اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۴۸

ایران تولیدکننده محصولات ارگانیک

باشگاه خبرنگاران| رییس انجمن ارگانیک گفت: ایران در بین 179 کشور تولید‌کننده محصولات ارگانیک در جایگاه 42 قرار دارد. رضا نورانی با اشاره به اینکه از 196 کشور دنیا، 179 کشور به سمت تولید محصولات ارگانیک رفتند، اظهار کرد: تا سال85، ایران در رنکینگ ارگانیک جهانی قرار نداشت که از آن سال به بعد با تلاش تشکل‌ها، جز کشورهای موفق در تولید این محصولات قرار گرفتیم. او افزود: ایران، یکی از قطب‌های منابع طبیعی دنیاست که درصورت حمایت‌های دولت، می‌توان جزو 20 کشور برتر تولید محصولات ارگانیک قرار گرفت. نورانی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک یک کار ملی است، گفت: در راس این هرم دولت باید قرار گیرد و تنها تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوان دولت، اقدام به فعالیت در این بخش کنند. این مقام مسوول ادامه داد: طی 11 سال اخیر، تشکل‌های بخش خصوصی با حمایت اتاق‌های بازرگانی توانستند در استان‌های مختلف اقدام به برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ملی رایگان در زمینه تولید محصولات ارگانیک کنند که این امر در سلامت جامعه و حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد. نورانی با اشاره به ضرورت ارتقای افزایش تولید محصولات ارگانیک برای حفظ سلامت جامعه تصریح کرد: با وجود بیماری‌های مختلف همچون سرطان‌ها و آلزایمر که منشأ اصلی آن مواد غذایی است، افزایش تولید محصولات سالم برای جامعه سالم باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات ارگانیک در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: انتظار می‌رود که در زمینه تولید محصولات ارگانیک با رشد قابل ملاحظه‌یی روبه‌رو شویم. او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در 179 کشور دنیا بیش از 50 میلیون هکتار است، بیان کرد: در سال 2014 گردش مالی محصولات ارگانیک جهان حدود 80 میلیارد دلار بود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2017 به رقم بالای 100 میلیارد دلار برسد. به گفته نورانی، براساس آخرین آمار میزان تولید محصولات ارگانیک در سال 2015 نسبت به 2014 حدود 14.5 درصد و تعداد تولیدکنندگان 7.2 درصد رشد داشته است. رییس انجمن ارگانیک با اشاره به اینکه استرالیا با 22 میلیون و 600 هزارهکتار بالاترین سطح ارگانیک را به خوداختصاص داده است، گفت: آرژانتین، امریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا، فرانسه، اروگوئه، هند، آلمان و ایران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نورانی سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در اروپا را 12 میلیون و 700 هزار هکتار، امریکای لاتین 6 میلیون و 700 هزار هکتار، آسیا 4 میلیون هکتار و امریکای شمالی را 3 میلیون و 700 هزار هکتار اعلام کرد. این مقام مسوول تصریح کرد: هند با 585 هزار کشاورز، اتیوبی با 203 هزار و مکزیک با 200 هزار کشاورز در رتبه برتر از لحاظ تعداد تولیدکنندگان ارگانیک قرار دارند. او یاد آور شد: تا پایان سال 2017 پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت ارگانیک ایران از سه هزار هکتار عبور کند که با وجود پتاسیل بالای کشور باید قدم‌های بهتری در این زمینه برداشته شود. به گفته نورانی، کشورهای امریکا با 35 میلیارد و 500 میلیون یورو، آلمان 8 میلیارد و 600 هزار یورو و فرانسه 5 میلیارد و 500 هزار یورو بالاترین سهم بازار محصولات ارگانیک در دنیا را به خود اختصاص دادند

راه‌اندازی دفتر نمایندگی «ایران و اوکراین»

پایگاه خبری اتاق ایران|  دفتر نمایندگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در آیینی با حضور معاون اقتصادی استاندار قزوین، در این شهر راه‌اندازی شد. رییس اتاق قزوین در حاشیه این مراسم با اشاره به منفی بودن تراز تجاری ایران با اوکراین، بر ضرورت توسعه صادرات به این کشور تاکید کرد. این دفتر نمایندگی با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین افتتاح و بطور رسمی فعالیت خود را در استان قزوین آغاز کرد. سال گذشته، پنج درصد از صادرات کالاهای ایران به اوکراین، از استان قزوین صورت گرفته و شیشه مهم‌ترین کالایی بوده که بیشترین حجم صادرات این استان به کشور اوکراین را به خود اختصاص داده است. رییس اتاق قزوین بازار کشور اوکراین را بکر و دست‌نخورده توصیف کرد و افزود: متاسفانه سال گذشته فقط ۳۰ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد اما در مقابل در همین مدت ۶۰۰ میلیون دلار کالا از اوکراین به ایران صادرشده و تراز تجاری ما به‌شدت به نفع اوکراینی‌ها منفی است. به اعتقاد علیرضا کشاورز قاسمی، زمینه توسعه تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اروپای وجود دارد و باید با حمایت دستگاه دیپلماسی و همت بازرگانان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، به‌گونه که تراز منفی تجارت ما با برخی از کشورها این منطقه بهبود پیدا کند. همچنین برگزاری کارگاه آموزشی «چگونه با اوکراین تجارت کنیم» جزو برنامه‌هایی بود که هم‌زمان با راه‌اندازی دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در قزوین، در سازمان صنعت معدن و تجارت این استان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشورمان ارتباط تنگاتنگی با تجار و بازرگانان دارد، گفت: کشور اوکراین ازجمله کشورهایی است که از دیرباز با ایران روابط حسنه داشته اما هنوز حجم روابط اقتصادی دو کشور قابل‌افزایش است و تجار و بازرگانان ایران باید به کمک دیپلماسی اقتصادی و با حمایت وزارت امور خارجه، در مسیر توسعه روابط با این کشور قدم بردارند. حمیدرضا قادی با تاکید بر ضرورت برپایی نمایشگاهی از توانمندی‌های اقتصادی استان قزوین در کشور اوکراین، ابراز امیدواری کرد: در پایان برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی برای گسترش مناسبات اقتصادی با همتایان اوکراینی منعقد شود. به گفته قادی، نفت، انرژی، ترانزیت کالا، صنایع پیشرفته و تولید محصولات کشاورزی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور به شمار می‌رود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز در این کارگاه آموزشی به ظرفیت‌های قزوین در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی اشاره و بر ضرورت معرفی توانمندی‌های استان برای سرمایه‌گذاران اوکراینی تاکید کرد. کشاورز قاسمی با اشاره به اینکه کشور اوکراین در زمینه فلزات، فولاد، ذرت و غلات پیشرو است، اظهار کرد: در مقابل استان قزوین نیز در زمینه کشمش، خرما، کاشی و سرامیک ظرفیت خوبی دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تبادل کالا و تجارت بین‌المللی شود.

 

ارسال نظر