اصناف خواهان شفاف‌سازی هستند

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۶۹
اصناف خواهان شفاف‌سازی هستند

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده در چند مرحله از یک کالا، خدمات یا مواد اولیه، به بخش تولید آسیب وارد می‌کند. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف ایران علی فاضلی در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند اصناف نمی‌خواهند در شفاف‌سازی نظام مالیاتی کمک کنند اما چنین نیست؛ اصناف از دریافت مالیات مضاعف از یک کالا گلایه دارند. او تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای مدت ۵ سال به صورت آزمایشی تصویب کرده بود اما چند سال هم آن را تمدید کرد در حالی که باید حدود و ثغور آن را درست تعریف می‌کرد؛ چون وقتی در چند مرحله برای یک کالا یا خدمات یا مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود، ظلم به تولید کشور است. رییس اتاق اصناف ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بخش صنایع چرم هیچ نیازی به واردات نیست، ‌گفت: واردات این بخش در گذشته حدود 2.8 میلیارد دلار بود که در حال حاضر به 1.5 میلیارد دلاری کاهش یافته است. علی فاضلی روز گذشته در مراسم آغاز عرضه کفش چرم ایرانی در 100 فروشگاه تهران افزود: پس از اینکه این کار توسط اتحادیه پوشاک انجام و 100 فروشگاه عرضه پوشاک در تهران اقدام به عرضه و فروش پوشاک «ساخت ایران» کردند، از امروز 100 عضو از اتحادیه کفش چرم دست دوز با هماهنگی اتحادیه مربوطه اقدام به این کار کردند.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اتاق اصناف ایران در سال جاری یکی از اهدافی را که به جد دنبال کرد، برند‌سازی برای کالای ایرانی بود، افزود: برند‌سازی در حوزه پوشاک، صنایع‌چرم و چاب بسته‌بندی با جدیت در حال پیگیری است. او بیان کرد: عرضه پوشاک ساخت ایران توسط اصناف در سه استان شروع شده و فروشگاه‌هایی که اقدام به این کار می‌کنند، به غیر از کالای ایرانی هیچ کالای دیگری را عرضه نمی‌کند. رییس اتاق اصناف ایران اظهارکرد: نگاه به مزیت‌های داخلی جز اهداف اقتصاد مقاومتی است که اصناف برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و این کار را ادامه خواهند داد. او با بیان اینکه واردات به صنف کفش لطمه فراوانی زده است، گفت: در حالی که در بخش صنایع چرم هیچ گونه نیازی به واردات وجود ندارد، اما میزان واردات این بخش در سال‌های گذشته حدود 2.8 میلیارد دلار بود که این رقم در حال حاضر به 1.5میلیارد دلار کاهش یافته است. فاضلی گفت: برای توجه به مزیت‌ها حتما باید بحث مبارزه با قاچاق در دستور کار قرار بگیرد. او افزود: اقداماتی برای جلوگیری از واردات انجام شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده‌اند که سال آینده در کارگروه مشخصی این اقدامات را عملی‌تر کنند.

رییس اتاق اصناف ایران بیان کرد: برای ایجاد رقابت در حوزه‌های صنعتی مختلف از جمله پوشاک و کیف و کفش حضور برخی برندها در کشور لازم است، اما حضور آنها باید سازمان یافته باشد و نباید اجازه داد که برندهای دسته دوم و سوم به کشور وارد شوند.

از سوی دیگر، رییس اتحادیه کفش چرم دست‌دوز تهران با بیان اینکه ۵۰ برند کیف و کفش خارجی در تهران فعال است، گفت: کشورهای صادرکننده کفش و پوشاک مثل چین، ترکیه و ایتالیا اجازه تصاحب ذره‌یی از بازار خود را به ما نمی‌دهند. رسول شجری در مورد وضعیت تولید و صادرات کفش چرم دست‌دوز افزود: در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت تولید می‌کنیم و توان صادرات و تصاحب بازارهای صادراتی را نداریم. او با بیان اینکه برای صادرات علاوه بر اتحادیه سیستم بانکی کشور و وزارت خارجه و سایر بخش‌های مرتبط باید اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: به دلیل رکود و مشکلات اقتصادی با نصف ظرفیت تولید کار می‌کنیم، در حالی که اگر از تمام پتانسیل خود در این بخش استفاده کنیم، مطمئنا شرایط بهتری خواهیم داشت. شجری برای به دست آوردن بازار صادراتی چین چه اقدامی انجام شده است، گفت: چین فقط صادر‌کننده است، آنها شرایطی را مهیا می‌کنند و دام پهن می‌کنند تا بازار ما را به دست آورند. او با تاکید بر اینکه چین به همه دنیا کیف و کفش صادر می‌کند، افزود: ما از مسوولان گلایه‌مند هستیم که درهای واردات را باز کرده‌اند، تا انواع و اقسام برندهای مختلف پوشاک و کفش ترک، چین و ایتالیا به کشورهای وارد شود. رییس اتحادیه کفش چرم دست‌دوز تهران اظهارکرد: در حالی که آنها اجازه تصاحب اندکی از بازار خود را به ما نمی‌دهند و در مقابل واردات کالاهای ما اقدامات سخت‌گیرانه‌یی دارند، اما بازار ما به راحتی در اختیار آنهاست. او گفت: در استای حمایت از تولید ملی و حمایت از مصرف‌کننده ایرانی از دوشنبه 14 اسفند 96 طرح عرضه کفش چرم ایرانی توسط 100 فروشگاه در سطح شهر تهران آغاز می‌شود. رییس اتحادیه فرش چرم دست دوز تهران با بیان اینکه پس از اجرای این طرح توسط اتحادیه پوشاک از امروز این طرح توسط اتحادیه کفش چرم دست دوز تهران آغاز می‌شود، افزود: تمام کالاهای عرضه شده با کیفیت و قیمت مناسب زیرنظر اتحادیه عرضه می‌شود.

 

 

ارسال نظر