اقتصاد کشور باید مردم‌محور شود

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۳۹

رییس اتاق اصناف ایران گفت: رونق اقتصادی کشور تنها از طریق مردم‌محور کردن اقتصاد یعنی مشارکت دادن بنگاه‌های صنفی و صاحبان سرمایه در اقتصاد کشور امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: متاسفانه هنوز به این سمت حرکت نکرده‌ایم که دست خیلی‌ها را از اقتصاد کشور کوتاه و مردم را در اقتصاد شریک کنیم. او افزود: همان‌گونه که در حوزه دیگر که خیلی هم سخت و پیچیده بود، توفیق پیدا کردیم و توانستیم به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه و جهان مطرح باشیم، آیا نمی‌توانیم در مسائل اقتصادی موفق عمل کنیم؟ قطعا می‌شود اما اراده می‌خواهد.

فاضلی ادامه داد: البته موفقیت‌هایی هم داشتیم به طوری که اکنون در تولید و توزیع یا تامین کالا مشکلی نداریم اما مردم ایران لایق بهترین‌ها هستند و اگر قرار باشد برای مردم تسهیلاتی مانند فروشگاه‌های فصلی برگزار کنیم باید زیرساخت‌های محیطی و ایمنی آن را فراهم کرده باشیم.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال اظهار کرد: تاکید بر اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر حاکی از این است که ما اکنون در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم از این رو دولت و مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنند که سیاست‌ها و قوانین در جهت تسهیل امور تولید و کسب وکار باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اینگونه نیست.

رییس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: قاچاق و واردات بی‌رویه کالا جان تولید را گرفته است. به دلیل نبود یک استراتژی صحیح برای برخورد با قاچاق در کشور همین جان کم‌رمق تولید هم درحال بی‌رمق شدن است. او با بیان اینکه مردم هم باید کالای ایرانی بخرند تا تولید داخلی رونق بگیرد، افزود: البته بهره بالای ۱۸درصد تسهیلات بانکی نمی‌تواند به تولید برتر منجر شود.

فاضلی همچنین درباره نظام تعرفه‌یی در کشور گفت: نظام تعرفه‌یی در دنیا در خدمت تولید قرار می‌گیرد اما در کشور نظام تعرفه‌یی با ثبات نداریم ضمن اینکه باید بخشی از بودجه نظام تعرفه‌یی در اختیار تولید قرار بگیرد اما به عنوان درآمدهای دولت برای هزینه‌های جاری است.

فاضلی بر ایجاد تسهیلات تشویقی از سوی دولت و مجلس برای تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: ما ایرانی هستیم و باید به سمت تولید کالاهای باکیفیت حرکت کنیم؛ اگر این اقدام را عملی نکنیم همین رمق اندک حوزه تولید هم از بین می‌رود. مردمی که می‌خواهند حاصل درآمد خود را در بازار کالا خریداری کنند، کالاهای بی‌کیفیت را نمی‌خرند.

رییس اتاق اصناف ایران خواستار ایجاد شهرک‌های تخصصی تولیدی در کشور شد و گفت: ایجاد اشتغال پایدار در نظام تولید کشور از طریق تقویت مزیت‌های داخلی امکان‌پذیر خواهد شد. او افزود: اگر بتوانیم نظام پولی و مالی کشور را به صورت واقعی در اختیار تولید قرار دهیم به یقین به سمت ایجاد اشتغال پایدار حرکت خواهیم کرد. در این صورت نه تنها در تولید بلکه در توسعه صادرات غیرنفتی هم گام‌های بلندی خواهیم برداشت. او با ذکر مثالی از موفقیت‌های اقتصادی کشور ژاپن در زمینه تولید داخلی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، مردم ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم با دو مساله تولید بی‌کیفیت و قیمت بالا مواجه بودند اما مردم این کشور خودشان را باور کردند و تولیدات داخلی را مورد حمایت قرار دادند. به همین دلیل امروز ژاپن بدون هیچ ذخایر زیرزمینی جزو کشورهای توسعه یافته جهان است. فاضلی افزود: این درست است که تولیدکننده باید در جهت بهبود تولید گام بردارد اما باید عزم ملی هم در این جهت باشد به طوری که فقط نباید صاحب سرمایه اقدام کند؛ بلکه دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های ناظر هم باید کمک کنند ضمن اینکه مردم هم کالاهای باکیفیت ایرانی را خریداری کنند.

 

 

ارسال نظر