سالانه یک ‌میلیون دستگاه تلویزیون به کشور قاچاق می‌شود

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۶۰

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به قدمت 50 ساله تولید تلویزیون در کشور اظهار کرد: درحال حاضر 90درصد قطعات برند‌های معروف مثل ال جی، سامسونگ و سونی در داخل کشور ساخته می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به کیفیت مناسب تلویزیون‌های ساخت داخل بیان کرد: کیفیت ساخت تلویزیون در ایران همسطح ترکیه و روسیه است و به طور مثال در خط تولید تلویزیون سامسونگ ۲۰هزار اشتغال مستقیم وجود دارد.

وی با بیان اینکه عمده قطعات تلویزیون در داخل کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در دنیا ۲۰۰کارخانه تلویزیون‌سازی فعالیت می‌کنند که تنها 5 کارخانه توانایی ساخت پنل و صفحه نمایش را دارند و به تولیدکنندگان دیگر صادر می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، ظرفیت اسمی تولید دستگاه تلویزیون در کشور را ۴میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: به دلیل مشکلات تولید اعم از بهره بانکی بالا، پایین بودن میزان بهره‌وری نیروی انسانی و از همه مهم‌تر قاچاق این کالا، تولید‌کنندگان با ظرفیت ۳۰درصدی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه عوارض دریافتی از تولیدکنندگان تلویزیون لطمه‌های سنگینی به این صنعت وارد کرده است، اذعان کرد: درحال حاضر صنعت تلویزیون سالانه بیش از 800 میلیارد تومان تحت عناوین مختلف حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و بیمه به دولت پرداخت می‌کند که بسیاری از این دریافتی‌ها قابل وصول نیست.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به قاچاق یک ‌میلیون دستگاه تلویزیون به کشور افزود: نیاز کشور به تلویزیون در سال حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه است که حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه آن در کشور تولید می‌شود و حدود یک میلیون دستگاه به صورت قاچاق وارد بازار مصرف می‌شود.

شهیدی در پایان با بیان اینکه رقابت با کالا‌های قاچاق نابرابر است، گفت: مالیات پرداختی تولیدکنندگان داخلی تلویزیون حدود ۲۵درصد قیمت نهایی است که کالا‌های قاچاق بدون پرداخت این عوارض بازار را برای تولیدکنندگان تنگ‌تر می‌کنند.

 

ارسال نظر