چشم‌انداز تجارت آزاد تهران- اسلام‌آباد

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۳۸

همایش تجاری ایران و پاکستان با حضور وزیر امور خارجه ایران محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان و فعالان اقتصادی دو کشور در اسلام‌آباد برگزار شد. هیات 30 نفره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز به سرپرستی حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق در این همایش حاضر شد. تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه‌های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه به‌ ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور از اهداف این سفر عنوان شده است.

وزیر امور خارجه ایران در این همایش گفت: ایران درخصوص افزایش همه ‌جانبه مناسبات با این کشور همسایه ازجمله روابط تجاری و اقتصادی با تمام توان وارد عرصه شده و در انتظار پاسخ مثبت دوستان پاکستانی است. محمدجواد ظریف افزود: ما همچنان آماده‌ایم تا نیازهای انرژی پاکستان ازجمله در زمینه نفت، گاز و برق را در هر حجمی از نیاز در اسرع وقت تامین کنیم. او درباره صادرات گاز ایران به پاکستان اظهار کرد: ایران در راستای عمل به تعهدات خود در زمینه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان تاکنون بیش از 2میلیارد دلار برای احداث این خط لوله هزینه کرده و منتظر اقدامات عملی از سوی دوستان پاکستانی جهت عمل به تعهداتشان در قرارداد خط IP هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه پاکستان هشتمین مقصد صادراتی ایران در 10ماه گذشته بوده است، گفت: حضور هیات بلندپایه اقتصادی متشکل از بخش خصوصی در این سفر حاکی از عزم جدی ایران برای توسعه بیش ‌از پیش مناسبات بازرگانی میان دو کشور دوست و برادر پاکستان است.

ظریف در مورد مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان نیز گفت: با توجه به هدف‌گذاری مقامات عالی دو کشور در سال 2016 برای رساندن مبادلات بازرگانی دوجانبه تا سقف 5 میلیارد دلار طی 5 سال باید تلاش‌های مضاعفی برای دستیابی به این راهبرد از سوی دو طرف صورت گیرد.

بنابه اظهارات رییس دستگاه دیپلماسی ایران، حجم روابط تجاری ایران و پاکستان با وجود روند افزایشی قابل ‌تحسین نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور به ‌مراتب می‌تواند بیش از این افزایش یابد که البته مهم‌ترین عامل عدم بهره‌گیری از این ظرفیت فقدان مراودات بانکی میان دو کشور است از این ‌رو مهم‌ترین اولویت در مبحث توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور باید برقراری روابط بانکی میان دو کشور باشد. ظریف یادآور شد: با وجود تمامی موانع و مشکلات همچون عدم روابط بانکی و برخی مشکلات گمرکی، حجم مبادلات اقتصادی از(860 میلیون دلار) در سال 2015 با رشد 35درصدی در سال 2016(به یک میلیارد و 160میلیون دلار) و در 3 فصل نخست سال جاری با رشد 50 درصدی به 982میلیون دلار) رسید.

به گفته او، این افزایش حاکی از ظرفیت قابل ‌ملاحظه و وجود پتانسیل‌های متعدد در حوزه همکاری‌های بازرگانی دو کشور است که در صورت برقراری روابط بانکی و دستیابی به موافقت‌نامه تجارت آزاد(FTA) حجم مبادلات تجاری دو کشور به‌ مراتب چشمگیرتر خواهد شد. وزیر خارجه ایران ادامه داد: ایران از پیوستن به هر طرحی ازجمله طرح کریدور اقتصادی چین- پاکستان(CPEC) که موجب افزایش رفاه مردم و منطقه‌یی که در دهه‌های اخیر دچار فجایعی همچون جنگ‌های تحمیلی و تنش‌های فرقه‌یی بوده، استقبال می‌کند. ظریف همچنین تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود در منطقه می‌تواند نقطه اتصال کریدور اقتصادی چین- پاکستان به بازار عظیم آسیای میانه، روسیه و قفقاز و به ‌تبع آن اروپا بوده و عاملی برای تقویت CPEC باشد. از آن سو، نایب‌رییس اتاق ایران گفت: روابط عمیق دینی، تاریخی، فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به‌ خوبی توانسته است، پیوندی قدرتمند بین دو ملت در تمام زمینه‌ها به ‌ویژه در حوزه روابط تجاری- اقتصادی و همکاری بین بخش خصوصی دو کشور ایجاد کند.

حسین سلاح‌ورزی در همایش تجاری ایران- پاکستان تصریح کرد: مقامات عالی ایران و پاکستان با تعیین هدف نیل به مبادلات دو جانبه

5 میلیارد دلاری بین دو کشور، مسوولیت سنگینی بر عهده دست‌اندرکاران روابط اقتصادی دو کشور گذاشته‌اند و حالا توپ در زمین بخش خصوصی است و ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی مکلف هستیم تا پرصلابت‌ترین گام‌ها را برداشته و بهترین اقدامات را در این راستا انجام بدهیم. سلاح‌ورزی با بیان اینکه ایران پس از سپری کردن تحریم‌های ظالمانه به پشتوانه عزم و اقتدار ملی فصل تازه‌یی از روابط خارجی را سامان می‌دهد، ادامه داد: در زمانی که اهریمن واگرایی و بی‌ثباتی در منطقه ما درحال خودنمایی است باید بتوانیم با برادری و حسن نیت و همکاری نزدیک دفع شر کرده و موانع همکاری را از سر راه دو کشور و منطقه و جهان اسلام‌ برداریم؛ کاری که جز با همت و تلاش صادقانه اعضای بخش خصوصی دو طرف میسر نخواهد شد.

نایب‌رییس اتاق ایران اظهار کرد: ایجاد فضای صحیح کسب‌وکار و تصحیح ریل‌های اقتصاد رقابتی در بازار دو کشور و ارائه متقابل اطلاعات و آمارهای اقتصادی جهت تبیین بهتر شرایط و استفاده از مزیت همسایگی برای تجارت و سرمایه‌گذاری به عنوان کلید واژه همبستگی و تحکیم پایه‌های همکاری‌ برادرانه تاثیر بسزایی خواهد داشت. او با بیان اینکه ایران و پاکستان با استفاده از پتانسیل‌های مکمل یکدیگر می‌توانند نقشی راهبردی در تحکیم امنیت و صلح جهانی ایفا کنند، افزود: بازار 400میلیون نفری منطقه و 5/1میلیارد نفری جهان اسلام می‌تواند به عنوان نقطه اتصال جوامع بعضا متفرق مسلمانان عمل کرده و با تشریک ‌مساعی و هم‌رسانی ظرفیت‌ها سد مستحکمی در برابر وسوسه کج‌اندیشان در اقصا نقاط جهان به وجود آوریم.

سلاح‌ورزی تاکید کرد: جهان امروز، جهان علم و تبدیل علم به ثروت است و فعالان بخش خصوصی دو کشور ایران و پاکستان می‌توانند با تشکیل مراکز مشترک دانش‌بنیان، پارک‌های علمی فناوری و با استفاده از منابع طبیعی و انسانی لایزال خویش لایق مصداق این تعبیر باشند. به گفته او، ایران و پاکستان در تمامی بخش‌های اقتصادی از انرژی و برق، نساجی، پزشکی و دارویی، کشاورزی و... حرف‌های زیادی برای گفتن در کنار هم دارند. نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: با وجود تمامی موانع و مشکلات موجود به ‌ویژه در حوزه روابط بانکی و برخی مشکلات گمرکی در 3 فصل نخست سال 1396 شاهد رشد 50 درصدی با رقم 982میلیون دلار مجموع مبادلات دو کشور ایران و پاکستان بودیم که شامل رشد 7درصدی صادرات ایران به پاکستان و افزایش 42درصدی صادرات پاکستان به ایران بوده است.

به گفته حسین سلاح‌ورزی، این آمارها نشان می‌دهد، توسعه روابط اقتصادی دو کشور دور از دسترس نیست اما رسیدن به هدف 5 میلیارد دلاری که توسط مقامات دو کشور تعریف شده، استفاده موثر و مفید از پتانسیل‌های بالقوه دو کشور توسط بخش‌های خصوصی طرفین را می‌طلبد. او تاکید کرد: بخش خصوصی دو کشور باید با استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی که در ایران و پاکستان وجود دارد، تعمیق و افزایش و استحکام هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف را در دستور کار خود قرار دهند و از مقامات دولتی بخواهند محدودیت‌های گمرکی، تعرفه‌یی و بانکی میان دو کشور را برطرف کنند تا بازرگانان دو کشور با فراغت بال به توسعه روابط بپردازند.

 

 

ارسال نظر