جایگاه محوری در راستای حمایت از تولید داخلی را دارند و سال ۹۷ در تمام اصناف اولویت فروش با کالای ایرانی است.

علی عوض‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش تبیین‌کننده اصناف با در دست داشتن نظام توزیع کالا افزود: حوزه توزیع کالا در اختیار اصناف است و اصناف با بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار واحد صنفی توزیعی بخش عمده توزیع کشور را به عهده دارند. وی ادامه داد: اولویت برنامه اتاق اصناف ایران در سال ۹۷ ایجاد ارتباط منطقی بین حوزه تولید و توزیع کالا است به‌طوری که اولویت با فروش کالای داخلی در نظام توزیع خواهد بود. باید تمرکز روی نقش بازاریابی تولیدات به حوزه داخلی منتقل شود که خود دارای الزاماتی در تولیدات داخلی است که تولیدکنندگان باید لحاظ و رعایت کنند. دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه جذب رونق اقتصادی منجر به ایجاد شغل و توسعه اقتصادی خواهد شد، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران نیز حمایت‌های لازم را در راستای حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت. از سال قبل اقدامات اساسی در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی شروع شده و دستورالعمل‌های ارشادی به مراکز استان‌ها برای تمرکز روی فروش کالای داخلی ارسال شده و استقبال خوبی هم صورت گرفته که قطعا این حرکت در سال جدید سرعت و جهش بیشتری به خود خواهد گرفت. عوض‌پور اظهار کرد: برای حمایت از کالای ایرانی باید اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد کلان و حاکمیت صورت بگیرد. همچنین لازم است به دنبال مزیت‌های نسبی رونق تولید باشیم و فضا را برای رقابتی کردن تولید کشور آماده کنیم و برای رقابتی کردن چند وظیفه کلان وجود دارد که مهم‌ترین آن ساماندهی نظام قاچاق در کشور است به گونه‌یی که مانند اکثر کشورهای همتراز دیگر چیزی به اسم قاچاق کالا نداشته باشیم. او افزود: برای حمایت از کالای ایرانی، نیاز به حمایت‌هایی همچون اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و تخصیص با حذف بروکراسی‌های زائد اداری و نرخ بهره مناسب تسهیلات بانکی داریم اکنون برای ساماندهی تولید داخلی در حوزه نظام بانکی تسهیلاتی قرار داده‌اند که تفاوتی بین تسهیلات تجاری بازرگانی با حوزه تولید وجود ندارد کما اینکه برای حوزه تجارت بازرگانی برگشت سرمایه ۳ ماهه اتفاق می‌افتد در حالی که در حوزه تولید برگشت سرمایه در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۳ سال طول می‌کشد که ارائه تسهیلات با نرخ حدود ۲۰درصد مقرون به صرفه نیست. عوض‌پور تاکید کرد: برای حمایت از تولید داخلی در حوزه حاکمیت باید شرایطی فراهم شود که به سمت تهییج عزم ملی برویم که لازمه آن اعتماد ملی است و در حوزه تولید نیز باید برای بهبود وضعیت تکنولوژی و تامین چرخه تامین مواد اولیه تا کالاهای نیمه ساخته شرایطی فراهم شود تا این چرخه کامل شود و رقابت‌پذیری افزایش یابد.

او افزود: چرخه تولید باید زنجیر وار بهم پیوسته و در راستای تکمیل زنجیره دیگر حرکت کند، به عنوان نمونه ما هفتمین تولید‌کننده گوشت مرغ در دنیا هستیم اما زنجیره‌های تامین مواد و دانه اولیه غذای دام مرغ مثل کلزا و ذرت را در داخل تولید نداریم و چهارمین وارد‌کننده مواد کلزا و دانه‌های ذرت هستیم و وقتی بازارها ی جهانی دچار تلاطم می‌شود تولید ما نیز با تغییرات همراه می‌شود و قیمت تولید داخل ما نیز با نوسان مواجه می‌شود. به گفته عوض‌پور، ارتباط دادن این زنجیره تامین بسیار مهم است و تمرکز ما در تولید باید روی مزیت‌های نسبی تولید کشور باشد و در حوزه تولید باید سایر دستگاه‌های دولتی هماهنگ با نظام تولید باشند. دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: ۶۶۰ هزار واحد تولیدی در مجموعه اصناف کشور داریم که باید با زنجیره تامین هماهنگ حرکت کنند. یکی از الزامات در بخش تولید افزایش بهره وری و کاهش نرخ تمام شده است که در سال جاری و با همکاری سازمان ملی بهره‌وری اقداماتی را عملیاتی خواهیم کرد. همچنین توسعه صادرات محصولات تولیدی صنفی نیز یکی از الزامات برای حمایت از کالای ایرانی در بازارهای هدف صادراتی خواهد بود که در برنامه‌های سال جاری این اتاق برنامه‌ریزی شده است که با حمایت‌های دولت در صادرات شاهد تحقق اهداف ملی خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر