اشتغال‌زایی دیجیتال مهم‌ترین اولویت دولت است

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۷۸
اشتغال‌زایی دیجیتال مهم‌ترین اولویت دولت است

 40 هزار میلیارد تومان سهم اقتصاد کشور در حوزه دیجیتال است

گروه  بنگاه‌ها    

اقتصاد ایران در شرایطی هنوز درحال سبک سنگین کردن مزایای اقتصاد دانش بنیان است که کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مدت‌هاست درحال بهره‌برداری از مزایای حوزه‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف اقتصادی خود هستند؛ بخشی که امروز بیشتر از هر حوزه دیگری در فرآیند اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و نهایتا بهبود فضای کسب وکار تاثیرگذار است.

در روزهای پایانی هفته و در ایامی که افکار عمومی ایرانیان معطوف نخستین ‌بارش‌های زمستانی و موضوع قدس شریف بود، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مازندران اعداد و ارقام جالب توجهی از سهمی که دولت برای مشاغل حوزه دیجیتال در نظر گرفته است، ارائه کرد که با استفاده از آن می‌توان نوری به ابعاد مختلف این نوع مشاغل در کشورمان تاباند.

مرتضی براری سهم مشاغل دیجیتال در اقتصاد کشورمان را رقمی حول و حوش 40هزارمیلیارد تومان برآورده کرده است. عددی که نشان می‌دهد، دولت قصد دارد بخش قابل توجهی از مطالبات اشتغال‌زایی کشور را از طریق مشاغل آنلاین و دیجیتال پاسخ دهد.

 معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد اشتغال در حوزه ‌آی سی تی به عنوان یک زیرساخت مهم جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است.

براری شامگاه پنج‌شنبه در همایش بزرگداشت روز مجلس در شهرستان نور افزود: دولت لایحه‌یی با موضوع پرداخت تسهیلات در قالب کمک به اشتغال با اعتباری حدود 5 هزارمیلیارد ریال تحت عنوان تبصره 18 به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.

وی اظهار کرد: 200هزارمیلیارد ریال نیز در قالب اشتغال تسهیلات روستایی در حوزه‌ آی‌سی‌تی در دولت سیاست‌گذاری شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌اکنون منابع بانکی و زیرساخت‌های لازم در این حوزه فراهم است و حدود 10درصد جمعیت خلاق کشور هم برای فعالیت در این بخش شناسایی شده که از وجود آنها استفاده می‌شود.

براری با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه فراهم‌سازی زیرساخت‌های ‌آی سی تی در شهرستان نور حدود 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد، افزود که امسال نیز این سرمایه‌گذاری درحال انجام است.

وی گفت که با به بار نشستن این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان از طریق گوشی‌های تلفن همراه به آسانی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری منطقه را به مخاطبان به ویژه مسافران و گردشگران معرفی کرد.

 رشد مشاغل آنلاین

 معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد دیجیتال یا‌ آی‌سی‌تی در دنیا به ‌شدت درحال رشد است و این اقتصاد در کشور یک سبد 40هزارمیلیارد تومانی دارد.

مرتضی براری افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور رونق اقتصادی یعنی خلق ثروت حداکثری از ظرفیت‌های کشور و همواره مورد تاکید رهبری در همه سال‌های گذشته بوده و شعار هر سال یک دهه گذشته نیز تولید و رونق اقتصادی و اشتغال بوده است.

وی اشتغال و رونق اقتصادی را دغدغه شهرستان‌های مازندران ازجمله محمودآباد برشمرد و افزود: سبدهای درآمدی استان مازندران کشاورزی، طیور، ‌گردشگری و صنایع مرتبط با دریاست و یکی از سبدهای جدید می‌تواند حوزه ‌آی سی تی باشد.

معاون پارلمانی وزیر ارتباطات اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال یا ‌آی سی تی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است یعنی اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری و نیروی انسانی است.

براری ادامه داد: در نسل چهارم دانشگاه‌ها که شامل نوآوری، کارآفرینی و خلاقیت است پس از نسل‌های اول و دوم و سوم با عناوین آموزش، پژوهش و فناوری می‌توان با جمعیت 5 میلیونی دانشجو به عنوان سرمایه نظام، خلاقیت در اقتصاد ایجاد کرد.

 نقش دانشجویان در مشاغل آنلاین

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: دانشجو امروز ظرفیت نظام است و باید تلاش کنیم این ظرفیت به تهدید تبدیل نشود، امروز مهم‌ترین دغدغه استان‌ها بیکاری قشر دانشجو است پس چگونگی خلق این اقتصاد و سبد سوال است.

براری افزود: ‌آی سی تی هم خود، یک ظرفیت و زیرساخت و موتور توسعه است و هم با آن می‌توان اقتصاد گردشگری استان مازندران را ارتقا داد.

وی گفت: با ورود ‌آی تی به صنعت بانکداری و سیستم ‌آی تی ‌ام به عنون نمونه و کار با موبایل هزینه‌ها کاهش یافت، رفاه، بهره‌وری، کیفیت و تنوع خدمات افزایش یافته چون شاخص‌های توسعه را افزایش داده یا در صنعت حمل و نقل کاهش آلودگی، ترافیک، مصرف سوخت و استهلاک ماشین را به دنبال داشته و امروزه دولت به جد دنبال این موضوع است.

وی افزود: نخستین قانونی که در دولت یازدهم در مجلس تصویب شد، قانون مرتبط با وزارت ارتباطات بود که یک مصوبه چند خطه باعث شد 25هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های کشور شود که بیش از یک‌هزارمیلیارد تومان از آن در استان مازندران در این 4ساله سرمایه‌گذاری شد.

معاون پارلمانی وزیر ارتباطات تصریح کرد: رشد 13برابری شبکه انتقال استان و رشد 20برابری پهنای باند از مهم‌ترین اتفاقات در مازندران بوده و تا پایان سال تمام شهرهای استان به نسل 4 امکانات ارتباطی تلفن همراه مجهز می‌شوند.

براری با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری و شبکه اینترنت به بیش از یک‌هزار و 800 روستا در مازندران افزود: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته استان مازندران همواره رتبه دوم و سوم حوزه ‌آی‌سی‌تی کشور را دارد.

 نقش مجلس در ریل‌گذاری

وی با بیان اینکه مجلس نقش اساسی در ریل‌گذاری توسعه همه ‌جانبه کشور را دارد، ادامه داد: درخصوص اساسنامه پست نیز این اجازه را داده است که بخش خصوصی وارد این حوزه شود، پیش‌بینی ما این است که طی یک سال آینده اقتصاد پست کشور که اکنون حدود 750میلیارد تومان است، رشد 2برابری داشته باشد.

معاون پارلمانی وزیر ارتباطات گفت: این زیرساخت یعنی سرمایه‌گذاری حوزه «آی سی تی» می‌تواند استان را توسعه دهدو منتج به اشتغال شود.

براری با اشاره به اینکه امروز خدمات به خصوص در بخش دیجیتال یکی از قطب‌های اقتصادی است، افزود: اما متاسفانه کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته در این حوزه 30درصد کمتر درآمدزایی دارد که ‌آی سی تی می‌تواند آن را رشد دهد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در کشور وجود دارد، گفت: آمادگی داریم خدمات در حوزه فناوری و دیجیتال را توسعه دهیم همچنین از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و در صورت عدم استقبال سرمایه‌گذاران محلی شرکت‌های سرمایه‌گذار آمادگی ورود به این حوزه را دارند.  وی گفت: اکنون آمادگی کامل داریم تا زیرساخت‌های شهر هوشمند را توسعه دهیم که فصل مشترک ما و مدیران شهری است.

 

ارسال نظر