ضرورت ارتقای کیفی و برندسازی صادراتی تولید

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۴۴

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حدود 70 درصد واردات کالاهای خارجی به واردات کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی اختصاص دارد و بخش کوچک‌تری به واردات کالاهای مصرفی اختصاص دارد اما آنچه باعث نگرانی است واردات کالا از کانال قاچاق است که بخش اعظم آن به کالاهای مصرفی اختصاص داشته و دارد.

به عقیده کارشناسان دولت باید تمام توان خود را در این بخش معطوف به توقف قاچاق کالا به کشور کند چراکه آنچه باعث آسیب به تولید می‌شود بیشتر از مدخل قاچاق است تا واردات رسمی.  در این رابطه رییس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه اگر کالای داخل از نظر کیفی و کمی مناسب باشد مشتریان به سمت بازار داخل جذب می‌شوند گفت: اما به دلیل عدم نظارت تولیدات ما چندان که باید کیفی نیستند.

علیرضا مناقبی در خصوص آسیب‌های واردات محصولات مشابه تولید داخل اظهار کرد: اگر در یک کشور تولید با کیفیت خوب، قیمت مناسب و به اندازه نیاز جامعه داشته باشیم، هیچ واردکننده‌یی چنین کالایی را وارد کشور نمی‌کند، اما اگر تولید داخل دچار نقص باشد و بازار هم اشباع نشده باشد واردکننده قانونی کالاها را به میزان نیاز جامعه وارد می‌کند.

وی در خصوص برندسازی تولیدات داخل گفت: به‌دلیل اینکه تولید ما برون نگر نیست و تنها به بازار داخل توجه می‌کند و نمی‌تواند نیاز داخل را نیز از جهات مختلف برآورده کند بدیهی است که در بازارهای جهانی نیز نمی‌تواند در جایگاه رقابتی ظاهر شود.

رییس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه اگر ما در کشور تولید خوب و با کیفیت داشته باشیم، مردم هرگز بدون دلیل کالاهای خارجی را انتخاب نمی‌کنند، ادامه داد: بنده جنس داخلی را خریداری کرده و کمتر از سه سال که دچار مشکل شده، وقتی به سازنده مراجعه می‌کنیم حتی خدمات پس از فروش ندارد.

وی در خصوص تبلیغات برندهای خارجی در ایران بیان کرد: این شرکت‌هایی که تبلیغات آنها در سطح شهر انجام می‌پذیرد در ایران سرمایه‌گذاری کرده و اجناسشان در داخل تولید می‌شود که در بازار داخل نیز مشتری‌های خود را پیدا کرده و نیاز آنها را برطرف می‌کنند.  مناقبی با بیان اینکه نباید به انتخاب مردم اهانت بکنیم و باید به نیاز آنها احترام بگذاریم، ادامه داد: در حال حاضر با بررسی انواع کالاهایی که مورد مصرف قرار می‌گیرد، مشاهده می‌کنیم که بسیاری از آنها تولید خارج از کشور است.

رییس مجمع عالی واردات در پاسخ به این سوال که چرا تولیدات داخل دارای کیفیت نیستند، تصریح کرد: اگر کالای داخل از نظر کیفی و کمی مناسب بود مشتریان به سمت بازار داخل جذب می‌شدند، اما به دلیل عدم نظارت در حوزه‌های مختلف تولیدات ما چندان که باید کیفی نیستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما مربوط به عدم شفافیت می‌شود و اینکه اگر کار مردم به دست خودشان سپرده شود و قوای سه گانه فقط کارهای نظارتی را انجام دهند مردم درعرصه رقابت با بهترین قیمت کار تولید، واردات و صادرات را انجام خواهند داد، اما متاسفانه مسوولان هنوز به این اعتقاد نرسیده‌اند که باید کارها را به مردم واگذار کنند.

 

ارسال نظر