اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۲۱

بخشنامه جدید اصناف برای کنترل قیمت‎ها

تسنیم    رییس اتاق اصناف ایران گفت: فروش فوق‌العاده و فصلی انتهای سال با نظارت و کنترل اصناف شهر‌های مختلف اجرا می‌شود. علی فاضلی افزود: در روزهای آتی فروش آخر سال آغاز می‌شود و ما در بخشنامه‌یی به تمام اتا‌‌ق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کردیم که به صورت فعال در بازرسی و کنترل بازار حضور جدی داشته باشند. او تصریح کرد: مردم اگر شکایتی از کیفیت یا قیمت کالایی داشتند با تلفن 124 تماس بگیرند و ما به سرعت به این نوع شکایت‌ها رسیدگی خواهیم کرد. فاضلی درباره چگونگی حمایت از تولیدات و کالاهای ساخت ایران گفت: هم‌اکنون 42 رسته صنفی از معافیت پرداخت حق بیمه کارگران تا 5 نفر برخوردارند و ما به دولت پیشنهاد دادیم که این تعداد به 60 رسته صنفی برسد. رییس اتاق اصناف ایران تولید ملی را نیازمند حمایت بازار پولی مالی کشور دانست و افزود: نظام پولی و مالی کشور باید در خدمت تولید باشد متاسفانه اکنون بیش از عمل تنها شعار داده می‌شود. او گفت: هم‌اکنون تسهیلات با 18 درصد به صورت اسمی و 21.5 درصد به صورت رسمی به دست تولید‌کننده می‌رسد که نمی‌توان با این ارقام شعار اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد.

آغاز فعالیت 100 فروشگاه با برند ایرانی

رییس اتحادیه پوشاک تهران از فعالیت بیش از 100 فروشگاه پوشاک با نام و برند ایرانی در سطح شهر تهران خبر داد وگفت: قصد داریم تعداد فروشگاه‌های برند ایرانی را به یکهزار واحد برسانیم.

ابوالقاسم شیرازی در مراسم افتتاحیه فروشگاه پوشاک ایرانی (کنز) که با حضور رییس اتاق اصناف ایران و کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: با خرید کالای ایرانی تعداد کثیری از جوانان که بیکار هستند به مجموعه کار و اشتغال خواهند پیوست و این به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

در همین راستا اتحادیه پوشاک تهران تلاش کرده تا فروشگاه‌ها را برای فروش کالای ایرانی ترغیب کند و در این مسیر فروشگاه‌ها را به تولیدکنندگان متصل کرده‌ایم تا عرضه مستقیم کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب و تنوع بالا را شاهد باشیم. وی تصریح کرد: در بخش پوشاک تولیدات داخلی قابل رقابت با برندهای خارجی هستند و در این فروشگاه ۲۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند. این در حالی است که در حقیقت صد تولیدکننده با این مجموعه در حال همکاری هستند که هر تولیدکننده حداقل ۱۰ کارگر دارد و به صورت غیرمستقیم صدنفر مشغول به کار شده‌اند این اقدامی است که اتحادیه پوشاک تهران برای حمایت از تولید داخلی در نظر گرفته است.

شیرازی در بخش دیگری از این آیین افزود: فروشگاه‌های پوشاک کشور با حداقل سود و فروش پایین فعالیت می‌کنند و زمانی که فروشگاهی ۲۵ نفر جذب کار کرده برای پرداخت حقوق و بیمه پرسنل در شرایط رکود نیاز به حمایت دارد و مالیات این واحدها باید به گونه‌یی باشد که تولیدکننده توان پرداخت آن را داشت باشد و در بحث مالیات و بیمه باید تولیدکنندگان دیده شوند. رییس اتحادیه پوشاک تهران افزود: اگر مجلس و دولت عملا حمایتی در زمینه برداشتن موانع تولید و در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌یی و پایین آوردن قیمت تمام‌شده کالا از تولید ایرانی نداشته باشند قطعا فعالیت این فروشگاه‌ها و تولیدی‌ها خیلی مدت‌دار نخواهد بود.

حالا که انگیزه‌یی برای تولیدکننده ایرانی پیدا شده نباید امید و توان کار را از آنان گرفت. شیرازی تاکید کرد: تا اواسط اسفندماه صد فروشگاه با نام و برند ایرانی در شهر تهران شروع به کار خواهند کرد و به دنبال توسعه این فروشگاه‌ها هستیم. در حال حاضر ۲۰ هزار واحد فروشنده در تهران داریم که در رکود به سر می‌برند و فروش برندهای خارجی به منازل و شوهای خانگی و فضای مجازی سرایت پیدا کرده و ما به دنبال ترغیب فروشندگان و مصرف‌کنندگان برای خرید کالای با کیفیت و نام ایرانی هستیم.

شرط بهره‌ور شدن بخش خصوصی

ایرنا    نائب رییس اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی نیازمند فضایی رقابتی در اقتصاد کشور است و مطمئنا در این فضا نسبت به بخش‌های دولتی و عمومی بهره‌وری بالاتری خواهد داشت و برنده خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با بیان اینکه بخش‌های عمومی و شبه‌دولتی نسبت به بخش خصوصی از امتیازهایی برخوردار هستند، گفت: بخش خصوصی برای فعالیت در اقتصاد کشور نیازمند فضایی رقابتی است.

مسعود خوانساری افزود: در شرایط کنونی بازار برای بخش خصوصی رقابتی نیست و میان بخش‌های عمومی و خصوصی تمایزهایی در برخورداری از امتیازها وجود دارد. او ادامه داد: در صورتی‌که بخش‌های خصوصی و عمومی در فضای رقابتی کاملی فعالیت کنند، بطور حتم بخش خصوصی برنده است؛ زیرا هم بهره‌وری و هم کارایی بخش خصوصی نسبت به بخش عمومی بالاتر است. رییس اتاق تهران در مورد حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت: تا زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، این نگاه وجود داشت که اقتصاد باید توسط دولت اداره شود اما بعدازاینکه نتایج این نگاه مشخص شد، به سمت تقویت بخش خصوصی حرکت کردیم.

 خوانساری با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری بر واگذاری امور به بخش خصوصی، گفت: در شرایط کنونی فعالان بخش خصوصی به دنبال بازاری رقابتی با بخش‌های دولتی هستند. او اضافه کرد: به اعتقاد رییس‌جمهوری، اگر قرار است اقتصاد حرکت کند باید بخش خصوصی در کشور فعال شود؛ البته این امر تنها در اختیار دولت نیست و قطعا نهادهای دیگر هم موثر هستند.

 

ارسال نظر