جای خالی اتاق در تلاطم‌های نرخ ارز

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۲
جای خالی اتاق
در تلاطم‌های نرخ ارز

احمد آزادمرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

در آخرین روزها و ماه‌های آخر سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، نرخ ارز در کشور دچار تلاطم و افزایش بی‌رویه شد. این پدیده منجر به واکنش‌هایی از سوی بخش خصوصی و بخش دولتی در این مورد گردید و طبیعتا در ادامه راه نیز این واکنش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. اما از مکان و محلی که نام پارلمان بخش خصوصی را یدک می‌کشد و در آن نمایندگان بخش خصوصی از سراسر کشور حضور دارند اقدام و پیگیری لازم و مناسبی به چشم نمی‌خورد. در زمانی که برای مقابله با این پدیده تشکیلات منسجمی وجود ندارد در برابر صرافی‌ها، صف‌هایی به چشم می‌خورد که افراد فرصت طلب در آن اقدام به خرید ارز می‌کنند تا از آن به عنوان یک کالای تجاری سود برند و از رانت تفاوت قیمتی استفاده کنند. این دلالان پس از خرید ارز رسمی در چند قدمی صرافی یا گوشه دیگری از شهر یا کشور آن را به فروش می‌رسانند و همزمان در نوبت‌های بعدی دریافت ارز قرار دارند. از طرفی دولت نیز برای مهار کردن موج ایجاد شده اقدام به دستگیری تعدادی از خریداران ارز و صراف‌ها نمود تا با این حرکت خود از التهاب موج به وجود آمده بکاهد!! اما انتخاب روش مقابله با موج باید مبتنی بر اقدام کارشناسانه و منطبق با اصول صحیح اقتصاد باشد. تصمیمات اخذ شده چون این ویژگی را نداشتند افراد را از مراجعه به صرافی‌ها بازنداشتند و عطش خرید ارز در احاد جامعه باقی مانده است.

این سوال در برابر فعالین اقتصادی خود نمایی می‌کند که در این بازار بدون نظم چه باید بکنند؟ چه کسی در این شرایط حامی آنان است؟ چه کسب ارز آنان را تامین می‌کند؟ و از همه مهم‌تر آیا گران شدن ارز به نفع آنهاست یا ارز ارزان باعث سود خواهد شد؟ و این در حالی است که جامعه اقتصادی کشور از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل بخش خصوصی به نام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برخوردار است و از نظر قانونی این تشکل مشاور 3 قوه است. در این سازمان امور بین‌الملل وجود دارد که در زیرمجموعه‌اش اتاق‌های مشترک فعالند و همه این اتاق‌ها با ارز سر و کار دارند و به خوبی بالا و پایین رفتن نرخ ارز را می‌شناسند و آثار و عواقب آن را درک می‌کنند. علاوه بر آن در اتاق کمیسیون‌های مختلفی فعال است که از میان آنها می‌توان به کمیسیون صنایع یا کمیسیون سرمایه‌گذاری اشاره کرد که در آن فعالان اقتصادی در رابطه با اوضاع و احوال اقتصاد کشور به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

در رابطه با چشم‌انداز آینده اقتصاد کشور و فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری اظهارنظر می‌نمایند ولی در این شرایط فعلی که ‌باید این قسمت‌های اتاق در جلسات هیات نمایدگان اظهارنظر کنند و مسوولان مرتبط با ارز را در صحن اتاق به چالش بکشند جای خود را به تذکرات یک دقیقه‌یی و ده دقیقه‌یی داده‌اند که سال‌هاست اجرایی می‌شود و دردی هم دوا نکرده است. با این حساب جا دارد برای پایان دادن به اظهارنظرهای متفاوت که گاهی از دهان اتاقی‌ها بیرون می‌آید که می‌گویند گران بودن نرخ ارز به نفع صنعت است و در مقابل یک اقتصاددان اظهارنظر می‌کند که این اظهارنظرها مخصوص علمای علم اقتصاد است. جلسات هیات نمایندگان را باید در جهت آگاهی بخشی به بخش دولتی و خصوصی، با همه مرتبطین و دست اندرکاران نرخ ارز تشکیل و تا رسیدن به نتیجه مطلوب به مذاکره ادامه دهند.

 

 

ارسال نظر