حذف واسطه‌ها در طلای سرخ

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۳۳
حذف واسطه‌ها در طلای سرخ

روی سایت این استارت آپ نوشته شده: « کشمون یک بازار آنلاین هست که شما و کشاورزهای منتخب زعفرون بتونین هم رو پیدا کنین... » زعفران گران‌ترین ادویه جهان، گیاه بسیار عجیبی است که نام «طلای سرخ» را یدک می‌کشد و تنها در بخش‌های محدودی از جهان امکان کشت دارد که یکی از این پهنه‌ها ایران و در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی است.

 در این بین البته باید شهر قائن و روستاهای اطراف آن را بهشت زعفران جهان نامید، منطقه‌یی که سالانه بخش مهمی از بهترین زعفران جهان در آن و به دست کشاورزان تولید می‌شود. کشاورزانی که البته با وجود تلاش‌های بسیار سود چندانی از این دست رنج نصیبشان نمی‌شود و این واسطه‌ها هستند که سود اصلی را به دست می‌آورند تا جایی که بسیاری از کشاورزان برای گذراندن روزگار مجبور می‌شوند محصول سالانه خود را پیش از برداشت با قیمیتی بسیار نازل پیش فروش کنند. اما حالا در این شرایط استارت‌آپی راه‌اندازی شده است که به کمک این کشاورزان آمده و تلاش دارد تا به حفظ محیط زیست و آب به عنوان اصلی‌ترین منبع طبیعی این منطقه هم کمک کند. استارت‌آپی با عنوان کشمون که از سوی سه جوان که اهل یکی از روستاهای شهر قائن هستند راه‌اندازی شده است و در واقع در فروش زعفران کشاورزان واسطه‌ها را حذف کرده و مشتریان خودشان می‌توانند مستقیم از کشاورزان خرید داشته باشند.  به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران؛ محمد و حمزه قائم‌پناه به همراه سیامک خرمی سایتی را راه‌اندازی کرده‌اند که به صورت آنلاین امکان خرید زعفران را آن هم به صورت مستقیم برای مشتریان فراهم می‌کنند. افراد می‌توانند با مراجعه به «سایت کشمون» و دیدن صفحه‌های کشاورزان و محصولات زعفرانشان و خلوص و کیفیت آن و البته قیمت به صورت مستقیم و آنلاین اقدام به خرید کنید.

همچنین یکی از ویژگی‌های این سایت استارت آپی این است که شما می‌توانید تا حدودی با زندگی کشاورزانی که از آنها خرید می‌کنید، آشنا شوید و تصاویری از آنها و خانواده و زندگی روزمره‌شان را روی «سایت کشمون» ببیندید. برای مثال در صفحه کشاورزی که حسن میدیو معرفی شده است، نوشته شده:«حسن حاجی‌نژاد یا حسن میدیو تا 15سال پیش یک بقالی کوچک داشت ولی بعد از آن به کشاورزی رو آورد. او یک کشاورز راحتگیر است. او سر ظهر که آفتاب تیز است به کشمون نمی‌رود؛ اما مصر است که امورات کشاورزی‌اش را درست و با کیفیت انجام بدهد. به عنوان نمونه او در مزارع زعفران به هیچ عنوان از کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌کند. برای کشاورزها استفاده از کود شیمیایی بسیار ساده‌تر است چون تهیه آن از کود حیوانی کم هزینه‌تر است همچنین کود شیمیایی حجم و وزن کمتری دارد و پخش کردن آن در مزرعه آسان‌تر است. ولی کود حیوانی با زحمت بیشتری باید به سر زمین حمل شود و بعد در مزرعه پخش بشود. حسن حاجی‌نژاد را حسن میدیو صدا می‌زنند، چون نام پدرش مهدی بوده است و در واقع اشاره به این دارد که او حسن، فرزند مهدی است...»

اما اصلا داستان کشمون چگونه شکل گرفته است؛ روی سایت این استارت آپ نوشته شده: «کشمون یک بازار آنلاین هست که شما و کشاورزهای منتخب زعفرون بتونین هم رو پیدا کنین، ارتباط داشته باشین و از هم زعفرون بخرین. ما، محمد و حمزه قائم‌پناه، فرزند یک کشاورز در قاین هستیم. ما به همراه سیامک خرمی یکی از دوستانمون، بنیان گذارهای کشمون هستیم. پدر بزرگمون، یوسف قائم پناه گفته بود «وقتی که بمیرم دستم به بیلم خواهد بود» و آخرین لحظه زندگی‌اش در مزرعه درحال درو کردن گندم بود. ما از وضع زندگی خودمون ناراضی بودیم و می‌خواستیم زندگی مون رو بهتر کنیم. اما می‌خواستیم که دنیا هم جای بهتری باشه و این طوری بود که کشمون شکل گرفت.»

 البته یکی از ویژگی‌های کشمون در کنار ایجاد امکان خرید و فروش بی‌واسطه زعفران توجهش به آب و توسعه پایدار هست؛ در این باره در سایت آنها نوشته شده: « توی شهر ما 12 قنات بوده که آخریشون سال 94 خشک شد. حالا به جا شون صدها چاه عمیق هست. قنات‌ها یه روش پایدار برای برداشت از سفره آب زیر زمینی بودن. اما الان سفره آب زیرزمینی قاین هر سال داره نیم متر می‌ره پایین‌تر و چاه‌های عمیق، هی عمیق‌تر می‌شن و آبها هی شورتر. از طرف دیگه پیاز زعفرون به شوری حساسه. » ایده و امید بنیانگذاران کشمون این هست که بتوانند مردم منطقه را به کشت زعفران بدون استفاده از چاه‌های عمیق و در نهایت احیا دوباره قنات‌های محلی تشویق کنند.

اما خرید مستقیم از کشاورزان جز اینکه واسطه‌ها را حذف می‌کند، یک خوبی بزرگ دیگر هم دارد اینکه شما زعفران مخلوط نمی‌خرید در سایت کشمون نوشته شده:«زعفران کشاورزهای مختلف با هم قاطی می‌شود و معلوم نمی‌شود، چه کسی با کیفیت کار کرده، مواد شیمیایی نزده و با هزینه بیشتر به زعفرانش کودهای حیوانی و طبیعی داده و… وقتی واسطه‌ها زعفران رو از کشاورزان می‌خرند، همه رو به یک قیمت می‌خرند.»

ایده کشمون از زمان راه‌اندازی این استارت آپ تاکنون با استقبال خوب کشاورزان محلی و مشتریان زعفران رو به رو شده همچنین برای بنیانگذاران آن هم باتوجه به خلاقیت بالایشان پیشرفت‌هایی را به دنبال داشته که آخرین آن برنده شدنشان در رقابت کارزار و کسب جایزه 50 میلیون تومانی بود.

 

 

ارسال نظر