لزوم توجه به خودکفایی اقتصادی سال 97

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۷۷

علاء میرمحمد صادقی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تحقق شعار سال 1397 را نیازمند اراده جدی بخش‌خصوصی و تفاهم ملی میان دولت و مردم می‌داند. او می‌گوید: دولت باید امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند و بخش‌خصوصی با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از کالای ایرانی و خودکفایی اقتصادی گام بردارد. اقتصاد ایران به گواه تجربه گذشته دارای زمینه‌های آسیب‌پذیری متعددی از شوک‌ها در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی و تغییرات محیطی و تحولات روندهای اقتصادی، اجتماعی و داخلی است. درگذشته آسیب‌های زیادی از ناحیه تغییرات در بازارهای جهانی به‌ویژه نفت و گاز، آشوب‌های منطقه‌یی در کشورهای پیرامونی اقتصاد را آسیب‌پذیر کرده و در موارد متعددی برنامه‌های توسعه و سیاست‌های مصوب را از مسند تعیین‌کنندگی به زیر کشیده است. اما علاء میرمحمد صادقی، عضو باسابقه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به آینده اقتصاد کشور خوشبین است.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی می‌گوید: اقتصاد مقاومتی از سال 92 به عنوان یک رویکرد رهایی‌بخش، خردمحور و با تدبیر از سوی مقام معظم رهبری در فضای سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی ایران مطرح شد و با پیگیری و تدبیر ایشان در سال ۹۵ به یک دستور کار اجرایی و برنامه عملیاتی برای دولت یازدهم تبدیل شد.

میرمحمد صادقی در ادامه می‌گوید: اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهای اساسی است که می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات را برای اقتصاد ایران فراهم کند. این گفتمان می‌تواند به عنوان راه برون‌رفت و یک رویکرد رهایی‌بخش موردتوجه باشد. باید در سال جدید همین محور و راهبرد، راهبرد حمایتی از تولید داخلی باشد. میرمحمد صادقی تصریح می‌کند: دولت دوازدهم باید به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اجرایی آن و اصول حمایت از کالای ایرانی توجه داشته باشد و این جز با همدلی دولت و مردم ممکن نیست. او درباره چشم‌انداز اقتصادی سال 97 می‌گوید: علاوه بر دولت، بخش خصوصی هم متوجه شده که راهبردهای اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود. البته آنها قبل از این عادت به انجام چنین کارهایی را نداشتند ولی در طول این سال‌ها همه به ضرورت اجرای این سیاست‌ها پی برده‌اند. به گفته میرمحمد صادقی در سال جدید مردم باید به فکر خودکفایی اقتصادی باشند و البته زمینه خودکفایی از سال‌های گذشته مهیا شده است. آیا رشد اقتصادی سال گذشته امسال هم با نرخ 4 درصد ادامه خواهد داشت یا نه؟ میرمحمدصادقی پاسخ می‌دهد: نرخ رشد اقتصادی در ایران بستگی به تحریم‌هایی دارد که علیه ما اعمال می‌شود. اگر این تحریم‌ها تمدید نشود و برجام بطور کامل اجرایی شود، رشد اقتصادی ما چشم‌گیر خواهد بود. از سوی دیگر این مساله بستگی به مقاومت مردم هم دارد. او ادامه می‌دهد: دولت‌های غربی بعد از برجام قول‌های متعددی در حوزه اقتصادی داده بودند ولی هنوز موانع بانکی را هم برطرف نکرده‌اند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: من فکر می‌کنم هیچ یک از اتفاقات اخیر در اقتصاد ایران و حتی تحریم‌ها به زیان کشور نبوده و مردم متوجه شده‌اند که روی پای خود بایستند. من آینده خوبی برای کشور پیش‌بینی می‌کنم.

میرمحمد صادقی تصریح می‌کند: یک مشکل برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی وجود دارد آن‌هم نبود درک هماهنگ و واحد از این مفهوم است. شاید دلیل اینکه در تدوین و رسیدن به اهداف برنامه‌ها کامیاب نمی‌شویم، همین باشد. مردم ایران هم با این مساله همراهی و همدلی بیشتری دارند و مطمئن هستم با همین راهبردها از کالای ایرانی هم حمایت خواهند کرد. او تصریح می‌کند: اقتصاد و رشد اقتصادی نیاز به بسترهای آرام و متعادل دارد؛ از سویی دیگر ما باید به خودباوری برسیم و در راه خودکفایی اقتصادی گام‌برداریم. باید اجازه دهیم که در فضای آرامش برنامه‌های دولت در حوزه اقتصادی پیاده شود و مردم و بخش خصوصی در جهت حمایت از اقتصاد ایران گام‌های جدی بردارند.

 

ارسال نظر