اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۹۵

راهبردهایی برای تقویت بخش‌خصوصی

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| روز گذشته رییس اتاق اصناف ایران و رییس اتاق ایران در محل ساختمان اتاق اصناف ایران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این نشست در راستای اهداف مشترک دو اتاق و تقویت همکاری‌های فی‌مابین که مدتی است در دستور کار قرار گرفته، برگزار شد. در این جلسه طرفین بر تقویت دبیرخانه پارلمان بخش‌خصوصی به عنوان ابزاری مهم برای پیگیری و دستیابی به فعالان اقتصادی بخش غیردولتی در کشور تاکید کردند. در این نشست مقرر شد تا پیشنهادات هر دو اتاق با هدف تبیین و تشریح چگونگی حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی در قالب یک برنامه مدون به دولت ارائه شود. از دیگر موضوعات این جلسه می‌توان به تعیین راهبردی معین برای اعلام مواضع ۲ اتاق اصناف و بازرگانی اشاره کرد. در همین راستا طرفین تاکید کردند که مواضع رسمی اتاق‌های اصناف و بازرگانی ایران تنها از طریق روسای ۲ اتاق یا نمایندگان رسمی معرفی شده اعلام می‌شود. در این جلسه که در فضایی صمیمی برگزار شد، علی فاضلی و غلامحسین شافعی بر ضرورت هماهنگی‌های بیشتر و تدوین راهبردهای مشترک برای نیل به اهداف بخش خصوصی، تاکید کردند.

اثر نرخ ارز بر قیمت کفش‌

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی گفت: از آنجا که کالاهای خارجی به مساله قیمت ارز وابسته هستند، قیمت ارز هر چه بالاتر برود، قیمت کالاها هم بیشتر می‌شود اما در جلساتی که با همکاران‌مان داشتیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و جلوی گرانی را بگیریم. علی اژدرکش در مورد نظارت در روزهای پایانی سال می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا نظارت را جدی بگیریم و از طریق تعامل و صحبت از تخلف جلوگیری کنیم تا از هر گونه التهاب در بازار جلوگیری کنیم. به گفته او؛ بارها در تعامل با همکاران‌مان اعلام کرده‌ایم که روزهای پایانی سال را کنترل می‌کنیم و با وجود امکان سودآوری و فروش بالا، شب عید را به مردم فکر می‌کنیم. در واقع این نحوه مواجهه ما برای جلوگیری از افزایش قیمت شب عید است. باید دست در دست هم کمک کنیم تا بازار را کنترل کنیم. اژدرکش درباره تامین مواد اولیه برای تولید که از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: در بحث تولید وسایل چرمی چون کیف و کفش و… مواد اولیه‌یی هستند که از خارج وارد می‌شود. موادی که کمتر از ۱۰ کمپانی در تمام دنیا تولید می‌کنند و ماده‌یی نیست که دسترسی به آن راحت باشد. او افزود: بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل قیمت مواد اولیه است که باید به واسطه ارز خریداری‌شان کرد؛ همچنین موضوع ماشین‌آلات و تکنولوژی خارجی است که باید وارد و در کشور نهادینه‌ شود و از طرفی تکنیسین خارجی که به دلار حقوق می‌گیرد. اینها بخشی از دلایل افزایش قیمت در حوزه کالای چرم است که البته اجتناب‌ناپذیر است.

 رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی در مورد قوانین کسب و کار که مانند دست‌انداز جلو پیشرفت را می‌گیرند، گفت: ما کشور در حال توسعه هستیم که قوانینی متناسب با شرایط خودش را می‌طلبد. قوانین دست و پاگیر زیاد است؛ گاهی برخی قوانین دیگر کشورها را بدون در نظر گرفتن شرایطش برای ایران پیاده‌ می‌کنیم که جواب نمی‌دهد و گاهی هم، قانون‌هایی را در پیش می‌گیریم که مناسب وضعیت است. اما این قوانین دست و پا شکسته عملی می‌شود و کمک قابل توجهی به بهبود وضع نمی‌کند. اژدرکش به موضوع فروش فوق‌العاده نیز اشاره کرد و گفت: بهترین راه‌حل برای ما، فروش فوق‌العاده است. این موضوع هم به مصرف‌کننده کمک می‌کند و هم به فروشنده و تولیدکننده. علاوه بر این برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند به رونق و کسب و کار کمک کند.

حباب قیمتی در برنج ایرانی

ایسنا| درحالی‌که معاون وزیر کشاورزی اعلام کرده که برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها تا ۱۸ درصد ارزان شده است، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید برنج ایرانی ارزان نشده بلکه حباب قیمتی آن از بین رفته است. از سوی دیگر برنج هندی ۲۵ درصد گران شده است. طی دو روز گذشته علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که این وزارتخانه در پی کاهش قیمت و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان، برنج را خریداری و ذخیره‌سازی می‌کند. در این باره محمد آقاطاهر، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است که قیمت برنج در عمده‌فروشی‌ها کاهش نیافته و چنین مساله‌یی قابل تایید نیست.

البته در سال گذشته حباب قیمتی به وجود آمد و با افزایش و کاهش قیمت این محصول مواجه شدیم که احتمالا منظور این مقام مسوول، کاهش قیمت نسبت به این بازه زمانی بود. او افزود: اینگونه مقایسه قیمت برنج درست نیست، چراکه بازار برنج در آن بازه زمانی خاص یعنی همین ایام در سال گذشته متلاطم شده بود و مجددا پس از گذشت مدتی نه چندان طولانی به حالت سابق برگشت و قیمت این محصول استراتژیک در سال گذشته با امروز تفاوت چندانی نداشته است. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت برنج هندی ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: هم‌اکنون هر کیلوگرم برنج هندی در عمده‌فروشی‌ها 6 هزار 200 تا 6 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود و هر کیلوگرم برنج ایرانی به صورت عمده‌فروشی 8 هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. البته قیمت برنج‌های خاص که ویژگی‌های خاصی هم دارند و میزان تولید و عرضه آنها بسیار کم است، متفاوت و کمی بالاتر از دیگر انواع برنج ایرانی است. آقاطاهر تاکید کرد: هم‌اکنون هیچ مشکلی در عرضه برنج وجود ندارد و مشکلی برای تامین بازار طی ماه‌های پیش‌رو و حتی سال آینده نیز نداریم.

 

 

ارسال نظر