نگران برنج شب عید هستیم

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۳

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با وجود آنکه واردکنندگان تصوراتی مبنی بر فشار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت بر بانک مرکزی برای تخصیص ارز مبادله‌یی به واردات داشتند اما در جلسه آخر ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی همراه شدند تا با ارز آزاد وارد شود.

به گفته وی عدم اختصاص ارز مبادله‌یی به واردات برنج موجب می‌شود که نرخ تمام شده هر کیلو برنج برای واردکنندگان 8 تا 8هزار و 500 تومان تمام شود.

کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه عمده خریداران برنج خارجی قشر ضعیف جامعه هستند، اختصاص نیافتن ارز مبادله‌یی به واردات، حذف محصول از سبد کالای این خانوار را به همراه دارد.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج با اشاره به ضرورت تخصیص ارز مبادله‌یی بیان کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار نتوانست ارز مبادله‌یی به واردات این محصول استراتژیک اختصاص دهد؛ بنابراین باید تبعات منفی این امر نظیر افزایش قیمت در ایام پایانی سال بپذیرد.

وی افزود: اختصاص ارز مبادله‌یی و کاهش تعرفه واردات توسط وزارت جهاد در کنترل بازار برنج خارجی شب عید تاثیر بسزایی داشت درحالی که عدم صرفه اقتصادی واردات برای واردکنندگان، کمبود و گرانی در ایام پایانی سال را به همراه دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان با اظهار نگرانی از آشفتگی بازار شب عید، تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و واردات محصول با ارز آزاد، قیمت تمام شده هر کیلو برنج خارجی با احتساب حداقل سود برای وارد‌کنندگان 8هزار تومان است که در نهایت این امر آشفتگی بازار شب عید را به همراه دارد. به گفته وی، با توجه به از دست دادن زمان واردات برنج، اختصاص ارز مبادله‌یی در وضعیت کنونی فایده‌یی ندارد درحالی که با آزادسازی واردات از اول آذر و مدیریت وزارت جهاد در ایام پایانی سال بازار آرامی را پیش رو داشتیم.

 

ارسال نظر